„A sokrétű termékkínálattal a csalódás lehetősége is csökkenthető”

Az MTA CSFK Földrajztudományi Intézet tudományos tanácsadójával, a Kodolányi János Főiskola Turizmus Tanszékének egyetemi tanárával, Magyarország eddig egyetlen turizmustudományi nagydoktorával, Dr. Michalkó Gáborral beszélgettünk a turizmus hazai helyzetéről és jövőjéről a közelmúltban megjelent Turizmológia: elméleti alapok című szakkönyvének kapcsán.

Milyen apropóból írta a könyvet?

A mű az elmúlt húsz év kutatásai során felhalmozott, turizmushoz kötődő ismeretek szintetizálása, amivel egy olyan strukturált fogalmi keretet akartam nyújtani, mely segít a turizmusról tudományos igényességgel, problémacentrikus megközelítésben gondolkodni. Mivel számos tudományág foglalkozik a turizmus egyes aspektusaival – közgazdaságtan, földtudományok, antropológia – a turizmusra ráragadt az interdiszciplináris jelző, mely az önálló tudományággá válás folyamatát is hátráltatta. A könyvben ezzel szemben arra szeretnék rámutatni, hogy a turizmológia egy transzdiszciplináris, vagyis tudományokon átívelő, önálló diszciplína.

Helyi értékén kezelik-e a turizmust mint elméleti tudományt és mint meghatározó jövedelemtermelő szektort Magyarországon?

Jelenleg 15 hazai felsőoktatási intézményben folyik akkreditált turizmusképzés, minősített oktatók részvételével, amelynek következménye, hogy a turizmus képzett szakemberekben nem áll rosszul. Az 1990-és évek, de különösen a Bologna-folyamat óta megjelentek a turizmusból doktorált kutatók és oktatók, ezáltal a tudományos élet is felpezsdült, rendszeresek a szimpóziumok, konferenciák, íródnak magyar nyelvű szakkönyvek, külföldi tanulmányok, és megszaporodtak az ezekre való hivatkozások. Azzal, hogy az Akadémiai Kiadó felvállalta a turizmusszakkönyvtár- sorozat kiadását, amelynek legújabb kötete ez a könyv, a turizmuselmélet legitimációját is elősegítette. Természetesen a fenti folyamatokra a döntés-előkészítésben részt vevők és a döntéshozók is felfigyeltek, és források megteremtésével segítik a fejlődést. A jó gyakorlatok nem alakíthatók ki elméleti keret nélkül, ezért az elmélet és a gyakorlat egymásra találása a turizmusban is fontos tényező. Az állam egyébként a turizmusra való szocializálódást is elősegítheti, például az üdülési csekknek köszönhetően az utazás élménye azok számára is átélhetővé vált, akiknek nem telt utazásra, mások pedig magasabb színvonalú szolgáltatásokat tudtak igénybe venni. A Szép-kártya elterjedése valószínűleg hasonló módon járul majd hozzá a belföldi kereslet fellendüléséhez. A most felnövő generáció annyiban szerencsés, hogy már létezik egy pozitív minta, mivel a szüleik is rendszeresen utaznak, továbbá hozzászokhattak ahhoz a tényhez is, hogy mint turisztikai desztináció területén élők a turisztikai kínálat részévé is válnak.

Milyennek találja a magyar turizmus helyzetét a globális versenyben?

Tévedés, hogy egy versenyképes turizmushoz csupán anyagi források kellenek. Az emberi tényezőt, a felkészült, innovatív szakembereket kulcsfontosságúnak tartom. A kreatív szakemberek a válság alatt olyan fortélyokat képesek alkalmazni, amelynek következtében a nehezebb időszakban is érkeznek vendégek az adott országba. Ilyen jó gyakorlatot folytat a Magyar Turizmus Zrt. ausztriai külképviselete Kovács Balázs vezetésével, ahol kis költségvetésű, innovatív megoldásokat alkalmaznak a turisták hazánkba csalogatására. Másik fontos terület a csalódás hatékony menedzselése, amelyre fel kell készíteni a szakembereket. A turisták elvárásai egyre magasabbak, ha a kínálat nem találkozik az elvárásaikkal, a turistákat kompenzálni kell, nem mehetnek frusztráltan haza. A turizmusban a termék előzetes kipróbálására nincs lehetőség, így kódolva van a csalódás lehetősége. A sokrétű termékkínálattal a csalódás lehetősége is csökkenthető. A termékfejlesztést nem kell túlmisztifikálni; attitűd, szakértelem és a szakma szeretete hármasával csodákat lehet elérni. Azonban promóció nélkül nem lehet érvényesülni és gyakran tapasztalom, hogy pont erre a területre már nem marad forrás. A falusi turizmus az egyik jellemző példa, amely sajnos Magyarországon nem örvend olyan népszerűségnek, mint Európa más országaiban.

Vannak, akik a niche termékekben látják a magyar turizmus jövőjét…

A magyarországi kínálat többsége tömegtermék, a városok és a vizek vonzóak a turisták számára, elsősorban a Balaton és Budapest eladható. Reálisan nézve ezek a desztinációk termelik meg a turisztikai bevételeket is, és biztosítanak a turisztikai területen dolgozók számára megélhetést. A hazai keresleti oldalról sem jelentkezik számottevő igény az alternatív turizmusra, részben az alacsony fizetőképes kereslet következtében, a külföldiek előtt pedig nincs kellőképpen népszerűsítve. Nichetermékek a tömegturizmus kiegészítőjeként már most is jelen vannak a piacon, például a gyógynövény-, illetve bioturizmusra növekszik az igény, de megélhetést Magyarországon továbbra is a tömegturizmus fog biztosítani.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.