A városlátogató turizmusra a gazdasági krízis kevésbé drámaian hatott, mint általában, derül ki a tanulmányból. Számokban kifejezve: míg 2009-ben a vizsgálatba bevont európai országokban a krízis hatására átlagosan 4,3 százalékkal csökkent a Bruttó Belföldi Össztermék, a városlátogató turizmus a fővárosokban ennél kisebb mértékben, csak 3,5 százalékkal csökkent. 2010-ben a legtöbb országban csak alig valamivel jobb gazdasági teljesítmények mellett az európai fővárosok akár 6,8 százalékos vendégéjszaka szám növekedést is el tudtak érni.
A tanulmány megállapítása szerint a turizmus azokban a fővárosokban fejlődött gyorsabban, ahol - mint például Bécs, Amszterdam, Berlin és London - az utóbbi években konkrét turizmus stratégiát dolgoztak ki és valósítottak meg. De az európai fővárosoknak csupán egyharmada (24 közül csak 7) rendelkezik konkrét turizmus stratégiával.
Európa éllovasai
A városlátogatás statisztikái szerint 2010-ben London és Párizs 48,7, ill. 35,8 millió vendégéjszakával vezeti a rangsort, majd Berlin (20,8); Róma (20,4 ); Madrid 15,2) és Prága (12,1) millióval következik. Bécs 11,7 millióval a hatodik helyezett. A legnagyobb növekménnyel 2005-2010 között Berlin (+7%) és Stockholm (+5,7) dicsekedhet, míg Bécs növekménye ez idő alatt +4,3 % volt. A fenti városok, és ide sorolhatjuk Londont is, átgondolt turisztikai stratégiát dolgoztak ki, és ennek hatása megmutatkozott a vendégéjszaka szám növekedésében.
RevPar mutatók
A szállodai férőhelyek bővülése jól jelzi a magánbefektetők bizalmát az adott főváros turisztikai potenciálját illetően. A nagyobb kapacitás azonban korántsem jelent magasabb szobaárakat és foglaltsági mutatókat. A kapacitását gyorsan növelő Berlinben az alacsony szállodai szobaárak sok hotelt már a csőd szélére sodortak. Ezzel szemben Párizs és London a RevPar ("revenue per available room") magas szintjét tekintve az élen áll. Bécs Isztambul mögött és Madrid előtt csak a hetedik helyezett, és a RevPar az átlagos szintet sem éri el. Párizsban és Londonban ráadásul a magas szobaárak magas foglaltsági mutatókkal is párosulnak, ami a szállodai szakma és a városmarketing sikerét bizonyítja. A pozitív statisztikai számok a vendégkör- összetételének is köszönhetőek - vélik a tanulmány összeállítói. A nemzetközi- főként tengeren túli - vendégek magas aránya jelentősen hozzájárul a sikerhez. Például Prágában a külföldiek/tengerentúliak aránya az összes vendégből (90/18%); Londonban (79/39%); Bécsben (77/19%); Párizsban (68/28%).
A tanulmány bővebb kivonata ide kattintva letölthető.