A vendéglátós szakma öröme

A vendéglátó-ipari szakmai szervezetek körében kedvező a visszhangja a Magyar Turizmus Rt. azon döntésének, amely a 2006-os évet a magyar bornak és a gasztronómiának szenteli. Az érintett érdekképviseletek képviselőit tavaly novemberében előkészítő megbeszélésre hívták, együttműködésükkel készült el a végleges programtervezet.

Háber Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestülete elnöke azt hangsúlyozta, hogy hosszú évek munkája és lobbyzása hozta meg a „Nagy Ízutazás”- nak keresztelt országos marketingakciót. Véleménye szerint évekig úgy tűnt, a turisztikai marketing a gasztronómiának nem ad hangsúlyt, a vendéglőket, éttermeket nem jelenítik meg turisztikai értékként, a vendéglátást nem tekintik vendéghozó ágazatnak. A szétszórt kisvállalkozások érdekképviselete nehezen érte el a döntéshozókat, jóllehet, a vendéglátás forgalma, teljesítménye jelentős részét teszi ki az idegenforgalmi bevételeknek.

Ma már egyértelmű, hogy az ételek-italok élvezete hozzátartozik a jó közérzethez, az utazáshoz, a világ megismeréséhez. Egyre több az olyan kisvendéglő, amely anyáink, nagyanyáink receptjeit hozza vissza. Meg kell szabadulni attól az imázstól, hogy a magyar ételek csak zsírosak lehetnek. Bőven van hová visszanyúlni, például a kifinomult erdélyi ízekhez.

Háber Tamás hangsúlyozza, hogy többről van itt szó, mint a zömmel kisvállalkozó vendéglátósok piacra segítéséről. A hagyományos magyar ételek a hazai kultúra részei, Csehországban knédli és sör, Szlovákiában a sztrapacska járja. Magyarországon is kíváncsiak a helyi ízekre, és nem csak a külföldiek. A vendéglátásnak alapvető szerepe lehet abban, hogy a mezőgazdaság helyi termékei vevőre, piacra találjanak. Riasztó, hogy néhány év alatt világhírű, vagy csak megszokott magyar élelmiszer- alapanyagok, gyümölcsök, zöldségek tűntek el, vagy vannak eltűnőben. A jó vendéglős friss és garantált minőségű alapanyagot használ, és ezt csak ismert termelőktől lehet beszerezni. Minden régiónak megvannak a saját specialitásai, és ezek turistacsalogatók is lehetnek. Jó példa erre az időközben megszaporodott számú gasztronómiai fesztivál, halászlé- és gulyásfőző verseny, a kemencés ételek reneszánsza, vagy a hagyományosan főzött szilvalekvár sikere. A legfontosabb a vendéglősök szemléletváltása, mert minőség és egyediség nélkül nem lesz vendégük. Az idei országos marketingakció akkor lesz sikeres, ha a vendéglátás szakemberei a fővárosban és vidéken hozzákapcsolódnak, és ötleteikkel gazdagítják – osztotta meg gondolatait lapunkkal az ipartestület elnöke.

Buday Gábor, a magas kategóriájú éttermeket tömörítő Magyar Éttermi Szövetség elnöke is helyesli a marketingakciót, amelyet a hazai, belföldi turisták megnyerésére és a kisebb, gondokkal küzdő vendéglők forgalmának fellendítésére indított az MT Rt. Saját vendégkörük elsősorban a külföldiek köréből toborzódik, a „Torkos csütörtök” akcióhoz csak Bagolyvár éttermük csatlakozott. Buday Gábor arra is felhívta a figyelmet, hogy míg egy-egy osztrák marketingakció körül akár másfél-egy évvel korábban is nagy a médiafelhajtás (Mozart- év), a „Nagy Ízutazás” február 23-i indítását egy kicsit későnek érzi. A kisvendéglők, az alacsonyabb kategóriájú, olcsóbb éttermek gondjainak megoldásához mélyebbre hatoló, átfogó intézkedések is kellenének – véli.

Pető István, a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség elnöke szintén támogatja a marketingakciót, amelynek előkészítésében részt vettek. Véleménye szerint minden esély megvan arra, hogy a rendezvénysorozat egyik célja teljesül, és a tájjellegű ételek és borok visszakerülnek a vendéglők étlapjaira. Az általánosabb cél, a hazai lakosság visszacsalogatása a vendéglátóhelyekre azonban a fizetőképes kereslet függvénye is. Pető István reméli, hogy a későbbiekben a külföldi turistákat is sikerül elérni egy hasonló megmozdulással.

Együttműködés a magyar borokért

Február 2-án, Balatonfüreden írták alá az ITDH Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht., a Magyar Turizmus Rt., a Magyar Bormarketing Kht., valamint a Magyar Éttermi Szövetség vezetői azt az együttműködési megállapodást, amely a magyar borok promóciójának összehangolását hivatott szolgálni. Az együttműködés célja a négy szervezet összehangolt marketingtevékenységével a magyar bor külpiacra jutásának elősegítése, illetve ismertségének növelése külföldön és belföldön. Az aláírók összehangolják és egységesítik a kommunikációt, a pr-tevékenységet.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.