Felállt a BA új menedzsmentje: a társaság vezérigazgatója Reinhard Kalenda, a Hochtief AirPort vezérigazgatója lett. Kalenda egy júniusi sajtótájékoztatón kifejtette, hogy a BA 2011-ig több mint 261 millió eurót költ Ferihegy fejlesztésére, és megfelel a privatizációs szerződésekben foglalt valamennyi kötelezettségvállalásának. A HTA a világ egyik legnagyobb, magánkézben lévő repülőtér-üzemeltető és befektető társasága, a Hochtief nemzetközi építőipari csoport 100%-os leányvállalata. A cég hat repülőtéren rendelkezik érdekeltséggel: Athén, Budapest, Düsseldorf, Hamburg, Sydney és Tirana. „Tíz éven belül szeretnénk Ferihegyet Közép-Kelet-Európa legsikeresebb repülőterévé tenni az utasforgalom-növekedés, a szolgáltatási színvonal és a működési hatékonyság terén” – mondta Reinhard Kalenda. Ennek érdekében komoly fejlesztések várhatók. Bővítik a 2-es terminált: növelik a check-in kapacitást és a biztonsági ellenőrző kapuk számát, a repülőgépek számára két új móló épül 16 utashíddal. A nem schengeni utasforgalmat a 2A terminál, a schengenit pedig a 2B terminál fogja kiszolgálni. 2025- ig tervezik a 2C terminál megépítését is, így évente 30 millió főre nőhetne Ferihegy kapacitása. A következő néhány évben az uniós átlagnak megfelelő öt-hat százalékos utasforgalom-növekedésre számít az új menedzsment.
Az 1-es terminál jelenlegi épülete a jövőben csak az induló utasokat szolgálja ki, az érkezések a terminál mellett felépítendő új csarnokba kerülnek át. A BA új légiáru-terminált is épít a 2-es terminál mellett. Ez a fejlesztés 2007-ben indul, az első fázis pedig 2009-re készül majd el. A 2A és 2B terminál közötti területen üzletközpont, a terminál előtt többszintes parkolóház épül. A 2-es terminál előtt üzleti parkot hoznak létre Airport City néven, itt irodák mellett egy négycsillagos, 300 szobás szálloda is épül. A díjak és illetékek általános csökkentésére viszont nem lehet számítani, mivel – amint a vezérigazgató elmondta – azok jelenleg is versenyképesek. Új útvonalak indítása, illetve a járatsűrűség növelése érdekében viszont hajlandó kedvezményeket nyújtani a légitársaságoknak a reptér új vezetése. Kalenda felvetette, hogy a Malév oneworld-tagsága következtében Ferihegy lehetne akár a japán JAL úti célja is, ahonnan a Malév járatain utazhatnának tovább Európa más részei felé a távol-keleti utasok.
Régiós repterek és a légiszövetségek
Érdekes összefüggés figyelhető meg régiónk három legfontosabb repülőtere: Bécs, Prága és Budapest, valamint az ezeket bázisrepülőtérként használó nemzeti légitársaságok légiszövetségi elköteleződése között. Az Austrian révén Bécs a Star Alliance szövetség egyik bázisreptere lett, Prága a CSA Sky Team-es tagságából profitál, Ferihegy pedig fokozatosan számíthat a oneworld szövetség többi taglégitársaságának új járataira.
Az új vezérigazgató
A HOCHTIEF AirPort vezérigazgatója, Reinhard Kalenda lett a BA Zrt. vezérigazgatója és az igazgatótanács elnöke is. Az aacheni és a müncheni egyetemen szerzett mérnöki diplomát. 1995-ben lett a HOCHTIEF Project Development ügyvezető igazgatója – akkor ez a részleg fogta össze a csoport repülőtér- üzemeltetési tevékenységét –, majd az 1997 végén megalakuló HOCHTIEF AirPort GmbH vezérigazgatójává nevezték ki. Dr. Kalenda tagja az athéni nemzetközi repülőteret üzemeltető társaság felügyelőbizottságának, és a tiranai repülőtér felügyelőbizottságának elnöki pozícióját is betölti.
Az új vezérigazgató-helyettes
Dimitrios Gatsonis lett a BA Zrt. vezérigazgató-helyettese és üzletfejlesztési igazgatója is. Gatsonis üzemmérnöki diplomával és MBA-vel rendelkezik. 1999-ben csatlakozott a HOCHTIEF AirPorthoz, hogy az athéni nemzetközi repülőtér stratégiai fejlesztését irányítsa. 2003 és 2005 között a Hochtief Australia Holdings Ltd. ügyvezető igazgatója volt Sydneyben. Sydney repülőterének tanácsadójaként dolgozott a privatizáció utáni átmeneti fázisban, és részt vett a repülőtér fejlesztési/szabályozási tervének elkészítésében. Miután 2005-ben újra csatlakozott a HOCHTIEF AirPorthoz, légi közlekedési igazgatóvá nevezték ki. Legutóbb a BA akvizíciós projektjét vezette.
A Hochtief érdekeltségébe tartozó repülőterek
1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
Összes utasforgalom | 2 934 978 | 3 314 020 |
3 619 074 |
3 940 867 | 4 324 713 | 4 696 752 | 4 594 875 | 4 482 695 | 5 022 538 | 6 392 807 | 7 932 765 | 8 266 677 |
+11,2% | +9,2% | +8,8% | +9,7% | +8,6% | –3% | -2,5% | +12% | +27% | +24% | +4,2% | ||
Forrás: Budapest Airport |