Állami segítség a külföldi áldozatoknak

Lassan a szakma számára is megszokottá válik, hogy az Országos és a Budapesti Rendőr-főkapitányság, a GKM Turisztikai Hivatala, illetve a Magyar Turizmus Rt. évről évre közös keretből támogatja az idegenforgalmi szezonban megnövekvő rendőri feladatokat. Azt talán már kevesebben tudják, hogy a projekt egy átfogó program része, amelyet a Belügyminisztérium 2004. május 1-jétől módosított formában újraindít.

A Belügyminisztérium 3 éve dolgozta ki a külföldiek védelmét szolgáló bűnmegelőzési és áldozatvédelmi programját, amelyet uniós csatlakozásunk napjától megújult formában, az EU normái szerint kíván folytatni.

Mivel a következő években várhatóan növekszik az Unió tagországaiból érkező turisták száma, az új program célja, hogy még nagyobb figyelmet fordítson a külföldiek sérelmére elkövetett jogsértések megelőzésére és visszaszorítására, valamint az áldozattá vált külföldiek segítésére. A tárca ezzel – saját feladatain kívül – csupán a társadalmi összefogás előmozdítását, illetve a koordinálási feladatokat vállalja magára. Egyúttal jelzi azt is, hogy a külföldiek sérelmére elkövetett jogsértések a kárvallott személyén túl több tárcát, szakmai felügyeletet, számos az idegenforgalomban érintett érdek-képviseleti és védelmi szövetséget és társadalmi szervezetet is érintenek, így a program a legteljesebb együttgondolkodást igényli. Kővári András, a Belügyminisztérium Áldozatvédelmi Irodájának vezetője a korábbi évek összegfogásának egyik kiemelkedő eredményeként említette az éttermi túlszámlázások visszaszorítását. Míg az elmúlt esztendőkben 19 fővárosi egységben tapasztaltak ilyen jellegű visszaélést, tavaly mindössze 3 létesítménnyel kapcsolatban merültek fel hasonló panaszok.

Fontos előrelépés a programban, hogy 2004. május 1-jétől az áldozatvédelem kormányrendelettel szabályozott teendői kiegészülnek. Az uniós jogharmonizáció jegyében mostantól nemcsak a magyar állampolgárok, hanem a hazánkban erőszakos bűncselekmény áldozatává vált uniós állampolgárok, illetve azok hozzátartozói is számíthatnak kárenyhítésre, akár több százezer forint értékben. Ennek lebonyolítását a Biztonságos Magyarország Közalapítvány végzi majd.

Viszonossági alapon a Közös Európa valamely tagállamába utazó honfitársunk a magyarországihoz hasonló bánásmódra számíthat ilyen esetekben. Kővári Andrástól megtudtuk azt is, hogy az Európai Bizottság elé került egy irányelvtervezet, amely azt célozza, hogy a jövőben az Unió tagállamai ugyanakkora mértékű kárenyhítésben vagy kártérítésben részesítsék az áldozattá vált külföldieket, mint a saját állampolgáraikat. A jogharmonizáció – a tárca képviselője szerint – több évet is igénybe vehet.

Az Európai Unió az állami szerepvállaláson kívül elvárja a civil szervezetek aktív közreműködését is. Míg az állam csak a csatlakozás napjától köteles anyagilag is támogatni az áldozattá vált külföldit, addig egy társadalmi szervezet a program keretei között már évek óta gondoskodik róluk. (A Gazdasági és Közeledési Minisztérium Turisztikai Hivatala és a rendőr-főkapitányságok szezonális együttműködése nem terjed ki a károsultak anyagi támogatására.) A Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület 2002 májusától tesz az áldozattá vált külföldiekért. A működéséhez szükséges forrásokat a Biztonságos Magyarország Közalapítványtól kapja. A program megindítása óta 36 ország több mint 1100 állampolgára fordult hozzájuk segítségért, közülük csaknem 900-an anyagi támogatást is kaptak, összesen több mint 14 millió forint értékben. Hogy csak néhány formáját említsük a segítségnyújtásnak: személyes gondoskodás a bűncselekményt követően, díjtalan jogsegélyszolgálat, segítség ellopott úti okmányok pótlásához, esetenként szálláslehetőség biztosítása az áldozatok és a hozzátartozók számára. Két éve, Balatonszentgyörgynél a lengyel zarándokbusz tragédiája után eszmei és anyagi (700 ezer forintos) támogatást nyújtott a szervezet a sérülteknek. Akkor különösen hasznosnak bizonyult, hogy egészségügyi intézményekkel is szerződéses viszonyban állnak.

Számos, elsősorban Balaton-parti szálloda ismerte fel, hogy az egyesület tevékenysége kedvezően befolyásolja a hazánkról kialakult képet. A turizmus hosszú távú érdekeit szem előtt tartva több hotel, illetve szállodalánc is csatlakozott az egyesület tevékenységéhez. Legtöbbjük azzal támogatja a pórul járt turistát, hogy önköltségi áron szállást és étkezést biztosít számukra. Az Accor és a Danubius Csoport ezenkívül díjtalanul bocsát az egyesület rendelkezésére irodahelyiséget egy siófoki, illetve balatonfüredi szállodában.

Munkájukat tavaly májusban nemzetközileg is elismerték. A dublini Európai Áldozatvédő Fórumon a holland és ír szervezetek mellett a Fehér Gyűrű ez irányú tevékenységét is példaértékűnek nevezték. Ez különösen nagy elismerés, ha azt veszszük, hogy az amszterdami szervezet már 11 éve alakult, és olyan országimázs- eszközök is rendelkezésükre állnak, mint az áldozatok számára biztosított mozi- és színházjegy. Mindezeket látva azt lehet mondani, lehet, hogy dobogósok vagyunk, de nagy utat kell még bejárnunk ahhoz, hogy ezt a szintet minden területen elérjük. Ehhez elsősorban az szükséges, hogy minél több turisztikai szervezet ismerje fel az áldozatvédelem jelentős marketingszerepét.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.