Állami segítség a külföldi áldozatoknak

Lassan a szakma számára is megszokottá válik, hogy az Országos és a Budapesti Rendőr-főkapitányság, a GKM Turisztikai Hivatala, illetve a Magyar Turizmus Rt. évről évre közös keretből támogatja az idegenforgalmi szezonban megnövekvő rendőri feladatokat. Azt talán már kevesebben tudják, hogy a projekt egy átfogó program része, amelyet a Belügyminisztérium 2004. május 1-jétől módosított formában újraindít.

A Belügyminisztérium 3 éve dolgozta ki a külföldiek védelmét szolgáló bűnmegelőzési és áldozatvédelmi programját, amelyet uniós csatlakozásunk napjától megújult formában, az EU normái szerint kíván folytatni.

Mivel a következő években várhatóan növekszik az Unió tagországaiból érkező turisták száma, az új program célja, hogy még nagyobb figyelmet fordítson a külföldiek sérelmére elkövetett jogsértések megelőzésére és visszaszorítására, valamint az áldozattá vált külföldiek segítésére. A tárca ezzel – saját feladatain kívül – csupán a társadalmi összefogás előmozdítását, illetve a koordinálási feladatokat vállalja magára. Egyúttal jelzi azt is, hogy a külföldiek sérelmére elkövetett jogsértések a kárvallott személyén túl több tárcát, szakmai felügyeletet, számos az idegenforgalomban érintett érdek-képviseleti és védelmi szövetséget és társadalmi szervezetet is érintenek, így a program a legteljesebb együttgondolkodást igényli. Kővári András, a Belügyminisztérium Áldozatvédelmi Irodájának vezetője a korábbi évek összegfogásának egyik kiemelkedő eredményeként említette az éttermi túlszámlázások visszaszorítását. Míg az elmúlt esztendőkben 19 fővárosi egységben tapasztaltak ilyen jellegű visszaélést, tavaly mindössze 3 létesítménnyel kapcsolatban merültek fel hasonló panaszok.

Fontos előrelépés a programban, hogy 2004. május 1-jétől az áldozatvédelem kormányrendelettel szabályozott teendői kiegészülnek. Az uniós jogharmonizáció jegyében mostantól nemcsak a magyar állampolgárok, hanem a hazánkban erőszakos bűncselekmény áldozatává vált uniós állampolgárok, illetve azok hozzátartozói is számíthatnak kárenyhítésre, akár több százezer forint értékben. Ennek lebonyolítását a Biztonságos Magyarország Közalapítvány végzi majd.

Viszonossági alapon a Közös Európa valamely tagállamába utazó honfitársunk a magyarországihoz hasonló bánásmódra számíthat ilyen esetekben. Kővári Andrástól megtudtuk azt is, hogy az Európai Bizottság elé került egy irányelvtervezet, amely azt célozza, hogy a jövőben az Unió tagállamai ugyanakkora mértékű kárenyhítésben vagy kártérítésben részesítsék az áldozattá vált külföldieket, mint a saját állampolgáraikat. A jogharmonizáció – a tárca képviselője szerint – több évet is igénybe vehet.

Az Európai Unió az állami szerepvállaláson kívül elvárja a civil szervezetek aktív közreműködését is. Míg az állam csak a csatlakozás napjától köteles anyagilag is támogatni az áldozattá vált külföldit, addig egy társadalmi szervezet a program keretei között már évek óta gondoskodik róluk. (A Gazdasági és Közeledési Minisztérium Turisztikai Hivatala és a rendőr-főkapitányságok szezonális együttműködése nem terjed ki a károsultak anyagi támogatására.) A Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület 2002 májusától tesz az áldozattá vált külföldiekért. A működéséhez szükséges forrásokat a Biztonságos Magyarország Közalapítványtól kapja. A program megindítása óta 36 ország több mint 1100 állampolgára fordult hozzájuk segítségért, közülük csaknem 900-an anyagi támogatást is kaptak, összesen több mint 14 millió forint értékben. Hogy csak néhány formáját említsük a segítségnyújtásnak: személyes gondoskodás a bűncselekményt követően, díjtalan jogsegélyszolgálat, segítség ellopott úti okmányok pótlásához, esetenként szálláslehetőség biztosítása az áldozatok és a hozzátartozók számára. Két éve, Balatonszentgyörgynél a lengyel zarándokbusz tragédiája után eszmei és anyagi (700 ezer forintos) támogatást nyújtott a szervezet a sérülteknek. Akkor különösen hasznosnak bizonyult, hogy egészségügyi intézményekkel is szerződéses viszonyban állnak.

Számos, elsősorban Balaton-parti szálloda ismerte fel, hogy az egyesület tevékenysége kedvezően befolyásolja a hazánkról kialakult képet. A turizmus hosszú távú érdekeit szem előtt tartva több hotel, illetve szállodalánc is csatlakozott az egyesület tevékenységéhez. Legtöbbjük azzal támogatja a pórul járt turistát, hogy önköltségi áron szállást és étkezést biztosít számukra. Az Accor és a Danubius Csoport ezenkívül díjtalanul bocsát az egyesület rendelkezésére irodahelyiséget egy siófoki, illetve balatonfüredi szállodában.

Munkájukat tavaly májusban nemzetközileg is elismerték. A dublini Európai Áldozatvédő Fórumon a holland és ír szervezetek mellett a Fehér Gyűrű ez irányú tevékenységét is példaértékűnek nevezték. Ez különösen nagy elismerés, ha azt veszszük, hogy az amszterdami szervezet már 11 éve alakult, és olyan országimázs- eszközök is rendelkezésükre állnak, mint az áldozatok számára biztosított mozi- és színházjegy. Mindezeket látva azt lehet mondani, lehet, hogy dobogósok vagyunk, de nagy utat kell még bejárnunk ahhoz, hogy ezt a szintet minden területen elérjük. Ehhez elsősorban az szükséges, hogy minél több turisztikai szervezet ismerje fel az áldozatvédelem jelentős marketingszerepét.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.