Az egyik szemünk sír, meg a másik is

Alaposan próbára teszi idén az utazási szakmát a keményvaluták magas árfolyama, a nyár megjósolhatatlan, a téli forgalom csökken, különösen a középső árkategóriájú utak eladása eshet vissza, de a beút sem jár sokkal jobban a gyenge forint miatt.

„Hogy ingadozik a forint? Mélyrepülésben van!” – kiált fel Zám Tibor, a Best Reisen ügyvezetője. – Nagyon érezzük, hogy valami nem stimmel” – teszi hozzá. Nekik különösen nagy gondot jelent a dollár árfolyamának erőteljesebb emelkedése, mivel észak-afrikai és közel-keleti (Törökország, Tunézia, Egyiptom) partnereikkel ebben a valutában számolnak el. Hiába csökkent a kőolaj ára és ezáltal a kerozin, illetve az ezzel összefüggő pótdíjak, a dollár változása miatt ezek az árcsökkentő hatások nem érvényesülnek. Az euróban, illetve dollárban számolt repülőtéri illetékek szintén az egekben vannak. Egy-egy egzotikus úti célra szóló jegy illetékekkel terhelt ára 50- 60 ezer forinttal is több lehet. Ebben az esetben hiába a kedvezményes repjegyárajánlat, ha az illeték akár 125 ezer forintot is kitehet, mint Mexikó esetében – hozza fel a példát Zám Tibor.

A hazai vásárlóerőt ismerve az utasra nem tanácsos áthárítani a növekvő terheket. Mégis kénytelenek az árlistát módosítani, legutóbb 2011. november elsejével szorult korrekcióra; a dollárt ekkor még 230 forintért adták, mostanság már 250 körül mozog. Még az is lehet, hogy havonta kell új árlistát kiadni – tudjuk meg. Az árfolyam ilyen drámai változását megsínyli a forgalom; a téli utak forgalma 15%-kal csökkent tavalyhoz képest, a nyár megjósolhatatlan – panaszolja a ügyvezető. Nem csak a magas euró- és dollárárfolyamok jelentik a bajt, legalább ekkora gond a stabilitás és emiatt a tervezhetőség hiánya – foglalja össze Zám Tibor.

Árat emelt

az OTP Travel annak terhe mellett is, hogy az utazásszervezésről szóló jogi szabályozás szerint a nyolc százalékot meghaladó áremelés esetén az utas kötbér fizetése nélkül lemondhatja az útját – tudjuk meg Molnár Judittól, az OTP Travel ügyvezetőjétől, egyben a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) kommunikációs bizottságának vezetőjétől. A téli szezon útjait még a 280 forintos árfolyamon hirdették meg, kénytelenek voltak 10-15%-os emelést végrehajtani a jelenlegi 310-320 forint körüli árfolyam miatt. Molnár Judit szintén a kiszámíthatlanságot hozza fel az egész helyzet legnagyobb hibájaként. Az erős euró miatti drágulás különösen az árérzékeny középosztály utazási terveit húzhatja keresztbe. Ugyanakkor a drága, egzotikus utak továbbra is jól mennek; tarol a karibi érség. Aki eddig is akár milliókat tudott kiadni egy külföldi útra, az idei téli foglalások alapján továbbra is így tesz. A céges utazás terén ugyan visszaesés várható, de útra kelnek 2012-ben is – mondja biztatólag Molnár Judit. Tevékenységük bánná, ha alkalmazottaik nem utaznának, de idén bizonyára nem a business class uralja a terepet, hanem a turista – véli Molnár. A nehéz gazdasági helyzetből eredő nehézségeket az utazásszervezők hasonlóan a 2008–09-es válsághoz önmérséklettel, azaz kevesebb út szervezésével küzdhetik le – fogalmazza meg a túlélési stratégiát Molnár Judit.

A beutaspiacon

eddig az volt a helyzet, hogy a gyenge forint javított az árrésen. Mivel fizetőeszközünk az utóbbi időkben igen gyakran repül olyan mélyeket, hogy ilyen süllyedésbe egy-egy hétpróbás műrepülő-pilóta is beleájulna, a szolgáltatók közül egyre többen térnek át az euróalapú elszámolásra beutaztató partnereikkel szemben – tudjuk meg Rácsai Ágnestől, a Magyar Beutaztatók Szövetsége (Mabeusz) elnökétől, a Microcosmos Utazási Kft. tulajdonosügyvezetőjétől. Ezalól ma már nem jelentenek kivételt sem busztársaságok, számos – sok külföldit fogadó – étterem sem forintban számláz, nem beszélve a MICE-turizmus szempontjából elsődleges fővárosi szállodákról, amelyek szinte kizárólag euróban adják meg áraikat. A szabadidős – leisure – beutaztatás lehet könnyebb helyzetben – véli Rácsai. Esetükben legalább az éttermek egy része még forintalapon számol el, de a szállodák ugyanúgy euróért tartják a markukat. A kiutaztatókhoz hasonlóan nehezíti a beutasok dolgát is az árverseny. Emiatt és az árfolyam bizonytalansága miatt sem könnyű meghatározni az ideális átváltási rátát. Cseh példát említve a Mabeusz elnöke elmondja: ott az irodák cseh koronában ajánlják ki áraikat, hadd vesződjön a partner az átváltás gondjaival.

Legjobban az egyéni turisták járnak, akik idehozott keményvalutájukért többet kapnak, mint valaha – véli Rácsai Ágnes.

Szintén felmerül a kérdés a mostani turbulens belpolitikai helyzetben, hogy a jelenlegi kormány tevékenységének negatív külföldi megítélése, illetve Magyarország ilyen összefüggésben történő címlapra kerülése milyen mértékben befolyásolhatja a hazánk iránti keresletet. Rácsai Ágnes a görög példát hozva ottani DMC-k elmondása alapján úgy véli: egy ország iránti turisztikai keresletnek árthat a bizonytalan gazdasági és politikai helyzet. Jóllehet ilyen okokra hivatkozva eddig nem találkozott lemondással, ezek az esetek többségében csak utólag derülnek ki.

A szállodaipar egyik szeme

sír, a másik nevethetne is akár. Sír, mert többségük devizában adósodott el fejlesztései során, rossz esetben vendégek helyett, törlesztés híján várhatja a hitelező bank embereit. A törlesztőrészlet növekedése azonban akár olyan mértékű lehet, hogy nem ellensúlyozza a forint átváltásából származó többletbevételt. Nem mellesleg a szállodaipar 2008 ót a válságban van, a hazai átlagárak messze elmaradnak az uniós átlagtól, amin kézi vezérléssel nem lehet változtatni, a piac értékel minket fel vagy le – fejti ki Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) vezetőségének tagja. Elmondja: a többségében belföldi vendégeket fogadó vidéki szállodák szobaárbevételeire kisebb hatással bír a magas euróárfolyam, működési költségeikre azonban igen, hiszen minden importból származó eszközért energiáért, nyersanyagért euróban kell fizetni.

Cikkünk a forintgyengülés mélypontján, január legelején készült. Szerencsére azóta újra háromszáz forint alatt jár az euró árfolyama. Hogy tartós lesz-e az erősödés, azt most még nehéz eldönteni.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.