Búcsú a villanyszámlától

Előző számunkban általánosságban írtunk a napenergia felhasználásának lehetőségeiről. Ezúttal konkrét tapasztalataikról számolnak be az idegenforgalmi ágazat, illetve a szoláris rendszereket forgalmazó társaságok szakemberei.

Anagyobb létesítményekre telepített napkollektoros rendszerek – egyebek között a nagyobb tárolási kapacitás miatt – gazdaságosabban működnek, mint a kisebb egységek gyűjtői. Alátámasztja ezt a Danubius Hotels Rt. egyik fővárosi háza, a Thermal Hotel Helia, ahol a családi házakra előirányzott tíz év helyett, előreláthatólag öt év alatt megtérül a beruházott öszszeg. A ház tetejére 2000 novemberében telepítettek 96 m2 felületű napkollektort. Bekerülési költsége 10 millió forint volt, ebből 2 milliót pályázati források biztosítottak. A szálloda vezetése számára a gazdaságosság mellett legalább annyira fontosak a környezetvédelmi szempontok, a szelektív szemétgyűjtés meghonosítása is erről árulkodik.

Kicsiknek és nagyoknak

Egy napkollektorokat forgalmazó cég ügyvezetője, Somlyainé Umhauser Márta szerint a használati melegvíz hasznosítása nemcsak a nagyobb létesítmények, hanem a szezonálisan működő kempingek, szállodák, éttermek, panziók, üdülőfaluk esetében is különösen gazdaságos, mivel nyáron a rendszer 100 százalékban fedezi az igényeket. Somlyainé a kisebb szálláshelyek beruházási részleteiről is beszélt, de hangsúlyozta, a gazdaságosság mértéke és a megtérülés ideje minden fejlesztés esetében nagyon eltérő lehet. Figyelembe kell venni a kihasználtságot, ehhez igazítani a melegvíz-tároló méretét, ahhoz pedig a kollektorok számát. Példaként említett egy újonnan épülő 6-7 szobás (15-20 fős) szezonális jelleggel üzemelő panziót, ahol az induló években 50 százalékos kihasználtsággal számolnak. Ebben az esetben 5 millió forint a beruházási költség, a megtérülési idő a családi házakhoz hasonlóan 10-11 év.

Az ügyvezető a napkollektoros rendszer előnyeiről szólva kiemelte, nemcsak verőfényes időben, hanem már szűrt fénynél is termel energiát. Továbbá minimális kezelést és karbantartást igényel, ellenáll az időjárás viszontagságainak és nincs, ami elromoljon benne. (A hosszú élettartamot egy német öregedési teszt is bizonyítja: egy 35 éve működő rendszer mindössze 5 százalékos amortizációt mutat.)

A Balatontourist Rt. marketing igazgatója, Tóth Béla szerint minden előnye ellenére sem terjedhet el a napkollektorok széles körű alkalmazása kiterjedt támogatási rendszer és megfelelő tájékoztatás nélkül. A tőkehiánnyal küszködő turisztikai ágazat szolgáltatói inkább fizetik az egyre emelkedő energiaköltségeket, mint hogy egy összegben kifizessenek 5 millió forintot, még akkor is, ha 10 év múlva egyáltalán nem, vagy csak alig kell villanyszámlát fizetniük. A marketingigazgató szerint legalább a befektetési költség felét kellene fedeznie az államnak ahhoz, hogy a szolgáltatók belevágjanak a fejlesztésbe. Ezzel megélénkülne a verseny a kollektorokat forgalmazók piacán, ami a beruházási költségek mérséklődését vonná maga után.

A külföldinek imponál

A Balatontourist Rt. hat kempingjében működik napsugárzást felfogó rendszer, amelyet a rendszerváltozás óta az úgynevezett Német Szénsegély program kedvezményes hitellehetőségéből valósítottak meg. „Jóllehet, a kezdeti években a napkollektorok üzemeltetése a magasabb beruházási költségek miatt közel azonos árban van az elektromos energiával, marketing szempontjából azonban megfizethetetlen előnyt jelent.” – hangsúlyozta a turisztikai szakember. Ezáltal ugyanis a leginkább igényelt komfortot tudják biztosítani kempingező vendégeik számára, és ez nem más, mint a folyamatosan és korlátlan mennyiségben rendelkezésre álló meleg víz. Ráadásul a kollektor vonzerőt jelent a dán, holland és német vendégkör számára, amelyik szívesebben választ környezettudatosságról árulkodó szálláshelyet. Tóth Béla szerint a napenergia felhasználása a Balatonparti idegenforgalom esetében különösen indokolt, mivel csak a cég 13 kempingjében naponta 10 ezer vendég fordul meg, akik rengeteg vizet használnak.

A használati meleg víz előállítása mellett a turizmusban egyre inkább elterjed a napkollektorok szempontjából legjobb hatásfokú üzemmód, a szabadtéri medencék fűtése. A nyári hónapokban alkalmazható rendszer előnye, hogy egyszerű és olcsó, 100 százalékban kiváltja a gázt, illetve elektromos áramot, és még kora tavasszal, késő ősszel is kellően felfűti a vizet. Fedett medencék egész éves fűtése már bonyolultabb technológiát igényel, itt az energiafelhasználás legalább 50 százaléka fedezhető. A Szidónia Kastélyszálló tavaly nyár óta melegíti 5×20 méteres nyári nyitott medencéjének vizét napkollektorok segítségével. Arra a kérdésre, miért esett a választás erre a megoldásra, Baranyai György igazgató elmondta, gázfűtésben nem is gondolkoztak, mert az túl drága lett volna. „A beruházás nem haladta meg az 1 millió forintot, és ezt a ráfordítást is hamar megspóroljuk az energiaszámlán, amit már nem kell fizetni” – hangsúlyozta.

Haszon az év minden napján

Mindezek mellett a napkollektorokkal történő fűtésrásegítés igénye is felmerülhet a szolgáltatókban, hiszen az épületek energiaköltségei közt a legnagyobb tételt a fűtés jelenti. Március-áprilisban, illetve szeptember-októberben közel 100 százalékban fedezni tudják a fűtés hősszükségletét a sugárzást gyűjtő rendszerek. A kollektorok a hideg, de derült decemberi és januári napokon is számottevő hőenergiát adnak, azonban ebben az időszakban döntően a hagyományos fűtési rendszerrel kell biztosítani a komfortos belső hőmérsékletet. A telepítés és a használat módjától függően az éves fűtési igény akár 30-70 százaléka is fedezhető a szoláris rendszerekkel.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.