Mindkét kategória indulói egyszerre rajtolnak majd Budapestről, és egyszerre érkeznek a Mali Köztársaság fővárosába 15 nappal később. A futamon eddig 560 csapat jelezte indulási szándékát, 130-an már be is neveztek. A túra kategóriában a nevezés már lezárult. A rajtvonalnál az indulók több mint fele külföldi lesz.
A 2009-es futam egyik kiemelt erkölcsi támogatója a Magyar Külügyminisztérium lesz. Dr. Berta Krisztina, a konzuli osztály vezetője és a futam szervezői februárban megállapodtak abban, hogy az idén szorosabb és koordináltabb együttműködés keretében támogatja a Külügyminisztérium a Budapest–Bamakót. Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára, dr. Újhelyi István, szintén támogatásáról biztosította a futamot, és elmondta, hogy „a Budapest–Bamako kiemelkedő magyar kezdeményezés, amely alkalmas országunk hírnevének öregbítésére, és a maga nemében nem összehasonlítható a Dakar-ralival”.
Annak ellenére, hogy a “Nagy afrikai futam” egyre nagyobb és profibb, hű marad eredeti gyökereihez. Egy új kategóriával bővül a mezőny. A Bamako Spirit kategóriában nagyon olcsó, nagyon rossz minőségű vagy humoros járművekkel lehet indulni. A kategória célja, hogy a futam eredeti szellemiségét életben tartsa. Ebben a kategóriában nincs nevezési díj, és videópályázat útján lehet bekerülni a keretbe.