Csőd „testközelből”

Áprilisban nagy hírveréssel lépett a magyar piacra egy új utazásszervező, a Malda Tours, amely olcsó egyiptomi üdüléseket kínált. Alig fél év elteltével meglehetősen botrányos körülmények között – 160 utas kint hagyásával – csődbe is jutott az iroda. Egyik munkatársunk véletlenül abban a csoportban nyaralt, amelyet a társaság biztosítójának kellett végül hazahoznia.

Az, hogy hazánkban is bekövetkeznek utazási irodai bukások, szinte megszokott dolog, beletörődtünk. A garanciabiztosítás kötelező, így a kint lévők hazahozatala megoldott. Az anyagi kártérítés természetesen nem pótolhatja az elmaradt pihenést, az élményeket, de a közelmúltban a Malda Toursnak sikerült az egyébként is súlyos helyzetet még jobban megnehezítenie. A modern technikának köszönhetően a Hurghadában és Sharm el- Sheikhen nyaraló utasok hamar tudomást szereztek a csődről, de az iroda kinti vezetői senkit sem tájékoztattak erről, sőt úgy állították be a dolgot, mintha mi sem történt volna. A vasárnapi visszautazás előtti pénteken megkezdték az utasoktól az útlevelek begyűjtését, azzal a magyarázattal, hogy az utaslista nem pontos, és a gépre csak egyeztetett névsort lehet feladni. Azoknak az útlevelét, akiket látogatásukkor a szállóban nem tudtak elérni, egyszerűen kilopták a szobájukból. Mikor a többi utassal együtt telefonon reklamáltunk a helyi idegenvezetők főnökénél, az operatív igazgatóval egymásra mutogatva ígérgették, hogy okmányainkat „majd” megkapjuk. Ezután elmondták, hogy a szálloda csak akkor adja őket vissza, ha az egyhetes szállás és ellátás költségét – kb. 560 dollárt – immáron duplán, még egyszer kifizetjük. Szerencsére két igen lelkiismeretes, telepített idegenvezetőnek sikerült a kairói magyar nagykövetséget értesítenie, így Kovács alkonzul úr személyesen utazott Hurghadába az ügyet rendezni. A turistarendőrség segítségével beszélt az iroda helyi vezetőivel, és közölte, hogy feljelentést tesznek a cég ellen zsarolás és lopás elkövetése miatt. Az utasoktól semmilyen kényszerítő eszközzel nem lehet még egyszer a költségeket kizsarolni, továbbá figyelmeztetett, hogy az útlevél a Magyar Köztársaság tulajdona, azt csak hivatalos szervek vehetik el – megalapozott indokok alapján. Ennek hatására az utazás előtti estén végül visszaadták az útleveleket, a szállodaportára kézbesítve. Néhány utastársunkat a szállodák még így sem akarták elengedni, így ők az ablakon és a hátsó bejáratokon át hagyták el az épületet, és a szabadban éjszakázva várták a másnapi indulást. Akadt utas, akit megfenyegettek, hogy könnyű a Szahara szélén nyomtalanul eltűnni. Végül vasárnap mégiscsak sikerült a Malév különjáratával a két állomásról hazaszállítani 160 utast. A csőd lehet a rossz üzletvitel, a helytelen piacfelmérés vagy más üzleti hiba következménye, de az már tisztességtelenség, hogy amikor már pontosan ismert volt, hogy a cég nem működhet tovább, irodáit be kell zárni, a tevékenységet meg kell szüntetni, akkor még beszedik és elteszik az egy héttel későbbi fakultatív kirándulások pénzeit, és utána még zsarolnak is az útlevelekkel. Ha lelkiismeretes idegenvezetőink és Kovács alkonzul úr nem segít, a 160 ember talán még most is kint lenne. Köszönet nekik.

Üstökösszerű röppálya

A Malda Tours tavaly decemberben nyitott irodát hazánkban. Az 1990-ben Egyiptomban alapított cég hazánk előtt Csehországban és az Egyesült Államokban működtetett irodát. A Malda kínálatában tengerparti üdülés, nílusi hajóút, kairói hétvége és többféle búvárprogram is szerepelt. Érdemes felidézni, amit az iroda tulajdonosa, Mohamed Gamil mondott a Malda Tours indulásakor: „Az egyiptomi kínálat nem elég változatos, és az ár-érték arány sem megfelelő Magyarországon. A Malda Tours alacsonyabb áron minőségi szolgáltatást kínál. A mi jutalékos rendszerünk olyan magasan kezdődik, ahol a többi tour-operátoré végződik” – emelte ki a cégvezető. A hírek a Malda Tours csődjéről 2007. november 15-én láttak napvilágot. Aznap az utazási iroda egyik alkalmazottja az MTI-nek úgy nyilatkozott, hogy a Malda Tours nem tudja elvinni utasait Egyiptomba. Az utazási iroda biztosítója ugyanakkor intézkedett az éppen Egyiptomban tartózkodó utasok hazahozataláról és a kárrendezésről. Horváth Péter, a QBE Atlasz Biztosító utasbiztosítás-értékesítési osztályának igazgatója lapunknak elmondta: a kárigények többsége már megérkezett a biztosítóhoz. Körülbelül 175–185 fő a károsultak száma. Arról még nem tudott nyilatkozni, mekkora a kártérítés összege, és elég lesz-e az utazási iroda vagyoni biztosítéka a teljes kárrendezésre. A Malda Tourst a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal törölte nyilvántartásából.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.