A Wizz Air a nyári időszakban a kelet- ukrajnai Donyeckbe indít járatokat, míg a Belavia sűríti minszki járatait. A Wizz ukrajnai leánycége április 30-tól hetente két alkalommal közlekedik A320-as gépeivel Donyeck és Budapest között. A belarusz Belavia április 24-től heti kettőről háromra emeli a Budapest és Minszk közötti járatai számát. Újdonság, hogy a Belavia vasárnap csak Budapestre közlekedik Bombardier CRJ 200-as típusú gépeivel, míg a hétfőn és a csütörtökön a budapesti járat továbbrepül Belgrádba. Tavaly egy sor új járat indult Budapestről Oroszországba, Belaruszba, Ukrajnába és a Kaukázus térségébe. A Wizz Air Moszkva Vnukovo repülőterére közlekedő járata annyira népszerűnek bizonyult, hogy 2014 nyarától már naponta kétszer közlekedik – tájékoztatott a Budapest Airport. UP néven indít diszkont-légitársaságot az El Al. Az UP egyelőre öt desztinációt vett célba: Berlin, Budapest, Kijev, Prága és Larnaca repülőterein fog leszállni. Az első járatok 2014. március 30-án szállnak fel.
VISSZAVESZ A RYANAIR ÉS A SAS
Nem mindenki bővít azonban. Jelentősen visszavesz budapesti jelenlétéből 2014- ben a Ryanair. Az egyre inkább ügyfélbarátnak tűnő ír fapados öt gépet állomásoztatott Ferihegyen 2013 nyarán, ehhez képest idén már csak két repülőgép szolgálja ki Budapestet. Az Eindhoven, Varsó, Göteborg, Paphos, Alicante és Stockholm útvonalakat bezárják, Brüsszelbe pedig ritkábban közlekednek. Így 14 útvonalat repülnek idén Budapestről: Dublin, Bristol, London, Barcelona, Brüsszel, Madrid, Manchester, Milánó, Párizs, Róma, Ve- lence, Pisa, Tampere és Billund.
Budapesttel újra meg újra megpróbálkozik a skandináv SAS, amely tavaly ambiciózus tervekkel szállt csatába a fapadosokkal a skandináv útvonalakon. Sajnos kisebb sikerrel, mint várták: ugyanis Oslót tavaly decemberben megszüntették, Koppenhágát télire felfüggesztették, és február 24-től indítják újra hétfőn, pénteken és vasárnap.
Egyre stabilabbnak tűnik viszont a lett airBaltic helyzete. A téli és nyári menetrendben egyaránt közlekedő rigai járat mellett a lettek tavaly már Sármelléket is bevették a repertoárba, bár – a legfrissebb hírek szerint – elképzelhető, hogy nyárra törlik a menetrendből a Balaton Airportot.
A MALÉV HŰLT HELYE
A budapesti légiközlekedési piacról készített összefoglalót Az Utazó magazin. Melles Botond, az Air France–KLM magyarországi igazgatója a lapnak elmondta, a Malév kiesése hatalmas űrt hagyott maga után a magyar piacon, amit a fapados légitársaságok nem tudtak teljes mértékben kitölteni. A KLM mellett az Air France hűséges code-share partnerét veszítette el Párizs felé, és két évbe tellett, amíg sikerült visszaállítani a Malév-együttműködés idején együtt repült ideális menetrendet. Így a legfontosabb 2014-es hír, hogy áprilistól újra lesz Budapesten éjszakázó és Budapestről hajnalban Párizsba induló, a tengerentúli járatokhoz kiváló csatlakozást nyújtó Air France-járat. Ami azt is lehetővé teszi, hogy az üzletemberek egy nap alatt is elintézhessék üzleti ügyeiket a francia fővárosban. Ráadásul az Air France–KLM-csoport fapados tagja, a Transavia is repül idén Budapestről Párizs-Orlyra. A járat április 15-én debütál. Indulásakor heti kétszer közlekedik, május 13-tól pedig hetente háromszor köti össze a francia és a magyar fővárost.
A KLM áprilistól ismét napi négy járattal közlekedik Amszterdamba, ami teljes lefedettséget biztosít a holland légitársaság tengerentúli járataihoz.
A TAP Portugal a korábbinál kevesebb csoportot és több – köztük Erdélyből, Szerbiából és Szlovákiából érkező – egyéni utast szállított 2013-ban Budapestről. Szolnok Péter regionális kereskedelmi igazgató Az Utazó kérdésére kiemelte a magyar utazási szokások változását: náluk, a 37 százalékos arányt elérve, tovább emelkedtek az internetes eladások. Negatívumként említi, hogy a magyar piacon csökken a tour- operátorok száma. A térségben gyengül Budapest szerepe, miközben elgondolkodtató a belgrádi reptér felfutása. 2014 nyarán a TAP már nyolc járatot üzemeltet Budapestről. A pesti képviselet irányításával Bukarestből hat járatot indít, július elsejétől pedig Belgrádból heti három közvetlen járattal kezdi meg az üzemelést. Márciustól hétköznapokon napi háromról négyre emelkedik a lengyel LOT légitársaság Varsó–Budapest járatainak száma.
ITT AZ AIR SERBIA ÉS A VUELING
Újra megjelenik a magyar piacon az Etihad-segédlettel Air Serbiává váló egykori JAT Airways, amely március 31-től Budapestről hordja Belgrádba honfitársainkat. Júniustól visszatér a 2009-ben a magyar piacról egyszer már kivonuló spanyol fapados Vueling: heti három járatot indít Barcelonába, szerdán, pénteken és szombaton.
Tavaly a hazai üzleti utazók kedvencévé váló AirBerlin is bővített, és igyekezett kedvező árakkal több átszálló utast gyűjteni Berlin-Tegelen keresztül egyebek mellett Skandináviába.
A román TAROM magyarországi forgalma 2012-ben 250%-kal nőtt. Ezzel tavalyelőtt elnyerte a Budapest Airport Leggyorsabban növekvő full service légitársaság díját.
A Budapestről Európán kívülre induló járat, a Qatar Airways dohai járata is köszö- ni, jól van. Bár a vezérigazgató, Akbar al Baker által még a járatnyitón optimistán belengetett széles törzsű gép szolgálatba állásáról nem tudni.
HÁROM A TÖRÖK IGAZSÁG
A Turkish Airlines a Malév leállásakor heti tíz járatot üzemeltetett Budapest és Isztambul között, ez mára heti 14 járattá bővült. Március 30-tól pedig forgalomba állítják a harmadik napi járatot. Az eddigi, Isztambulból reggel 08.50-kor és este 18.15-kor induló járatok közé betoldották a 12.15-kor közlekedő gépet. Az útvonalon reggel a Boeing 737-900, délben az eggyel kisebb 737-800, míg este az Airbus A321-ese szállítja az utasokat. A budapesti képviselet szeretné elérni, hogy a reggeli, 08.50-kor induló járatot két órával korábbra tegyék. Amennyiben sikerül a reggeli járatot előre hozni, akkor megnyílik a lehetőség az észak-atlanti célállomások aznapi elérésére is, ahová jelenleg csak ingyenes éjszakázással lehet a Turkish Airlines járatain eljutni.
2014 áprilisától közvetlen járatot indíthat Budapestre Ammanból a Royal Jordanian légitársaság – hangzott el egy budapesti rendezvényen december elején. Ott jelentette be a Royal Jordanian, hogy az Anubis Travelt bízta meg magyarországi képviseletével.