ht Elégségesnek ítéli-e a magyar vállalkozók jelenlétét az orosz turisztikai piacon?
– Hosszú évek óta azon fáradozunk, hogy Magyarországnak mint turisztikai desztinációnak megfelelő publicitást teremtsünk az orosz piacon, s hogy a potenciális üzletfeleket összehozzuk egymással. A vállalkozók többsége azonban nemcsak bátortalan, de ismeretei is hiányosak.
ht Ezek szerint nem véletlen, hogy a közelmúltban Egerben és Szolnokon is előadást tartott a régiók turisztikai vállalkozóinak. Miről beszélt?
– A vállalkozók mindenekelőtt az orosz gazdaság aktuális helyzetét ismerhették meg, amely a reformok végrehajtását követően érezhetően javult. A jelenlegi orosz vezetés – az olajexportból származó jövedelmeknek köszönhetően – 13%-ra csökkentette az adót, kifizették az elmaradt béreket, és jövőre az áfát is 15%-ra csökkentik. Mindez élénkítően hat a gazdaság fejlődésére, és jótékony hatással van a turizmusra. Az ágazat egyébként már hosszú évek óta szép számokat produkál. 1995-ben csaknem 21 millióan, 1998-ban 12 millióan, 2000-ben pedig 18 millióan utaztak Oroszországból külföldre, 2001-ben pedig még ennél is magasabb számok várhatók. Nagyon is komoly piacról van tehát szó. A lakosság 12%-a rendelkezik a jövedelmek 36%-ával, az összlakosságnak pedig csaknem a negyede tartozik a fizetőképes középosztályhoz.
ht Az orosz turisták utazási szokásait, az orosz lelket is elég jól kell ismernie azoknak az irodáknak, amelyek e területen kívánnak tevékenykedni.
– A desztinációk kiválasztásakor az oroszokat legerősebben a sztereotípiák befolyásolják. Fontos számukra, hogy az adott országban megértetik-e magukat az anyanyelvükön, de befolyásoló tényező az időjárás is. Sőt lényeges, mit tanultak egykor az adott területről és milyen új információik vannak arról. Megváltozott az oroszok viszonya a reklámhoz is. Döntő hányaduk (90%) az országimázs szempontjából választ. A biztos utazók nagyobbik része egyébként a 43–49 év közötti férfiak, a 32–39 év közötti nők, a menedzserek és az állami tisztviselők. Ami a szabadságolási szokásokat illeti, a legtöbben (80%) május és október között utaznak, de a csúcsszezon ott is július-augusztusban van. Január első két hete, a pravoszláv karácsony, szintén frekventált időszaknak számít, de nem kevésbé fontos a nőnap és a győzelem napja sem.
ht Hova utaznak az orosz turisták a legszívesebben?
– Miután hazájukban hosszú az igen hideg időszak, természetesen a legjobban a tengerpartot, a napfényt és a homokot kedvelik. Előkelő helyen vannak azonban a városlátogató túrák (az összes utazók 30%-a, 5-10 napos átlagtartózkodással) és – a státusszimbólum miatt – a sítúrák is. Divatos ezenkívül a „ly and drive” és a csaknem 20%-os részarányt képviselő kongresszusi és incentive turizmus. Az összes kiutazó 40-45%-a 10 napnál több időt tölt külföldön, ennek egyik oka például, hogy augusztusban a gyárak és az üzemek a teljes hónapra bezárnak.
ht Mennyit költenek?
– A hivatalos adatok szerint az orosz turista egy külföldi út alkalmával 958 dollárt költ. Ebből mintegy 600-650 dollár az utazás és az ellátás, a maradékot pedig a helyszínen költik el.
ht Az orosz kiutazók népszerűségi listáján hányadik Magyarország?
– A sorrendben körülbelül a 10-15. helyen vagyunk évi 125 ezer fővel, amelynek több mint a fele jelenik meg a kereskedelmi szálláshelyeken. Ők 200 ezer vendégéjszakát töltöttek el hazánkban. Így az átlagos tartózkodás kategóriában (4,2 nap) csak a németek és a hollandok előzik meg őket.
ht Melyek a legkeresettebb turisztikai termékek a magyar piacon?
– A legnagyobb az érdeklődés Budapest iránt (52%), ezt követi a Balaton (23%) és a gyermek-, valamint a gyógyüdülés (25%). Az elmúlt években indítottuk és jelenleg is nagy sikerrel folytatjuk azt a PR-programot, amelynek keretében országszerte iskolai vetélkedők megrendezésével igyekszünk megismertetni az orosz gyerekekkel Magyarországot. Az „Ismerd meg Magyarországot” elnevezésű akciónkkal több ezer iskoláshoz jutunk el, akiknek nagy hányada – az akció felépítésénél fogva – később el is utazik Magyarországra. A gyermeküdültetésre egyébként óriási a kereslet az orosz piacon, ezen a területen bizonyos, hogy vannak még kiaknázatlan lehetőségek Magyarországon.
ht Milyen speciális tudnivalókra hívta fel az érdeklődő vállalkozók figyelmét az orosz piaccal kapcsolatban?
– Fontos tudni, hogy ezen a piacon az egyéni ajánlatok nem élnek meg, így a vállalkozóknak össze kell fogniuk ajánlataikat egy csomagba. Csak az tud érvényesülni, aki beszéli az orosz nyelvet, sőt el kell készíteni az ajánlatokat, a programleírásokat, a brosúrákat is orosz nyelven, de még az étlapot sem szabad a sorból kifelejteni. A moszkvai kirendeltség egyébként szívesen áll a szakemberek rendelkezésére, szívesen nyújtunk információkat, tartunk további régiókban előadásokat a vállalkozóknak, sőt a megfelelő ajánlatokat a kirendeltség honlapjára is feltesszük (www.vengria.ru; www.hungary.ru). Úgy látom, javulnak hirdetési lehetőségeink, és ez fokozza az érdeklődést Magyarország iránt.