A Promo Data piackutató tizenkettedik éve készíti el országos felmérését 2 300 nagyvállalat ajándék-beszerzési felelősét meginterjúvolva. A válság előtti utolsó évben még a megkérdezett cégek fele jelezte valamilyen ajándék beszerzését, tavaly és az idén már csak egyötödük. A cégek nagy része egyáltalán nem költ ilyen célra, s még a nagy nemzetközi vállalatok is mind gyakrabban jótékonysági célra fordítják az ajándékozásra szánt, a korábbinál sokkal kisebb összeget.
A cég főleg a 300 milliónál nagyobb árbevételű vállalatok körében végezte a felmérést. Az ajándékozás már a válság előtti években is kezdett áttolódni a kisebb összegű költések felé. 2008-ban és most is 40-50 százalékuk 100-500 ezer forint között vásárolt ilyen termékeket, de míg 2004-ben 42 százalékuk vett félmilliónál többért, addig 2007-ben 25 százalékuk, 2009-ben 15-, tavaly 12 és az idén már csak 11 százalékuk. Ugyanígy nőtt a 100 ezer alatti vásárlás: a 2004-es 16-ról 2007-ben 32-re, 2009-ben 37-re, tavaly 47 és az idén 45 százalékra.
A válság előtti években a nagyvállalatok több mint fele volt érintve az ajándékozásban, ez 42 százalékra esett vissza. A konkrét karácsonyi ajándékozást régebben a nagyvállalatok 40 százaléka, majd harmada, az utóbbi években már csak ötöde jelezte.
A rendelt termékeket tekintve visszaesett a hagyományos iroda- és írószerek aránya az egy évtizeddel ezelőtti 41 százalékról 27 százalékra. Az elmúlt években 40 százalék körül vezetnek a borok és egyéb italok: igaz, tíz éve még sokkal több viszkit, konyakot vásároltak, az utóbbi években helyettük inkább a legalább olyan drága minőségi pálinkát veszik a cégek. Gyorsan nőtt az édességek, csokoládé, bonbon, marcipánkülönlegességek válság előtti 3-4 százalékos aránya, mely ma már 15 százalékot tesz ki. Nem sokat változott a naptárak, más nyomtatványok, CD-k részesedése: s ma is 10-13 százalékot tesz ki. A divatcikkek, pólók, baseball-sapkák, sportcikkeké viszont jelentősen csökkent: 13-15 százalékról 5-6 százalékra. Az exkluzív és luxuscikkek aránya a régebbi 3-5 százalékról visszaesett 1-2 százalékra.
Táblázat az elmúlt évek ajándékozási adatairól >>>
Forrás: Kreatív Online