Emlékezés turizmusa Devecseren

2010. október 4. Devecser, Kolontár és Somlóvásárhely, valamint a magyar ipar történetének legsötétebb napja volt. Az egész világon milliók nézték hitetlenkedő döbbenettel a mintegy 40 négyzetkilométert elárasztó vörösiszap pusztítását. A példátlan katasztrófa példátlan összefogást eredményezett.

Megmozdult az ország, hogy segítsen a bajbajutottakon. A segíteni akarás motiválta a BGF Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar dékánját, a Turizmus Intézeti Tanszék vezetőjét, munkatársait és hallgatóinak egy csoportját, hogy azon a területen próbáljanak meg hozzájárulni az újrakezdéshez, amivel foglalkoznak, a turizmussal.

Nem volt könnyű feladat a szándékkal előállni. A katasztrófa és a turizmus együtt említése a jóérzésű emberekben azonnali visszatetszést szül. Minden tévénéző, rádióhallgató tudja, hogy a világon bárhol is történik katasztrófa, azonnal megjelennek a bámészkodó, kíváncsi emberek, akik sok esetben még a mentési munkálatokat is akadályozzák. Ez a turizmus vadhajtásainak egyik legvisszataszítóbbja. Ugyanakkor az idegenforgalom sok területen gazdagíthatja a vendégeket fogadó közösséget. Itt nem feltétlenül csak a számokban mérhető bevételekről van szó, hanem ennél jóval szélesebb és mélyebb hatásról, mint a hagyományőrzés, a múlt feltárása és továbbadása, a természet felfedezése, egymás megismerése, adott esetben a szolidaritás kifejezése.

A tiszai ciánkatasztrófát követően elektronikus levelek sokasága keringett az országban, ami arra buzdította a címzetteket, hogy nyári szabadságukat a katasztrófa sújtotta tiszai térségben töltsék el. Példának a franciákat hozták fel, akik a bretagne-i olajkatasztrófa után szolidaritásból ott töltötték a szabadságukat. A tanulmány kezdeményezői és szerzői úgy vélték, hogy az együttérzés, a segíteni akarás ezen sajátos formája átültethető lehet az iszap sújtotta Devecserre és Kolontárra is.

Nyilvánvaló, hogy emberéleteket követelő, egzisztenciákat, életek munkáját romba döntő, milliárdos anyagi károkat okozó katasztrófa után a turizmus fejlesztése csak a nagyon sokadik a tennivalók sorában. Ennek ellenére a szerzők abból a feltételezésből indultak ki, hogy Devecser és Kolontár rendelkeznek olyan értékekkel, amik alapul szolgálhatnak ahhoz, hogy az idegenforgalom tervezetten, és irányítottan a jövőben hozzájáruljon a helyi lakosság életminőségének javításához, anyagi bevételeik gyarapításához.

A kutatócsoport által megfogalmazott javaslatok három fő területet érintenek, a turizmus infrastruktúrájának fejlesztését, (pl. szálláshely-kialakítás), komplex turisztikai kínálat kialakítását a terület természeti és kulturális adottságai alapján, (kisvárosi atmoszféra, vallási turizmus, a Széki-tó, a Somló-hegy, mint kínálati elemek), valamint a marketing és turizmus-menedzselés kérdéskörét.

A tanulmány elkészítésének folyamán nyilvánvaló volt, hogy a turizmus fejlesztése nem tartozik Devecser és Kolontár prioritásai közé. Az újjáépítés viszont megteremtette annak a lehetőségét, hogy a város és a turizmus majdani fejlesztése közös érdek mentén szerveződjék. Meghatározónak tartjuk, hogy a lakosság is lássa, és akarja ezt. Az idegenforgalmi fejlesztéseknek pozitív hatást kell gyakorolni a helyiek életére, életminőségére is, hiszen végső soron minden az ő érdekükben történik. Az ő vendégszeretetük, szakmai felkészültségük, jókedvük, az alapvetően nekik szóló programok vonzzák majd a turistákat is.

Végig a munka során a szerzőknek komoly dilemmát okozott a hagyományos, természeti, táji, kulturális értékek versus katasztrófa kezelése. Egy nem reprezentatív, de mindenképpen jelzés értékű imázs-felmérés is azt bizonyította, hogy a két település jóformán csak a katasztrófáról ismert. A katasztrófa-imázs „ráégett” Devecserre és Kolontárra. Ezt erősíti meg a média is, ahol még a legpozitívebb hírek is a vörösiszappal kapcsolatosak. Nyilvánvalóvá vált, hogy a katasztrófa megkerülhetetlen tényezőt jelent a turizmus számára is. A szerzők feladatuknak azt tekintették, hogy a katasztrófa-turizmus helyett az „emlékezés turizmusát” alkossák meg. Az egy évvel ezelőtti események visszavonhatatlanul a két település történetének kitörölhetetlen részét képezik, mint ahogy az ország valamennyi lakosa is sokáig őrzi emlékezetében a szörnyű képeket. Ebből a szempontból pedig érthető, ha a turizmus sajátos eszközeivel és lehetőségeivel Devecseren és Kolontáron megteremti az „emlékezés helyeit”. És ez már nem katasztrófa-turizmus, hanem a szolidaritás szimbóluma, a közös nemzeti emlékezet része.

A BGF képviselői szeptember 27-én adják át a kidolgozott koncepciót Devecser polgármaesterének az Esterhézy Kastály könyvtár lovagtermében.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.