Fájdalmas öntisztulás

A Thaiföldön idén januárban elhunyt magyar orvos esete kapcsán utánajártunk, hogy is áll idehaza a gyógyszergyártó cégek által finanszírozott úgynevezett „ösztönző” (incentive) turizmus. A hazai piacon több utazási vállalkozás is foglalkozik (részben) a turizmus e válfajával, négyük segítségével próbáltuk elemezni a tapasztalatokat. Mind a négyen hangsúlyozták: a névvel vállalt nyilatkozatot indiszkréciónak tartják partnereikkel szemben, ám a Turizmus Trendnek segítenek a hiteles elemzésben.

Jelenleg az Országos Gyógyszerészeti Intézet vizsgálja, a thaiföldi szálloda medencéjébe fulladt magyar orvos milyen alkalomból, milyen célból tartózkodott harminc kollégájával az ázsiai országban, útjukat ki finanszírozta, milyen konferencián, rendezvényen vettek részt, és történt e mindezekkel összefüggésben jogszabálysértés, etikai vétség. A helyzet jobb megértése kedvéért megkerestük a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetsége és az Innovatív Gyógyszer-gyártók Egyesületét.

A szervezetek kommunikációs etikai bizottságának elnöke, dr. Kónya Csaba szerint a gyógyszercégek támogatása nélkül nem lennének konferenciák, szakmai konzíliumok, előadások, annál is inkább, mert világszerte megfigyelhető jelenség, hogy ezekre a szakmai célokra egyre kevesebb állami forrás jut.

Az orvosok nagy része nem engedheti meg magának a költségek finanszírozását, pedig továbbképzésük, naprakész szaktudásuk a betegnek is alapvető érdeke.

Érdeminek és megindokoltnak kell lennie az útnak

Jogszabályok, etikai kódexek próbálnak abba az irányba hatni, hogy a szakmai út, konferencia érdemi legyen. Paragrafus és előírás célja világos: szakmai és tudományos célokat szolgáló rendezvények és programok közvetett vagy közvetlen formában történő támogatása esetén a támogatásnak mindenkor ésszerű mértékűnek és a rendezvény tudományos célkitűzéseihez képest alárendeltnek kell lennie azzal, hogy a szakmai és tudományos programokra az egészségügyben, illetve a gyógyszer- és gyógyászati segédeszköz-ellátásban közreműködő szakembereken kívül más személy nem hívható meg.

A szakmai és tudományos programokon ismertetés abban az esetben folytatható, ha a közvetett és a közvetlen formában történő ismertetés (konkrét termék alkalmazásával kapcsolatos előadás, termékbemutató tartása, kiállítóhely bérlése) a szakmai, tudományos rendezvény programban jól elkülönül – mutatott rá Kónya Csaba.

A fénykor után

A fent említett körülmények azért fontosak, mert nem igazán támasztják alá azokat a feltételezéseket, miszerint a gyógyszercégek tömegével utaztatják az orvosokat „szakmainak álcázott” üdülésekre. A januári thaiföldi haláleset kapcsán a magyar médiában megjelent beszámolók egy részében is megfigyelhető is volt kimondva, kimondatlanul ez a gondolat.

Az ugyanakkor tény, hogy a gyógyszercégek által szervezett, az orvosokat érintő „ösztönző turizmusnak” volt egy fénykora, a kilencvenes években. Akkoriban egyre-másra jelentek meg új cégek a magyar piacon, és termékeiknek meg szerették volna nyerni az orvosokat, ily módon is piacot szerezni.

Számos történet, városi legenda keringett akkoriban arról, hogy egyes orvosok gyakorlatilag szerzett jognak tekintették a finanszírozott éves nyaralást, amelyen akár az egész család részt vehetett.

Konferencia nélkül nem megy

Egyfajta szokásjog alakult ki, ismerte el egyik forrásunk, aki azonban hozzátette: minden nap konferenciák sokasága zajlik a világban és Magyarországon is, beszélhetünk az elektronikai iparról, autógyártásról, bármiről, és minden gazdasági társaság a legjobban teljesítőket jutalmazza. Arról nem is szólva, a szakmai fejlődéshez tapasztalat, információ kell, a szakmai előrelépésben kapcsolatok, utazások segítenek; baj is lenne, ha a turizmus e nagyon fontos válfaja nem működne.

Elég csupán az adatokat nézni: évente mintegy 3500 konferenciát rendeznek a világban, vagyis ez napi száz rendezvény. A konferenciaturizmus – ez országonként eltérő –, a turizmus 15–25 százalékát teszi ki.

Az úgynevezett „ösztönző turizmus” is jelentős, gyakorlatilag minden második nap érkezik egy csoport csak Magyarországra, ezzel az első tíz között vagyunk a világrangsorban. Az első négy helyen a Hawaii-szigetek, Párizs, New York és London szerepel, amely forrásunk érvelését támasztja alá: az üzleti világ által szervezett szakmai rendezvények sajátja a vonzó hely, ahová bárki szívesen visszatér, a színvonalas körülmények, amely következtében mindenki jól érzi magát.

Forrásaink hangsúlyozták, ne legyen félreértés abból, hogy optimális esetben a résztvevőket értelemszerűen nem büntetésből, hanem teljesítményük jutalmazása, szakmai kvalitásaik, előmenetelük javítása érdekében hívják meg, és ez nem fog változni a jövőben sem, és nem is kell változnia. Sőt, a felmérések szerint az ösztönzőutakat a legtöbben a csapatépítés és a munkahelyi hangulat szempontjából többre tartják, mind a premizálást.

Csökkenő költségvetés, kevesebb utazás

A gyógyszergyárak által finanszírozott turizmus nagyságáról, az utaztatottak számáról semmiféle adat nem áll a rendelkezésre, ezt senki sem vizsgálja – hangsúlyozták forrásaink. Ráadásul a 2006. évi XCVIII. törvény, amely a biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint gyógyszerforgalmazás általános szabályairól rendelkezett, radikálisan csökkentette a gyógyszergyárak támogatását. Ennek hatására szinte azonnal radikálisan lecsökkent a külföldre, belföldre utaztatott orvosok száma. Mivel az állam azóta is évről-évre újragondolja a gyógyszerkassza keretét, ennél fogva egyre kevesebb állami támogatásra számíthatnak a gyógyszercégek. A büdzsék szűkülését jól mutatja, hogy komoly létszámleépítések történetek több gyógyszergyártónál, és ami szakmai utat szerveznek, azt is egyre kisebb összegből próbálják megoldani, tehát megfigyelhető egyfajta „öntisztulás”. Forrásaink utaltak rá, a magyar helyzet sem jobb, sem rosszabb, mint a nyugat-európai.

Anyagi és etikai okok miatt tehát mára kijelenthető, míg jó pár évvel ezelőtt adott esetben a rokonok is megtekinthették egyes kellemes klímájú országok páratlan kulturális örökségét, ilyesmire ma már nem igen van mód. A körülmények megváltoztak, mondták forrásaink, bár hozzátették, az ösztönző, jutalom utakon túl – ha valaki akar -, könnyűszerrel támogathat orvost alapítványon keresztül, vagy szerepeltetheti rendszeres meghívott előadóként is konferenciákon.

Ami az utazási vállalkozások tevékenységét illeti, az ösztönző turizmusban a szokásosnál is jobb hatásfokkal kell teljesíteni, hiszen az utaknak egyedi jellege van: szakmai rendezvényeket, a továbbképzésre alkalmas programokat, valamint a nyaralási, kikapcsolódási lehetőségeket kell megfelelő arányban összekapcsolni. Arra is ügyelni kell, hogy az utasok igényszintje is magasabb az átlagosnál, igaz, többet is költenek a szakmai utak résztvevői a klasszikus szabadidő-turizmus résztvevőihez képest.

Nincs vége a történetek: ötvenmilliós bírság

Több mint ötvenmilliós bírságot szabott ki az Országos Gyógyszerészeti Intézet a magyar orvos thaiföldi halála után indított vizsgálat során – jelentették be a napokban az Országos Gyógyszerészeti Intézet illetékesei, akik azt követően indítottak vizsgálatot, hogy egy magyar orvos életét vesztette Thaiföldön. Kilenc esetben találtak jogsértést – közölte az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) főigazgatója, Szepezdi Zsuzsa.

Összesen 52 millió forint bírságot szabtak ki, egy esetben kezdeményezték, hogy az OEP függessze föl az érintett cég termékeinek társadalombiztosítási támogatását. Megállapították, hogy az érintett cég több ponton is megsértette a gyógyszerek forgalmazásával és szakmai marketingjével kapcsolatos szabályokat, így egyebek mellett be nem jelentett orvoslátogatókat foglalkoztattak, és egészségügyi dolgozóknak olyan külföldi utazásokat szerveztek, amelyek „célja a természetbeni juttatások jogszerűtlenségének leplezése” volt.

A magyarországi generikus gyógyszerpiac szereplőjeként a Medico Uno mindenkor az érvényes jogszabályokat, az etikai és üzleti normákat szem előtt tartva járt és jár el – közölte a gyógyszer-kereskedelmi cég, a társaság magyarországi működésére kiterjedő OGYI-vizsgálat eredményére reagálva.

A cég szerint érthetetlen és elfogadhatatlan az eljárást lezáró hatósági döntés, amely kezdeményezi a Medico Uno által forgalmazott olcsó és jó minőségű generikus szerek kivonását a piacról. A társaság bírósághoz fordul a határozat ellen és minden rendelkezésre álló jogorvoslati eszközzel élni próbál.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.