Felhelyezni az országot a világ bortérképére

A hazai hungarikum közé tartozik a messze földön híres Tokaji történelmi borvidék. A közelmúltban a tokaji aszú is rákerült a hungarikumok listájára. Ebből az alkalomból beszélgettünk a hegyközségek megújításáért és a szőlő-borágazat fejlesztéséért felelős Dr. Kiss Eliza miniszteri biztossal.

Miért jó, hogy a Tokaji történelmi borvidék a Hungarikumok közé került?

A Tokaji borvidék a borvilág hat legnagyobb, hagyományos, a nemzetközi borkultúrát meghatározó borvidékeinek egyike, Jerez-Sherry, Port, Bordeaux, Burgundia és Champagne mellett. A világ első területi, azaz borvidéki és dűlőklasszifikációját bemutató, az egyik legegyedibb termékkel és pincerendszerrel rendelkező borvidéke a Tokaji.

Tárcánknál fél évvel ezelőtt hoztuk létre a Tokaji Borbizottságot, amelynek feladatai között szerepel a döntés-előkészítés segítése különösen a borvidékre és a térségre vonatkozó fejlesztési elképzelések összehangolása. A kormányzat célja, hogy a Tokaji borvidék prosperáló térség legyen, és biztos megélhetést nyújtson az ott élők számára. 2009–2010 során civil kezdeményezésre indult el egy integrált értékvédelmi és térségfejlesztési program kialakítása. Ez mára jelentős kormányzati támogatást kapott, és a prioritásként kezelt Nemzeti Programok közé tartozik „BOR-VIDÉK Tokaj-Hegyalja Nemzeti Program 2012–2020” néven.

Szeptember vége óta a tokaji aszú is hungarikum – ennek mi a jelentősége?

A Tokaji Aszú Hungarikumok Gyűjteményébe történő emelésével egy régóta létező evidenciát hitelesítettünk, mivel olyan termék, amelyet az emberek széles köre eleve hungarikumként fogad el. A Tokaji Aszú olyan nemzeti kincs, melynek értékét a különleges minőség, a korlátozott mennyiség és a több évszázados munka eredményeként megtalált harmónia adja. A marketingértéke jelentős, amellyel viszont okosan kell sáfárkodni. A Tokaji név ismert eredetjelző, márkanév Magyarországon és a világban. Ugyanakkor a fogyasztók ismerete Tokajról és a Tokaji Aszúról hiányos és nem alapos. A termelők elemi érdeke, hogy jól el tudják adni a borukat, amelyben a megfelelően kidolgozott, tudatos és célzott bormarketing sokat segíthet. Jelen helyzetben a Hungarikum védjegy kiváló perspektívákat nyit meg, így a magyar borok népszerűsítését célzó kommunikáció egyik alappillérévé kell válnia. Nemcsak belföldön, hanem külföldön is népszerűsítenünk kell ezt a terméket, hiszen ez az ország jó hírnevének hordozója is lehet. Azt is látni kell viszont, hogy egyetlen termékben gondolkodni hosszú távon nem piacképes stratégia, ezért több termék együttes piacra juttatása a cél, amelyhez a Tokaj eredetvédett név lehet a jó kiindulópont. A „tokaji bor” brand és hungarikum, ismertsége, történelmi, kultúrtörténeti szerepe, jelentősége révén meghatározó országimázs formáló „termék”. A borágazat a borvidék általános gazdasági, társadalmi fejlődésének kulcseleme, melynek következtében a térségfejlesztés kiemelkedő prioritásai közé kell tartoznia. A „tokaji bor” a magyar borok „zászlóshajója”, azaz kiemelt kezelése, előtérbe kerülése jelentős mértékben segíti a magyar borok nemzetközi piaci sikerét.

Milyen együttműködési lehetőségeket lát a borászat és a turizmus között?

A Nemzeti Borkiválóság Program, mint a borágazat stratégiai feladatterve a szinergikus területek között említi a turizmust. Sokan panaszkodnak arról, hogy nem tudunk exportképes mennyiséget előállítani, nem tudunk százezres palackszámban exportálni. Én viszont éppen abban látom a lehetőséget, hogy egy-egy jól felépített és célzott kampánnyal (pl. fehérborok, fajták – furmint, hárslevelű, ezerjó stb.) megnyerjük a külföldieket, hogy hazánkba látogassanak: megismerjék az országot és itt kóstolják meg a borainkat. Élménnyel kell összekapcsolni akár a kóstolást, akár az utazást. Csak a célzott marketingben hiszek, meg kell mutatni, mi az, ami megkülönböztet bennünket más bortermelő országoktól. A külföldi borszakértők rajongva keresik azokat a csodálatos fajtákat, amelyek máshol nem találhatók meg (pl. kéknyelű), és bármit megtesznek azért, hogy megismerjék a termőhelyet. Fel kell helyezni az országot a világ bortérképére, hogy tudják az idelátogatók, milyen kincsek vannak pincéinkben. Az elmúlt húsz évben a prémiumminőséget termelő pincészetek bebizonyították, hogy mire képes a táj és a termőterület. Hegyalja különleges természeti adottságai alkalmasak arra, hogy a magyar borok arculatát a világban erre alapozva építsük fel. A különleges természeti adottságok adta lehetőséggel a borvidéknek élnie kell, hiszen ez biztosíthatja a következő generációk számára is a jövőt.


Jön az Országos Étterem Hét

Jön az Országos Étterem Hét 

Szerdától lehet asztalt foglalni a tavaszi Országos Étterem Hét rendezvényre, amelyen több mint 200 vendéglátóhely, köztük 14, Michelin-ajánlással rendelkező étterem menüiből lehet majd választani.
Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.