Miért jó, hogy a Tokaji történelmi borvidék a Hungarikumok közé került?
A Tokaji borvidék a borvilág hat legnagyobb, hagyományos, a nemzetközi borkultúrát meghatározó borvidékeinek egyike, Jerez-Sherry, Port, Bordeaux, Burgundia és Champagne mellett. A világ első területi, azaz borvidéki és dűlőklasszifikációját bemutató, az egyik legegyedibb termékkel és pincerendszerrel rendelkező borvidéke a Tokaji.
Tárcánknál fél évvel ezelőtt hoztuk létre a Tokaji Borbizottságot, amelynek feladatai között szerepel a döntés-előkészítés segítése különösen a borvidékre és a térségre vonatkozó fejlesztési elképzelések összehangolása. A kormányzat célja, hogy a Tokaji borvidék prosperáló térség legyen, és biztos megélhetést nyújtson az ott élők számára. 2009–2010 során civil kezdeményezésre indult el egy integrált értékvédelmi és térségfejlesztési program kialakítása. Ez mára jelentős kormányzati támogatást kapott, és a prioritásként kezelt Nemzeti Programok közé tartozik „BOR-VIDÉK Tokaj-Hegyalja Nemzeti Program 2012–2020” néven.
Szeptember vége óta a tokaji aszú is hungarikum – ennek mi a jelentősége?
A Tokaji Aszú Hungarikumok Gyűjteményébe történő emelésével egy régóta létező evidenciát hitelesítettünk, mivel olyan termék, amelyet az emberek széles köre eleve hungarikumként fogad el. A Tokaji Aszú olyan nemzeti kincs, melynek értékét a különleges minőség, a korlátozott mennyiség és a több évszázados munka eredményeként megtalált harmónia adja. A marketingértéke jelentős, amellyel viszont okosan kell sáfárkodni. A Tokaji név ismert eredetjelző, márkanév Magyarországon és a világban. Ugyanakkor a fogyasztók ismerete Tokajról és a Tokaji Aszúról hiányos és nem alapos. A termelők elemi érdeke, hogy jól el tudják adni a borukat, amelyben a megfelelően kidolgozott, tudatos és célzott bormarketing sokat segíthet. Jelen helyzetben a Hungarikum védjegy kiváló perspektívákat nyit meg, így a magyar borok népszerűsítését célzó kommunikáció egyik alappillérévé kell válnia. Nemcsak belföldön, hanem külföldön is népszerűsítenünk kell ezt a terméket, hiszen ez az ország jó hírnevének hordozója is lehet. Azt is látni kell viszont, hogy egyetlen termékben gondolkodni hosszú távon nem piacképes stratégia, ezért több termék együttes piacra juttatása a cél, amelyhez a Tokaj eredetvédett név lehet a jó kiindulópont. A „tokaji bor” brand és hungarikum, ismertsége, történelmi, kultúrtörténeti szerepe, jelentősége révén meghatározó országimázs formáló „termék”. A borágazat a borvidék általános gazdasági, társadalmi fejlődésének kulcseleme, melynek következtében a térségfejlesztés kiemelkedő prioritásai közé kell tartoznia. A „tokaji bor” a magyar borok „zászlóshajója”, azaz kiemelt kezelése, előtérbe kerülése jelentős mértékben segíti a magyar borok nemzetközi piaci sikerét.
Milyen együttműködési lehetőségeket lát a borászat és a turizmus között?
A Nemzeti Borkiválóság Program, mint a borágazat stratégiai feladatterve a szinergikus területek között említi a turizmust. Sokan panaszkodnak arról, hogy nem tudunk exportképes mennyiséget előállítani, nem tudunk százezres palackszámban exportálni. Én viszont éppen abban látom a lehetőséget, hogy egy-egy jól felépített és célzott kampánnyal (pl. fehérborok, fajták – furmint, hárslevelű, ezerjó stb.) megnyerjük a külföldieket, hogy hazánkba látogassanak: megismerjék az országot és itt kóstolják meg a borainkat. Élménnyel kell összekapcsolni akár a kóstolást, akár az utazást. Csak a célzott marketingben hiszek, meg kell mutatni, mi az, ami megkülönböztet bennünket más bortermelő országoktól. A külföldi borszakértők rajongva keresik azokat a csodálatos fajtákat, amelyek máshol nem találhatók meg (pl. kéknyelű), és bármit megtesznek azért, hogy megismerjék a termőhelyet. Fel kell helyezni az országot a világ bortérképére, hogy tudják az idelátogatók, milyen kincsek vannak pincéinkben. Az elmúlt húsz évben a prémiumminőséget termelő pincészetek bebizonyították, hogy mire képes a táj és a termőterület. Hegyalja különleges természeti adottságai alkalmasak arra, hogy a magyar borok arculatát a világban erre alapozva építsük fel. A különleges természeti adottságok adta lehetőséggel a borvidéknek élnie kell, hiszen ez biztosíthatja a következő generációk számára is a jövőt.