For­rás­el­vo­nás a RIB-eknél

Idén a Re­gi­o­ná­lis Ide­gen­for­gal­mi Bi­zott­sá­gok (RIB) nem kap­nak pénzt a tu­risz­ti­kai cél­elő­i­rány­zat­ból (TC) re­gi­o­ná­lis pá­lyá­za­tok ki­írá­sá­ra. A TC-ből azon­ban át­cso­por­to­sí­tot­tak 3 mil­li­árd fo­rin­tot a re­gi­o­ná­lis fej­lesz­té­si ta­ná­csok­hoz, ame­lyek tu­risz­ti­kai tí­pu­sú fej­lesz­té­se­ket is tá­mo­gat­hat­nak az ös­­szeg­ből. Hogy mit gon­dol mind­er­ről egy érin­tett RIB-elnök, egy rend­sze­res pá­lyá­zó és a tu­riz­mus­irá­nyí­tás, azt ös­­sze­ál­lí­tá­sunk­ból meg­tud­hat­ják.

Patyi Elem­ér, a Nyu­gat-du­nán­tú­li Re­gi­o­ná­lis Ide­gen­for­gal­mi Bi­zott­ság (NYD-RIB) el­nö­ke:

„A ré­gió ön­kor­mány­za­tai és tu­risz­ti­kai vál­lal­ko­zói ne­vé­ben is mond­ha­tom, hogy hi­bás, sőt ot­rom­ba lé­pés a tár­ca ré­szé­ről, hogy az­előtt nul­láz­ták le a költ­ség­ve­té­sün­ket, mi­e­lőtt egy eset­le­ges át­szer­ve­zés foly­tán más­hol ki­ala­kí­tot­tak vol­na egy ke­re­tet. Hoz­zá­te­szem, ben­nün­ket nem is za­var­na mind­ez, ha az ága­zat irá­nyí­tói ná­lunk hagy­nák azt az ös­­sze­get, amit a ré­gió tu­riz­mu­sa meg­ter­mel. Az szá­munk­ra elég is vol­na. A ta­va­lyi for­rás­igény egyéb­ként há­rom­szo­ro­sa volt a ren­del­ke­zés­re ál­ló re­gi­o­ná­lis pá­lyá­za­ti ke­ret­nek, ép­pen ezért sok­kal in­kább az eme­lés lett vol­na az el­vár­ha­tó lé­pés. Mi még azt is meg­ért­jük, hogy az ál­lam­ház­tar­tás je­len­le­gi mér­le­ge sze­rint ez nem re­á­lis, de el­vár­tuk vol­na azt, hogy leg­alább a ta­va­lyi összeg fe­lét meg­kap­juk.

A dön­tés­ho­zók ar­ra le­het­tek vol­na te­kin­tet­tel, hogy be­fe­jez­zük a 2004-es év­re át­hú­zó­dó pro­jek­te­ket – bor­há­zak, lo­vas ob­jek­tu­mok, csó­nak­ki­kö­tők lé­te­sí­té­se – ame­lye­ket az in­téz­ke­dés de­rék­ba tört. Ez­zel mi ma­gunk is hi­tel­te­len­né vál­tunk a szol­gál­ta­tók előtt, akik az ál­ta­lunk nyúj­tott ré­gi­ós ke­ret nél­kül nem tud­ják foly­tat­ni azt, ami­be rész­ben a mi ösz­tön­zé­sünk­re vág­tak be­le. Még fá­jóbb, hogy pont azok­tól von­ják el a for­rást, akik­nek nincs le­he­tő­sé­gük más­faj­ta tá­mo­ga­tás meg­szer­zé­sé­re. Ke­re­tünk kis ös­­sze­gű tá­mo­ga­tá­sok for­má­já­ban na­gyon sok pá­lyá­zó kö­zött osz­lott szét, akik­nek a mar­ke­ting­te­vé­keny­ség­hez és ter­mék­fej­lesz­tés­hez ez is nagy se­gít­ség volt. A re­gio­ná­lis fej­lesz­té­si ta­ná­csok­hoz idén ke­rül ugyan 3 mil­li­árd fo­rint – amely­ből tu­risz­ti­kai jel­le­gű pro­jek­tek is kap­hat­nak tá­mo­ga­tást – de fé­lő, hogy itt a ki­ad­vány­ok, ren­dez­vé­nyek tá­mo­ga­tá­sa szó­ba sem jö­het. A be­ru­há­zás-cent­ri­kus, nagy vo­lu­me­nű fej­lesz­té­sek kap­nak pri­o­ri­tást. Bár le­het, hogy még ezek sem. Ré­gi­ónk te­rü­let­fej­lesz­té­si ta­ná­csá­nak el­nö­ke, Nagy Sán­dor ar­ról tá­jé­koz­ta­tott en­gem, hogy nem kap­tak olyan inst­ruk­ci­ót, amely sze­rint a RIB be­vo­ná­sá­val dön­te­ni­ük kel­le­ne tu­risz­ti­kai be­fek­te­té­se­ket tá­mo­ga­tó ös­­sze­gek­ről. Né­mi bi­za­ko­dás­ra ad azon­ban okot, hogy a ta­nács­­csal–amel­­lyel bi­zo­nyos pro­jek­tek­ben már ed­dig is együtt­mű­köd­tünk–leg­utol­só ülé­sén tár­gyal­tunk egy egyez­mény­ről. En­nek ér­tel­mé­ben a RIB fel­adat­kö­ré­be tar­toz­na a tu­risz­ti­kai fej­lesz­té­si pro­jek­tek ki­dol­go­zá­sa, a pá­lyá­za­tok ko­or­di­ná­lá­sa és előbírálata. Ez va­la­mi kis vi­gaszt je­lent, ha már a RIB nem le­he­tett az ága­zat vi­dé­ki hi­va­ta­la. Jól­le­het, a tu­riz­mu­son kí­vül az ös­­szes töb­bi szek­tor­ban meg­van­nak a vi­dé­ki vég­re­haj­tó szer­vek.”

Nádasi Ta­más, az Aquaprofit Rt. igaz­ga­tóta­ná­csá­nak el­nö­ke:

„Saj­ná­la­tos­nak tar­tom a Re­gi­o­ná­lis Ide­gen­for­gal­mi Bi­zott­sá­gok­tól a pá­lyá­za­ti pén­zek meg­vo­ná­sát, át­cso­por­to­sí­tá­sát. A he­lyi dön­té­si le­he­tő­sé­gek, a ha­tás­kör és a kez­de­mé­nye­zés úgy tű­nik, vég­leg ki­ke­rül­nek a szak­ma­i­lag fel­ké­szült, a ré­gi­ós igé­nye­ket is­me­rő szak­em­be­rek ke­zé­ből. Pár év­vel ez­előtt még át­la­go­san mint­egy 180 mil­lió fo­rin­tos pá­lyá­za­ti ke­re­tek­kel ren­del­kez­tek a RIB-ek, amely­nek fe­lét a ré­gi­ók tu­risz­ti­kai mar­ke­ting­jé­re, prog­ra­mok, ki­ad­vány­ok tá­mo­ga­tá­sá­ra for­dít­hat­ták. Ké­sőbb az ös­­sze­ge­ket át­struk­tu­rál­ták, és már sok­kal ke­ve­sebb ju­tott mar­ke­ting­re, a je­len­le­gi hely­zet­ben pe­dig tel­jes az el­vo­nás. A Ma­gyar Tu­riz­mus Rt. költ­ség­ve­té­se, s ezen be­lül a mar­ke­tingke­ret is je­len­tő­sen le­apadt, a tu­risz­ti­kai vál­lal­ko­zá­sok, nonpro­fit szer­ve­ze­tek, Tourinform iro­dák le­he­tő­sé­gei ezen a té­ren ma már mi­ni­má­li­sak. Emel­lett a ha­zai tu­risz­ti­kai pá­lyá­za­ti ke­re­tek is tel­je­sen be­szű­kül­tek, az EU-s le­he­tő­sé­gek is na­gyon kor­lá­to­zot­tak. Bár az Eu­ró­pai Unió egyik alap­el­ve, a regionalitás alap­ján a ha­zai po­li­ti­ka is a ré­gi­ók, kis­tér­sé­gek sze­re­pé­nek nö­ve­lé­sét szor­gal­maz­za, a tu­riz­mus irá­nyí­tá­sá­ban en­nek hom­lo­ke­gye­nest az el­len­ke­ző­je, a köz­pon­to­sí­tás ta­pasz­tal­ha­tó.

Az el­múlt évek­ben a RIB-ek több­sé­gé­nél egy­más­ra épü­lő pro­jekt- és ren­dez­vénytá­mo­ga­tá­si rend­szer épült ki. A pénz­el­vo­ná­si dön­tés­sel ezek a fo­lya­ma­tok és a tu­da­tos­ság is meg­sza­kad, a RIB-ek sze­re­pe az erő­sö­dés he­lyett tel­je­sen mar­gi­ná­lis le­het. To­váb­bi prob­lé­mát je­lent a RIB-ek hát­te­rét je­len­tő re­gi­o­ná­lis mar­ke­ting igaz­ga­tó­sá­gok költ­ség­ve­tés­ének a meg­kur­tí­tá­sa. Mi­köz­ben va­la­men­­nyi párt prog­ram­já­ban az ide­gen­for­ga­lom erő­sí­té­sét szor­gal­maz­za, a ha­zai tu­riz­mus egy­re ne­he­zebb hely­zet­be ke­rül, és úgy tű­nik, újabb je­len­tős vesz­te­sé­get lesz kény­te­len el­vi­sel­ni.”

Szé­kely György, a GKM Tu­risz­ti­kai Hi­va­ta­lá­nak hi­va­tal­ve­ze­tő­je:

„A gaz­da­sá­gi tár­ca nem kí­ván sem­mi olyan vál­toz­ta­tást ten­ni, ami érin­te­né a re­gi­o­ná­lis ide­gen­for­gal­mi bi­zott­sá­gok stá­tu­sát, mű­kö­dé­sét. Ha azon­ban tő­lünk füg­get­le­nül, a te­rü­let­fej­lesz­té­si tör­vény­ben át­ír­ják a re­gi­o­ná­lis te­rü­let­fej­lesz­té­si ta­ná­csok sze­re­pét – ami­re van esély – sze­ret­nénk el­ér­ni, hogy a RIB-ek meg­fe­le­lő jog­kör­höz jus­sa­nak a ta­ná­cson be­lül. El­kép­ze­lé­sünk sze­rint tu­risz­ti­kai szak­bi­zott­ság­ok­ként mű­köd­né­nek. Az ő fel­ada­tuk len­ne, hogy el­dönt­sék, mi­re ír­ja­nak ki pá­lyá­za­tot a ré­gi­ó­ban, és rá­juk vár­na az is, hogy el­bí­rál­ják azo­kat. A Tu­risz­ti­kai Hi­va­tal is fáj­lal­ja, hogy a szű­kös költ­ség­ve­tés­ből adó­dó­an az Or­szág­gyű­lés úgy ha­tá­ro­zott: idén min­den re­gi­o­ná­li­san fel­hasz­nál­ha­tó for­rás fe­lett a ta­ná­csok ren­del­kez­nek. Hi­va­ta­lunk in­dít­vá­nyoz­za, hogy a par­la­ment bo­csás­sa sza­va­zás­ra azt a kér­dést, hogy a RIB-eknek is le­gyen be­le­szó­lá­sa a tu­risz­ti­kai cél­elő­i­rány­zat­ból de­cent­ra­li­zált 3 mil­li­árd fo­rint fel­hasz­ná­lá­sá­ról. Amin a kö­zel­jö­vő­ben vál­toz­tat­ni sze­ret­nénk, az a re­gi­o­ná­lis mar­ke­ting igaz­ga­tó­sá­gok fel­adat­kö­re.

Az­zal, hogy a ki­lenc ré­gió he­lyett csak 5-öt visz nem­zet­kö­zi pi­ac­ra a Ma­gyar Tu­riz­mus Rt., bi­zo­nyos mar­ke­tingfel­ada­tok ke­ve­sebb mun­ká­val is el­lát­ha­tók lesz­nek. A fel­sza­ba­du­ló ka­pa­ci­tást a tu­risz­ti­kai pá­lyá­za­ti ta­nács­adás­ba, il­let­ve a re­gi­o­ná­lis szin­tű ér­té­ke­lé­si fel­ada­tok­ba kí­ván­juk be­von­ni.”


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.