Patyi Elemér, a Nyugat-dunántúli Regionális Idegenforgalmi Bizottság (NYD-RIB) elnöke:
„A régió önkormányzatai és turisztikai vállalkozói nevében is mondhatom, hogy hibás, sőt otromba lépés a tárca részéről, hogy azelőtt nullázták le a költségvetésünket, mielőtt egy esetleges átszervezés folytán máshol kialakítottak volna egy keretet. Hozzáteszem, bennünket nem is zavarna mindez, ha az ágazat irányítói nálunk hagynák azt az összeget, amit a régió turizmusa megtermel. Az számunkra elég is volna. A tavalyi forrásigény egyébként háromszorosa volt a rendelkezésre álló regionális pályázati keretnek, éppen ezért sokkal inkább az emelés lett volna az elvárható lépés. Mi még azt is megértjük, hogy az államháztartás jelenlegi mérlege szerint ez nem reális, de elvártuk volna azt, hogy legalább a tavalyi összeg felét megkapjuk.
A döntéshozók arra lehettek volna tekintettel, hogy befejezzük a 2004-es évre áthúzódó projekteket – borházak, lovas objektumok, csónakkikötők létesítése – amelyeket az intézkedés derékba tört. Ezzel mi magunk is hiteltelenné váltunk a szolgáltatók előtt, akik az általunk nyújtott régiós keret nélkül nem tudják folytatni azt, amibe részben a mi ösztönzésünkre vágtak bele. Még fájóbb, hogy pont azoktól vonják el a forrást, akiknek nincs lehetőségük másfajta támogatás megszerzésére. Keretünk kis összegű támogatások formájában nagyon sok pályázó között oszlott szét, akiknek a marketingtevékenységhez és termékfejlesztéshez ez is nagy segítség volt. A regionális fejlesztési tanácsokhoz idén kerül ugyan 3 milliárd forint – amelyből turisztikai jellegű projektek is kaphatnak támogatást – de félő, hogy itt a kiadványok, rendezvények támogatása szóba sem jöhet. A beruházás-centrikus, nagy volumenű fejlesztések kapnak prioritást. Bár lehet, hogy még ezek sem. Régiónk területfejlesztési tanácsának elnöke, Nagy Sándor arról tájékoztatott engem, hogy nem kaptak olyan instrukciót, amely szerint a RIB bevonásával dönteniük kellene turisztikai befektetéseket támogató összegekről. Némi bizakodásra ad azonban okot, hogy a tanácscsal–amellyel bizonyos projektekben már eddig is együttműködtünk–legutolsó ülésén tárgyaltunk egy egyezményről. Ennek értelmében a RIB feladatkörébe tartozna a turisztikai fejlesztési projektek kidolgozása, a pályázatok koordinálása és előbírálata. Ez valami kis vigaszt jelent, ha már a RIB nem lehetett az ágazat vidéki hivatala. Jóllehet, a turizmuson kívül az összes többi szektorban megvannak a vidéki végrehajtó szervek.”
Nádasi Tamás, az Aquaprofit Rt. igazgatótanácsának elnöke:
„Sajnálatosnak tartom a Regionális Idegenforgalmi Bizottságoktól a pályázati pénzek megvonását, átcsoportosítását. A helyi döntési lehetőségek, a hatáskör és a kezdeményezés úgy tűnik, végleg kikerülnek a szakmailag felkészült, a régiós igényeket ismerő szakemberek kezéből. Pár évvel ezelőtt még átlagosan mintegy 180 millió forintos pályázati keretekkel rendelkeztek a RIB-ek, amelynek felét a régiók turisztikai marketingjére, programok, kiadványok támogatására fordíthatták. Később az összegeket átstrukturálták, és már sokkal kevesebb jutott marketingre, a jelenlegi helyzetben pedig teljes az elvonás. A Magyar Turizmus Rt. költségvetése, s ezen belül a marketingkeret is jelentősen leapadt, a turisztikai vállalkozások, nonprofit szervezetek, Tourinform irodák lehetőségei ezen a téren ma már minimálisak. Emellett a hazai turisztikai pályázati keretek is teljesen beszűkültek, az EU-s lehetőségek is nagyon korlátozottak. Bár az Európai Unió egyik alapelve, a regionalitás alapján a hazai politika is a régiók, kistérségek szerepének növelését szorgalmazza, a turizmus irányításában ennek homlokegyenest az ellenkezője, a központosítás tapasztalható.
Az elmúlt években a RIB-ek többségénél egymásra épülő projekt- és rendezvénytámogatási rendszer épült ki. A pénzelvonási döntéssel ezek a folyamatok és a tudatosság is megszakad, a RIB-ek szerepe az erősödés helyett teljesen marginális lehet. További problémát jelent a RIB-ek hátterét jelentő regionális marketing igazgatóságok költségvetésének a megkurtítása. Miközben valamennyi párt programjában az idegenforgalom erősítését szorgalmazza, a hazai turizmus egyre nehezebb helyzetbe kerül, és úgy tűnik, újabb jelentős veszteséget lesz kénytelen elviselni.”
Székely György, a GKM Turisztikai Hivatalának hivatalvezetője:
„A gazdasági tárca nem kíván semmi olyan változtatást tenni, ami érintené a regionális idegenforgalmi bizottságok státusát, működését. Ha azonban tőlünk függetlenül, a területfejlesztési törvényben átírják a regionális területfejlesztési tanácsok szerepét – amire van esély – szeretnénk elérni, hogy a RIB-ek megfelelő jogkörhöz jussanak a tanácson belül. Elképzelésünk szerint turisztikai szakbizottságokként működnének. Az ő feladatuk lenne, hogy eldöntsék, mire írjanak ki pályázatot a régióban, és rájuk várna az is, hogy elbírálják azokat. A Turisztikai Hivatal is fájlalja, hogy a szűkös költségvetésből adódóan az Országgyűlés úgy határozott: idén minden regionálisan felhasználható forrás felett a tanácsok rendelkeznek. Hivatalunk indítványozza, hogy a parlament bocsássa szavazásra azt a kérdést, hogy a RIB-eknek is legyen beleszólása a turisztikai célelőirányzatból decentralizált 3 milliárd forint felhasználásáról. Amin a közeljövőben változtatni szeretnénk, az a regionális marketing igazgatóságok feladatköre.
Azzal, hogy a kilenc régió helyett csak 5-öt visz nemzetközi piacra a Magyar Turizmus Rt., bizonyos marketingfeladatok kevesebb munkával is elláthatók lesznek. A felszabaduló kapacitást a turisztikai pályázati tanácsadásba, illetve a regionális szintű értékelési feladatokba kívánjuk bevonni.”