„Fogyasztóként lehet, hogy rendkívül kihagyhatatlannak ítélhető meg egy féláras ajánlat - pl. wellness hétvégék - azonban szolgáltatóként, szállodai marketing szakértőként azt javaslom: Ne dőljünk be! Sokkal többet árt magának a hotel, ha csatlakozik, mint azt elsőre hinnénk...
Valójában üzletileg sem éri meg ennyire leárazni a szállást, hiszen itt harmadárat kap a hotel a csomagárból vissza, és lehet, hogy hirtelen megtölti a házat - és jól alakul a telítettség rövidtávon - azonban semmi profitot, de még csak fedezetet sem fog tudni realizálni. Nem is beszélve az erkölcsi károkról, amiket visszatornázni a piacon szinte lehetetlen:
1.) Hogyan fog a hotel újra magasabb - valós - árakat kommunikálni, ha egyszer már elhitte a piac, hogy hála a kuponos oldalaknak, féláron is létezik náluk teljes értékű szolgáltatás? Erre marketinges legyen a talpán, aki ki tud találni újra felfelé ívelő vendégszerző kommunikációt. A szállodaigazgató pedig nehezen fogja hosszú távon megoldani a helyzetet, és helyt állni a tulajdonosok előtt.
2.) Azok a vendégek pedig, akik élnek a féláras lehetőséggel, és felvonulnak a hotelben a bőröndjeikkel - nem bántóan írom, de - az "olcsóbb" vendégek lesznek. Ők a helyszínen nem fognak fogyasztani, viszont mindent úgy használnak ki, "laknak le", "spájzolnak el", mintha az járna nekik. Úgy érzik, nekik a hotel ugyanazt kell, hogy nyújtsa, mint másoknak, és nem ritkán reklamálnak mindenért, miközben olcsó szatyraikban kintről behozott dugi-italok lapulnak. Furcsa népség szállja meg a hotelt…
Ha a hotel nem akarja, hogy egy leárazott, olcsó, középszerű házzá alakuljon, ne dőljön be a féláras akcióknak! A kuponos oldalak jól járnak, a fogyasztók szintén – a hotel viszont nagy árat fizet azért, amit egyébként hosszú távon nem kívánna magának.
Mi az egyetlen módszer azonban, amivel a hotel kiaknázhatja a kuponos oldalak akcióit?
Ha a hotel nem tud más módszert arra, hogy gyorsan megtöltse a házat, akkor találjon ki olyan akciót a kuponos oldalakra, amik valóban egyszeriek, és amik tulajdonképpen csak "belépő termékek". Ezzel az érhető el, hogy a kupon megvásárlói kipróbálják a hotelt, és ott a helyszínen meggyőzhetők legyenek egy jobb szolgáltatásokat jelentő csomag igénybevételére.
Konkrét példával:
- Adjon a kuponos oldalon csupán maximum 1 kedvezményes éjszakát - semmiképp sem azonnal egy hétvégét! Ez legyen hétköznapra eső éjszaka, amikor egyébként is kevesebb vendég van.
- Vagy adjon vasárnap-éjszakai csomagot - ami valóban holt szezon megtöltését jelentheti. Ezek, ha olcsóbbak, akkor jogosan magyarázhatóan olcsóbbak, nem csökkentik a hotel renoméját, és ha már ott a vendég, egy-két ügyes trükkel eladható neki egy későbbre szóló jobb csomag is! Ez már a hotelen, és munkatársain, a helyszíni értékesítési trükkön múlik.
Egy mentő-övet kívántam adni a hoteleknek ezzel a szakértői tanáccsal, mert látható trend, hogy a hotelek sorra esnek bele a kuponos cégek hálóiba, és utólag csalódottan számolgatják veszteségeiket.
Ne így legyen, marketingezzen, szerezzen vendéget okosan!”
A szerzőről:
Farkas Erika jogi szakokleveles közgazdász, kis-és középvállalkozási szakértő. Diplomáit a Külkereskedelmi Főiskolán, az ELTE Jogi Továbbképző Intézetében, illetve BGF Pénzügyi és Számviteli Főiskoláján szerezte. Főleg a turizmus és vendéglátás területén dolgozott eddig: a Kék Duna Wellness Hotel**** piaci bevezetése és marketingmunkája fűződik a nevéhez, illetve a Szállodaszoba.hu online szállásfoglalási portál működtetése. Rendszeresen publikál a Kulinárium című vendéglátó-ipari menedzsment szaklapban, illetve néhány internetes blogon, mint pl: a www.hotelaudit.eu.
e-mail: [email protected]
web: http://www.szallodaimarketing.hu