Gyorsítósávban az ágazat

Az idei Global Spa és Wellness Summitot, az egészségturizmus szakmai csúcstalálkozóját Marokkóban tartották. Ötödik alkalommal vehettem részt a rendezvényen, amelyen ezúttal is jelentős dolgok történtek. A tanácskozáson elhangzottak alapján igyekszem felvázolni az aktuális világtrendeket, illetve levonni a Magyarországra érvényes következtetéseket 

A Davosi Világgazdasági Fórum min- tájára megrendezett eseményen – meghívásos alapon – az iparág első számú döntéshozói, véleményformálói vesznek részt, így kiváló alkalom kínálkozik az aktuális világtrendekkel kapcsolatos informá- ció összegyűjtésére, kapcsolatok létesítésére. Mindezek segíthetik Magyarország korábbi iparági pozíciójának visszaszerzését, Fontos cél az is, hogy a világtrendek megismerése segítse az EU-s pályázatok kiíróit, illetve a pá- lyázókat abban, hogy a rendelkezésre álló források jól hasznosuljanak, a fejlesztések fenntarthatóak és jövedelmezőek legyenek. Évek óta az egyik fő téma, hogy mitől jövedelmező az iparág, melyek azok a módsze- rek, amelyek segítségével meg lehet termelni a megfelelő profitot a további gyors fejlődés finanszírozásához.

 

Autenticitás és korszerűség

A csúcstalálkozó helyszíne a hazai turiszti- kai szakma számára magyarázatra szorul. A mi gondolkodásunk még mindig nem lépett túl azon a sztereotípián, hogy termálvizeink mennyisége miatt fürdőnagyhatalom va- gyunk. Közben azonban a világ nagyot fejlő- dött, a fürdés helyett a kezelések, a komplex szolgáltatások kerültek előtérbe. Bár kétség- telen, hogy szép hagyományaink vannak, hagyományos kezelésekkel azonban más kultúrák is rendelkeznek, és esetenként ezeket eredményesebben sikerült átültetni a mai pia- ci viszonyok közé. Ilyen hagyomány a perzsa- arab-török fürdőkultúra és ennek egy ága a marokkói hammam is. Ahogy Isztambulban sokkal fejlettebb spák vannak, mint Budapes- ten, Marokkó turisztikailag sikeres városaiban is egyre növekszik a számuk. jól ismerték fel azt a világtrendet, hogy a vendégek az autenticitást egyre inkább előtérbe helyezik a máshonnan importált kezelésekkel szem- ben, és a hammamkezelés rituáléja korszerű, egészséges anyagokkal és módszerekkel jobban eladható. Ehhez járul Marokkóban a francia gyarmati korszakból itt maradt tu- dás a thalassoterápiával kapcsolatban.

Marokkó egyébként egyre sikeresebb a turizmusban. Marrakesh világszinten is jegyzett desztináció, és mára ehhez mérten épült ki az infrastruktúrája is, elsősorban a négy- és ötcsillagos szállodák tekinteté- ben. A konferenciát is az egyik szállodában, a Four Seasonsben tartották. Ez a hotel- lánc budapesti tagjához hasonlóan szép, de emellett óriási kertje és szép, tágas spája van. A város fejlődése ellenére gyakorlatilag eredeti állapotában megtartotta óvárosát, amely zegzugos utcácskáival, mecsetjeivel, fürdőivel, kézműveseivel és kereskedőivel az egyik legnagyobbnak számít a világon. A híres főtér, a Dzsema el Fna ma is olyan, mint több száz éve, és estére főként a he- lyiek számára nyújt szórakozást. Mintegy száz, frissen facsart narancslevet áruló stand és grillétterem mellett kígyóbűvö- lők, majomtáncoltatók, ősi, színes ruhákba öltözött vízárusok, zenészek és mutatvá- nyosok népesítik be a teret. A szomszéd- ban található a Koutoubia mecset tornya, amelyet Marokkóban és szerte a világon azóta is másolnak. A maga idejében kifeje- zetten magas építmény volt. Az országban még Fez és Meknes számít hasonló, az ősi településszerkezetét és hagyományait is megőrző városnak. Tengerparti turistaköz- pontja Agadir – ilyen szállodavárost még ötöt terveznek építeni, dél felé terjeszkedve.

Intenzív növekedési fázisban

A találkozó idei szlogenje a „fast forward” volt, ami arra utal, hogy az iparág ismét intenzív növekedési fázisban van. Ennek oka, hogy a fejlett világban egyre inkább a középosz- tály életmódjának részévé válik a wellness, az egészséges életmód szervezése. így az ezt kiszolgáló ágazatok is komoly fejlődést mutatnak. Elhangzott, hogy egy kutatás alapján az iparág mérete 494 milliárd dollár, a kapcsolódó iparágakkal együtt pedig ennek mintegy hétszerese.

Magyarország számára az adottságok és a hagyományok miatt különösen fontos az egészségturizmus. Ez azonban nemcsak a turizmust jelenti, hanem a kiszolgáló ipar- ágak terén is komoly lehetőségei lennének az országnak. Ide sorolhatók a képzések is: a turizmus olyan terület, amelyen sikeresen lehet a mai kormányzati elképzeléseknek is megfelelő duális képzéseket folytatni, a gaz- daság szereplőivel együttműködni. Fizetős szakmai képzések indításával, valamint innovációs kutatásokkal megteremthető lenne az egészségturisztikai bevételek egy új pillére – nem is beszélve arról, hogy ez milyen jót tenne hazánk szakmai hírnevének. A konferencián elhangzott, hogy a világon csak spa- és wellnessmenedzserből 130- 140 ezer hiányzik. A hazai hagyományokra és a megújult fürdőkre, szállodákra alapoz- va Magyarország sikeresen léphet be erre a képzési piacra.

 

Bizonyíték kell, nem ígéret!

A világtrendek közül ezúttal a hagyomá- nyok modern formában történő felhasz- nálása, az építészet és a design szerepe, a hatékony spamenedzsment, a komplex spatermékfejlesztés mellett az egészség- üggyel történő kapcsolat lett kiemelve. Még négy éve Isztambulban újdonságnak számított, amikor az evidence based (bizo- nyítékokon alapuló) wellnessről tartottam prezentációt, mára egyértelművé vált, hogy az iparágnak a kezelései, eljárásai hatásos- ságáról szóló tudásbázisra, szakmai háttér- re van szüksége. A Global Spa és Wellness mozgalom létre is hozott egy ilyet, amihez Magyarországnak is célszerű lenne hoz- zájárulnia. jelenleg hallani a gyógyvízku- tatások támogatásáról – ez azonban csak akkor lenne turisztikailag is eredményes, ha kooperációban folynának a hasonló ku- tatásokat végző, nálunk jobban elismert országok kutatóival, és a majdani eredmé- nyeket az ő közreműködésük is hitelesítené. Tudomásul kell venni, hogy a turizmusban nem elég a tudományos hitelesség – sze- rencsére a nemzetközi szakmában sokan vannak, akik ismerik a hagyományainkat, és szívesen segítenek.

Az egészségügy módszereire és eredmé- nyeire történő támaszkodás odáig jutott, hogy a géntérképezés eredményeit felhasználva az iparág elkezdte a személyre szabott pre- ventív kezelések alkalmazását. Ez egy példán keresztül könnyen érthetővé válik: különbö- ző genetikai hátterű embereknél különböző diéták lesznek sikeresek akár a fogyás, akár a betegségek megelőzése érdekében.

Trendnek tekinthető a modern technoló- giai újítások, az innovációs eredmények gyors felhasználása: Magyarország csak akkor le- het igazán sikeres, ha részt vesz az iparági innovációban is. jellemző a mobiltechnoló- giákra alapozott alkalmazások elterjedése, valamint – részben ezzel is összefüggően – a wellnessközösségek létrejötte, erősödése. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.