A Davosi Világgazdasági Fórum min- tájára megrendezett eseményen – meghívásos alapon – az iparág első számú döntéshozói, véleményformálói vesznek részt, így kiváló alkalom kínálkozik az aktuális világtrendekkel kapcsolatos informá- ció összegyűjtésére, kapcsolatok létesítésére. Mindezek segíthetik Magyarország korábbi iparági pozíciójának visszaszerzését, Fontos cél az is, hogy a világtrendek megismerése segítse az EU-s pályázatok kiíróit, illetve a pá- lyázókat abban, hogy a rendelkezésre álló források jól hasznosuljanak, a fejlesztések fenntarthatóak és jövedelmezőek legyenek. Évek óta az egyik fő téma, hogy mitől jövedelmező az iparág, melyek azok a módsze- rek, amelyek segítségével meg lehet termelni a megfelelő profitot a további gyors fejlődés finanszírozásához.
Autenticitás és korszerűség
A csúcstalálkozó helyszíne a hazai turiszti- kai szakma számára magyarázatra szorul. A mi gondolkodásunk még mindig nem lépett túl azon a sztereotípián, hogy termálvizeink mennyisége miatt fürdőnagyhatalom va- gyunk. Közben azonban a világ nagyot fejlő- dött, a fürdés helyett a kezelések, a komplex szolgáltatások kerültek előtérbe. Bár kétség- telen, hogy szép hagyományaink vannak, hagyományos kezelésekkel azonban más kultúrák is rendelkeznek, és esetenként ezeket eredményesebben sikerült átültetni a mai pia- ci viszonyok közé. Ilyen hagyomány a perzsa- arab-török fürdőkultúra és ennek egy ága a marokkói hammam is. Ahogy Isztambulban sokkal fejlettebb spák vannak, mint Budapes- ten, Marokkó turisztikailag sikeres városaiban is egyre növekszik a számuk. jól ismerték fel azt a világtrendet, hogy a vendégek az autenticitást egyre inkább előtérbe helyezik a máshonnan importált kezelésekkel szem- ben, és a hammamkezelés rituáléja korszerű, egészséges anyagokkal és módszerekkel jobban eladható. Ehhez járul Marokkóban a francia gyarmati korszakból itt maradt tu- dás a thalassoterápiával kapcsolatban.
Marokkó egyébként egyre sikeresebb a turizmusban. Marrakesh világszinten is jegyzett desztináció, és mára ehhez mérten épült ki az infrastruktúrája is, elsősorban a négy- és ötcsillagos szállodák tekinteté- ben. A konferenciát is az egyik szállodában, a Four Seasonsben tartották. Ez a hotel- lánc budapesti tagjához hasonlóan szép, de emellett óriási kertje és szép, tágas spája van. A város fejlődése ellenére gyakorlatilag eredeti állapotában megtartotta óvárosát, amely zegzugos utcácskáival, mecsetjeivel, fürdőivel, kézműveseivel és kereskedőivel az egyik legnagyobbnak számít a világon. A híres főtér, a Dzsema el Fna ma is olyan, mint több száz éve, és estére főként a he- lyiek számára nyújt szórakozást. Mintegy száz, frissen facsart narancslevet áruló stand és grillétterem mellett kígyóbűvö- lők, majomtáncoltatók, ősi, színes ruhákba öltözött vízárusok, zenészek és mutatvá- nyosok népesítik be a teret. A szomszéd- ban található a Koutoubia mecset tornya, amelyet Marokkóban és szerte a világon azóta is másolnak. A maga idejében kifeje- zetten magas építmény volt. Az országban még Fez és Meknes számít hasonló, az ősi településszerkezetét és hagyományait is megőrző városnak. Tengerparti turistaköz- pontja Agadir – ilyen szállodavárost még ötöt terveznek építeni, dél felé terjeszkedve.
Intenzív növekedési fázisban
A találkozó idei szlogenje a „fast forward” volt, ami arra utal, hogy az iparág ismét intenzív növekedési fázisban van. Ennek oka, hogy a fejlett világban egyre inkább a középosz- tály életmódjának részévé válik a wellness, az egészséges életmód szervezése. így az ezt kiszolgáló ágazatok is komoly fejlődést mutatnak. Elhangzott, hogy egy kutatás alapján az iparág mérete 494 milliárd dollár, a kapcsolódó iparágakkal együtt pedig ennek mintegy hétszerese.
Magyarország számára az adottságok és a hagyományok miatt különösen fontos az egészségturizmus. Ez azonban nemcsak a turizmust jelenti, hanem a kiszolgáló ipar- ágak terén is komoly lehetőségei lennének az országnak. Ide sorolhatók a képzések is: a turizmus olyan terület, amelyen sikeresen lehet a mai kormányzati elképzeléseknek is megfelelő duális képzéseket folytatni, a gaz- daság szereplőivel együttműködni. Fizetős szakmai képzések indításával, valamint innovációs kutatásokkal megteremthető lenne az egészségturisztikai bevételek egy új pillére – nem is beszélve arról, hogy ez milyen jót tenne hazánk szakmai hírnevének. A konferencián elhangzott, hogy a világon csak spa- és wellnessmenedzserből 130- 140 ezer hiányzik. A hazai hagyományokra és a megújult fürdőkre, szállodákra alapoz- va Magyarország sikeresen léphet be erre a képzési piacra.
Bizonyíték kell, nem ígéret!
A világtrendek közül ezúttal a hagyomá- nyok modern formában történő felhasz- nálása, az építészet és a design szerepe, a hatékony spamenedzsment, a komplex spatermékfejlesztés mellett az egészség- üggyel történő kapcsolat lett kiemelve. Még négy éve Isztambulban újdonságnak számított, amikor az evidence based (bizo- nyítékokon alapuló) wellnessről tartottam prezentációt, mára egyértelművé vált, hogy az iparágnak a kezelései, eljárásai hatásos- ságáról szóló tudásbázisra, szakmai háttér- re van szüksége. A Global Spa és Wellness mozgalom létre is hozott egy ilyet, amihez Magyarországnak is célszerű lenne hoz- zájárulnia. jelenleg hallani a gyógyvízku- tatások támogatásáról – ez azonban csak akkor lenne turisztikailag is eredményes, ha kooperációban folynának a hasonló ku- tatásokat végző, nálunk jobban elismert országok kutatóival, és a majdani eredmé- nyeket az ő közreműködésük is hitelesítené. Tudomásul kell venni, hogy a turizmusban nem elég a tudományos hitelesség – sze- rencsére a nemzetközi szakmában sokan vannak, akik ismerik a hagyományainkat, és szívesen segítenek.
Az egészségügy módszereire és eredmé- nyeire történő támaszkodás odáig jutott, hogy a géntérképezés eredményeit felhasználva az iparág elkezdte a személyre szabott pre- ventív kezelések alkalmazását. Ez egy példán keresztül könnyen érthetővé válik: különbö- ző genetikai hátterű embereknél különböző diéták lesznek sikeresek akár a fogyás, akár a betegségek megelőzése érdekében.
Trendnek tekinthető a modern technoló- giai újítások, az innovációs eredmények gyors felhasználása: Magyarország csak akkor le- het igazán sikeres, ha részt vesz az iparági innovációban is. jellemző a mobiltechnoló- giákra alapozott alkalmazások elterjedése, valamint – részben ezzel is összefüggően – a wellnessközösségek létrejötte, erősödése.