A first minute nyertesei: Görögország és Spanyolország
Málta, Spanyolország, Portugália és Görögország is kedvező idegenforgalmi adatokról számolt be az első negyedéves forgalom alapján. A Bloomberg.com márciusi elemzése Görögországot nevezi meg abszolút nyertesként. Az idei évben turizmusuk akár 10 százalékkal is bővülhet, állítja az ország szállodaszövetségének elnöke. Andreas Andreadis optimista várakozásait az előfoglalási adatokra alapozza, amelyek alapján a britek 10, a németek 5, az oroszok 20 százalékkal többen választották Görögországot. Az országban a szálláshely-kihasználtság elérte a 90%-ot. Az elemzők a desztinációt váltók arányát 12%-ra teszik. „Mivel a családokra különösen jellemző az előrefoglalás, továbbá érzékenyebbek a biztonsági kérdésekre, úgy tűnik, hogy ebből a rétegből sikerült az eredetileg Egyiptomba vagy Tunéziába igyekvőket hozzánk csalogatni” – véli az elnök. Az ország harmadik éve válsággal küzd. Az ország adóssága eléri a 300 milliárd eurót, a munkanélküliség jelenleg 15%-os.
A görög turizmus a GDP 16%-át teszi ki, és minden ötödik görög a szektorban dolgozik. 2010-ben a bevétel a szállodások drasztikusan árcsökkentése miatt 8 százalékkal csökkent.
Ugyanakkor a turistaérkezés a 2009-es 6,4%- os esés után 0,6%-ra mérséklődött. Az állam az idegenforgalmi adó csökkentésével segít a versenyképesség megtartásában. A Turespaña adatai alapján 600–650 ezer utat foglaltak át az idén eddig spanyol desztinációkra, így a legfrissebb spanyol statisztikák szerint a turizmus az első negyedévben 2,4 százalékos növekedést könyvelhet el. Az Exceltur elnöke, Sebastian Escarrer sajtótájékoztatóján kijelentette, hogy egyértelműen a Kanári-szigetek bizonyult a legnagyobb nyertesnek, ahol 89 százalékkal emelkedett a külföldi turisták száma. A szakember a teljes évre 2,2 százalékos bővülésre számít 2011-ben, amely kétszerese a januárban közzétett előrejelzéseknek és triplája a spanyol gazdaság növekedési mutatójának.
Mindkét térség profitálhat
A Turisztikai Világszervezet (UNWTO) mégsem számít arra, hogy a jelenlegi trend hosszú távon is érvényesül. A modern utazók tudatosan választanak úti célt, és nem szívesen térnek el eredeti úti tervüktől. Az európai nyaralók nagy kedvence Egyiptom és Tunézia, és alig várják, hogy visszatérhessenek, ami már rövid távon is be fog következni, hiszen ár-érték arányban ezek az országok nagyon versenyképesek. A közel-keleti turizmus még így is 7 %-os növedekést fog produkálni, mutat rá a szervezet előrejelzése. Az optimista szcenárió szerint hosszú távon akár mindkét régió győztesen kerülhet ki: a turisták visszatérnek Észak-Afrikába, míg a dél-európai államok minőségi fejlesztéssel megtarthatják újonnan szerzett vendégeiket. Görögország ezt a nem várt konjunktúra-időszakot szeretné kihasználni megtépázott imázsának helyreállítására. Hiszen nem is olyan régen még a görög tüntetésektől és utcai zavargásoktól volt hangos a nemzetközi sajtó. Andreadis úgy véli, hogy az országnak imázsváltásra van szüksége: „Jobban kéne alapozni kulturális örökségünkre és a gasztronómiára. A tenger, a buli és a hatalmas kockahotelek kora lejárt, a kulturális alapokon nyugvó ökoturizmusé a jövő. Ha nemcsak átmeneti menedéket akarunk a turistáknak, hanem visszatérő vendégeket szeretnénk, akkor nem ismételhetjük meg a múlt hibáit” – foglalta össze a turizmusról vélt ars poeticáját a szállodaszövetség elnöke.
Az UNWTO a tunéziai turizmusért
Tunéziában a turizmus a GDP 6,5%-át adja, és 450 ezren dolgoznak a szektorban, így az idegenforgalom sikere kulcsfontosságú a gazdasági és szociális stabilitás fenntartásában. 2010-ben közel 7 millió turista kereste fel az országot, amely 2,7 milliárd dollár bevételt jelentett. Az első negyedévben azonban 44%- kal kevesebb látogató érkezett, és a bevételek is 43%-kal csökkentek. Április 20-án az UNWTO főtitkára, Taleb Rifai az ideiglenes elnökkel és idegenforgalmi miniszterrel a turizmus gyors talpraállításának lehetőségéről tárgyalt.
„Tunézia fontos fogadó ország volt és az is marad” – jelentette ki a főtitkár, és óva intett a rövid távú gondolkodástól. Drasztikus árcsökkentés helyett az átlátható pénzügyi-gazdasági környezetben látja a megoldást. A kommunikációs és promóciós támogatás mellett még az idén egy jelentős turizmuskonferenciát is Tunéziába visz a nemzetközi szervezet.
Hová mennek a magyarok?
Pár hónappal ezelőtt még ment a találgatás, hogy vajon melyik desztináció profitál az északafrikai kontinens politikai instabilitása miatt.
Azóta Egyiptomban és Tunéziában is nyugalom van és áprilisban elindultak a térségbe az első charterek. Márciusban Egyiptom és Tunézia is (a déli rész kivételével) lekerült a Külügyminisztérium által nem javasolt országok listájáról. A foglalásokban van ugyan visszaesés, azonban a magyarok számára továbbra is a pénztárca mérete szabja meg a nyaralás paramétereit, ezért a kereslet árérzékenyebb és rugalmatlanabb. Ha az utas nem talál a költségvetésének megfelelő utat, a last minute ajánlatokra vár vagy belföldön marad. Az anyagi korlátoktól függetlenül is minden desztináció sajátos vonzerővel rendelkezik, és megvan a törzsközönsége. A szakemberek számára nem meglepetés, hogy Magyarországon az európai trendekkel ellentétben tömeges desztinációváltás eddig még nem tapasztalható.
Gyengébb szezont vár a Best
Zám Tibor, a Best Reisen vezetője általánosságban gyengébb szezont vár. Szerinte a magyar kiutazóturizmus egyszerre három problémával küzd: a nemzetközi válság és a kerozin magas ára mellett a magyar fogyasztói kereslet is drámaian csökkent. Az emberek felélték tartalékaikat, s ha el is kezdődik egy gazdasági fellendülés, annak a turizmusra csak évek múltán lesz hatása. „Csak egy megdöbbentő adat: 2006 óta a felére csökkent a charterrel utazók száma. A magyar utazókat anyagi lehetőségei gátolják abban, hogy kövessék a nyugati trendeket. Egyiptomot és Tunéziát a magyarok nem fogják olyan arányban sem Görögországgal, sem Spanyolországgal, de Törökországgal sem helyettesíteni, mivel ezek eleve drágább desztinációk.” Továbbá a mediterrán régió már megtelt, a kapacitások is szűkösek, ezért azok a magyarok, akik last minute utakra várnak, a végén mégis csak a tunéziai és egyiptomi kínálatból válogathatnak. Zám Tibor hangsúlyozta, hogy a nyugati és orosz utazásszervezők már hónapokkal ezelőtt lekötötték a mediterrán térség kapacitásának nagy részét, most már csak prémiumáron lehet foglalni. A tartósan magas kerozinár tovább növeli a csomagok árait. Az egyetlen faktor, amely a potenciális utazóknak kedvező lehet, az az alacsony euró.
Optimista NUR
Dr. Szvoboda János, a Neckermann cégvezetője kifejtette: „Optimisták vagyunk a nyárral kapcsolatban, mivel az előfoglalási szezon nekünk jó eredményeket hozott. Az arab úti célokkal kapcsolatban még mindig azt tapasztaljuk, hogy óvatosak az emberek. A többi úti célon viszont kifejezett túlkeresletről lehet beszélni. Az átrendeződés következtében egyre gyakrabban fordul elő a nem arab úti célok esetében, hogy egyes időpontokban a legnépszerűbb szállodák már megteltek, vagy érzékelve a növekvő keresletet, elkezdték áraikat emelni.” A cégvezető szerint nem érdemes tehát a last minute akciókra várni, hacsak valaki nem kifejezetten valamelyik arab országban szeretne nyaralni. A Neckermann legnépszerűbb úti céljai az idén Görögország, Bulgária, Törökország, valamint a spanyol nyaralóhelyek.
Bizakodó Anubis Travel
Ahmed Bahgat, az Anubis travel ügyvezetője legalább olyan vagy még jobb szezonra számít mint a tavalyi. A foglalások alapján Rodosz, Kréta és Mallorca a sláger, s ezek a gépek már augusztus 3-ig tele vannak. Egyiptommal kapcsolatban is kedvezőek eddigi tapasztalataik. Egyiptomnak nem csak a turisztikai kínálata egyedi, hanem a versenyképes árak is keresletnövelő tényezők. Az egyhetes nyaralások mellett ide 10 és 11 éjszakás üdüléseket is szerveznek. A vezető a jordán utakkal kapcsolatban különösen optimista. Itt a nyári időszakban heti 140 utasra számítanak. Idei újdonságuk a soft all-inkluziv szállás megjelenése a jordán kínálatban, amely igazán kényelmes és takarékos megoldás családok számára
Kartago: szinten tartás
Dr. Füri Mihályné, a Kartago Tours vezetője elmondta, hogy fő céljuk a tavalyi forgalom el-érése lehet. Tavaly sokkal optimistábbak voltak, hiszen az idei évre 15%-os növekedést terveztek. Az árbevétel 70-80%-a az egyiptomi és tunéziai foglalásokból származik. Az észak-afrikai események hatására az első negyedévben a foglalások csökkentek, de várhatóan a nyári szezonban mindkét úticélnál visszatér az utazási kedv. A cégvezető viszont határozott emelkedést lát a többi desztináció tekintetében a tavalyi adatokhoz képest. A magyar utazó nagyon óvatos és a negatív hírek döntéseit nagyban befolyásolják. Ugyanakkor úgy véli, hogy Egyiptom kínálata annyira egyedi és összetett, hogy aki oda tervezte nyaralását, nem szívesen megy máshová. A Vörös-tenger a búvárkodással, a piramisok és a jó ár-érték arány Egyiptomot nagyon versenyképessé teszi. Tunézia is nehezen pótolható, bár itt elképzelhető, hogy néhányan Bulgáriába mennek. Ezt a desztinációt az idén először árulja a Kartago és a desztináció Törökország és Mallorca mellett nagy népszerűségnek örvend. A görög foglalások eddig nagyjából a tavalyi szintnek felelnek meg.
Sun&Fun: nyárra várt áttörés
Nemes Mariann, a Sun & Fun Holidays marketing vezetője arról tájékoztatott, hogy április végén elindultak az első utasok Tunéziába, május végén pedig az első saját charterük is startol Hurghadára. A Török Riviérára június elején indítja saját charterláncát az utazásszervező, a másik egyiptomi járat pedig június közepén szállítja az elős utasokat Sharm El Sheikhre.
Törökország töretlen népszerűségnem örvend a szezon kezdete óta, a foglalások szépen alakulnak, de az Utazás Kiállítás óta Egyiptom és Tunézia után is hétről-hétre nő az érdeklődés és megindultak már a foglalások is. Különösen az egyiptomi számok bíztatóak, az igazi áttörést azonban véleménye szerint inkább a június hozza meg. A szakember úgy véli, hogy minden desztinációnak megvan a saját célközönsége, ezért az óvatosabb utazók csupán egy része foglalta át nyaralását másik desztinációra. Sokan azonban kivárnak, különösen a hűséges Egyiptom és Tunézia kedvelők. Ő is hangsúlyozta, hogy Egyiptom semmilyen más Földközi-tengeri deszinációval nem pótolható. Egy másik utazói réteget azok adják, akik a különböző országok közötti árkülönbségekre érzékenyen reagálnak. A magyarok utazási szokásai nagyban függnek anyagi lehetőségeiktől, ezért nyugati társaikkal ellentétben nem döntenek azonnal az alternatív lehetőségekről, hanem sokan válogatnak az ajánlatok között, vagy kivárnak.
Green Travel: a török szezon már elkezdődött
Kormány Péter, a vezető török utazásszervező, a Green Travel értékesítési vezetője kérdésünkre elmondta, hogy náluk már javában elkezdődött a szezon, hiszen április közepén elment az első járatuk Antalyába.
A desztinációváltással kapcsolatosan kifejtette, hogy az első utazók valószínűleg nem az észak-afrikai térségből átpártolt utasok, mivel ebben az időszakban a török tengerpart nem jelent konkurenciát Egyiptomnak. A török tavasz még nem igazi strandidő, így nem a klasszikus tengerparti nyaralást kedvelők mennek ilyenkor Dél-Törökországba. Ebben az időszakban viszonylag sok az idősebb, nyugdíjas utasuk, akik kedvelik az előszezont, és nem bírják a nyári hőséget.