A nyitó nap első előadásán Dr. Somogyi Zoltán, az UNWTO helyettes főtitkára ismertette a világ turizmusának alakulását. A felvázolt kép pozitív: a nemzetközi turistaforgalom a világválság dacára tavaly először haladta meg a bűvös egy milliárdos határt. E számadatok ismét bizonyítják, hogy a turizmus kevésbé érzékeny a gazdasági válságokra, és a gazdaságnál hamarabb regenerálódik is. A fejlődő gazdaságok turizmus jobban nőtt (például Közép és kelet-Európa országai), mint a fejlett Észak- európai régióé.
Kiugró növekedés jellemzi az ázsiai térséget, az ismert zavargások miatt visszaesett a Közel-Kelet turizmusa. A turizmusból származó bevételeket tekintve Hongkong, USA, Thaiföld, Német-és Lengyelország profitált a legnagyobb mértékben, míg a kiadásokat tekintve Kína, Oroszország, Németország és az USA vezeti a rangsort.
Az UNWTO a világ turizmusának alakulásában ésszerű növekedést (+ 3,8 %) jósol az idei évre is. Ezen belül Európa súlya csökken, 2-3 százalékos növekedéssel számolhat, míg Ázsia turizmusának bővülése elérheti a 6 százalékot is. A 2030-ig terjedő távlati előrejelzés szerint 1,8 milliárd fő vesz majd részt a nemzetközi turizmusban. Európa dominanciája tovább csökken, Ázsiára tevődik át a súly, az arány közel egyenlő lesz. Számolni kell azzal, hogy idősebb korosztály egyre nagyobb számban vesz részt a turizmusban. Valamennyi korosztályra jellemző lesz a rekreáció, és a fenntartható turizmus iránti igény, és a fogyatékosok is többször utaznak majd.
Mindez speciális elvárások teljesítésével jár, és ugyanez vonatkozik a fiatal utazók bővülő táborára is.
A turizmus megtartja jelentős szerepét a világgazdaságban, minden tizenkettedik munkavállaló e szektorban dolgozik, ezért az UNWTO fontosnak tartja az állami vezetők figyelmét felhívni a turizmus fontosságára. Szorgalmazza a vízumkönnyítéseket, a közlekedés fejlesztését, az adórendszer optimalizálását, a fogyasztó-és vállalkozói védelem erősítését.
A magyar turizmus rekordéve volt 2012
Horváth Gergely (MT. Zrt. turisztikai vezérigazgatói helyettes) bejelentette, tavaly a magyar turizmus rekordéve volt: 11,3 millió külföldi, 10,3 millió belföldi vendéggel nemcsak elértük, de meghaladtuk a válság előtti szintet. Nőttek a bevételek is. Az UNWTO előrejelzéseihez igazodva pályázat jelent meg az idegenforgalmi létesítmények akadálymentesítésére. Idén külföldön „Hungary more than expected „szlogennel három szinten kampányolnak: erősítik Magyarország, mint márka képét, taktikai kampányokat folytatnak (Winter invitation, Termál-út, Balaton) és a külképviseleteken keresztül ország - és termék specifikus kampányokat terveznek.
Belföldön stratégiai termékeket tematizálnak, segítik a regionális értékesítést, növelik a hazai üdülés presztizsét. Az MT. Zrt. közel tízezer marketing aktivitást bonyolít, a honlapjukon működtetett akciótervező rendszer alapján bármely szolgáltató csatlakozhat munkájukhoz.
Budapest világváros világkonferenciákhoz
Ganczer Gábor (Hungexpo Zrt. vezérigazgató) ismertette a „meeting " iparágban rejlő pozitívumokat (speciális igény, magas költési hajlandóság, szezonhoz nem kötött). Az ICCA statisztikái szerint Budapest jelenleg a 11-ik helyen áll az európai MICE üzletágban. Versenytársaink azonban hamarosan megelőznek bennünket új kongresszusi létesítmények felépítésével (Lisszabon, Berlin, Krakkó, Szentpétervár). A már több éve várt új budapesti kongresszusi központ létesítése azonban várat magára.
Rögös úton a hazai TDM rendszer kiépítése
Balogh Károly, a TDM Szövetség elnöke moderálásával osztrák és hazai példákat bemutató előadók szemléltették a fejlődés kétféle útját.
Domonkos Ferenc, aki jelenleg a Murau-Kreischberg kistérségben a Hotel Relax Resort vezetője, a szolgáltatói oldal felől közelítette meg a kistérségi desztinációs menedzsment működését. Évente 400 ezer vendégéjszakát tartanak számon a Murau-Kreischberg kistérséghez tartozó hét településen, ahol két TDM iroda működik.
Fenntartásukat és működésüket törvényileg szabályozták, az idegenforgalmi adóból (vendég fizeti), a turisztikai hozzájárulásból (szolgáltató fizeti, itt az összbevétel 0,5 százaléka) és az önkormányzatok támogatásából fedezik. Ezen felül a Hotel Relax szálló- és más szolgáltatók is- természetbeni juttatásokkal (nyereményjáték díjak) is segítik a TDM akcióit. A Murau-Kreischberg TDM nagyon aktív, húsz vásáron vesz részt, és a marketing minden eszközével él. Minden akciójukhoz csatlakozási lehetőséget kínálnak, konkrét ár és célközönség megjelölésével, és utána részletes beszámolót küldenek a tagoknak. Helyi kártyát is forgalmaznak, mely kiváló adatbázis, egyben kiszűri a fekete szálláskiadókat.
Gárdony Város és térsége Turisztikai Egyesület nevében Somossy Eszter TDM menedzser reális képet festett a hazai állapotokról. A pályázatokon elnyert, látszólag nagy pénzek csak belátható időn belül lesznek elégségesek a TDM- ek fenntartásához. Balogh Károly értesülése szerint a mostani (2014-2020) ciklusban a turizmust nem támogatja az unió, további TDM pályázatok kiírása tehát meglehetősen esélytelen. Rontja az összképet, hogy a megnyert pályázatok hasznosulása sem kielégítő, hisz sem az önkormányzatok, sem a szolgáltatók (sokszor a TDM munkatársak számára sem) sem világos, mi a közcélú térségi marketing, mi a jelentősége, és az egyes szereplőknek mi a feladata. Jellemzően, ezen a konferencián önkormányzati, vagy szolgáltató-vállalkozó hallgatóság elenyésző számban volt jelen.
Közkeletű tévedés, hogy a marketing csak reklám-promóció. Egyrészt ha nincs eladható termék, nincs értelme a reklámnak sem. Másrészt a marketing összetett, egymásra épülő részfeladatokból áll (piackutatás, információ, termékkialakítás, értékesítést elsegítő reklám, visszacsatolás, csak a legfontosabbakat említve).
Törvényi előírás nincs, általában a pályázati szerződésben vállalt fenntartási kötelezettségeket gyakran felülírja az önkormányzatok és a tagvállalkozások gyenge anyagi helyzete, a fizetési hajlandósága.
A 2009-ben létrejött Gárdonyi helyi és térségi TDM fennmaradásának biztosítéka, hogy ezt megelőzően több éven át győzködték a kilenc településen csatlakozott 130 szolgáltatót a TDM lényegéről, fontosságáról és feladatairól. Az összefogást, vagyis nem egy-egy különálló szolgáltatást, hanem élményt adó komplett termék kialakítását, ma is nehéz elérni.200 ezer vendégéjszaka realizálódik a térségben, két helyen, Gárdonyban és Velencén van irodájuk. Alapos piackutatással kezdték a munkát, és minden akciót megvitatnak tagjaikkal, konszenzusos alapon hozzák a döntéseiket.
A TDM - ek országos konferenciáján várhatóan többet tudhatunk meg e félig kész rendszer további sorsáról.