A tartományi rangú Hanza-városban a 2005 körül megálmodott tervek szerint olyan koncerttermet kell építeni, amellyel Hamburg bekerül a világ tíz legjobb koncerthelyszíne közé. Ebből az álomból lett az Elbphilharmonie nevű projekt, amelynek bekerülési költségét 2005-ben 77 millió euróban határozták meg, az átadást pedig eredetileg 2010-re tervezték.
A hamburgi városháza és a kivitelező hétvégén bejelentett új, véglegesnek szánt megállapodása szerint a 110 méter magas épületet 575 millió eurós ráfordítással építik meg, a megnyitót pedig 2017 tavaszán tartják majd.
A Hafencity elnevezésű - a hamburgi belváros tőszomszédságában, az egykori kikötő területén kialakított - divatos negyed szélén építeni kezdett koncertház kivitelezője és a megrendelő önkormányzat között a költségek folyamatos emelkedése és a határidők be nem tartása miatt az utóbbi években annyira megromlott a viszony, hogy sokáig csak ügyvédek útján érintkeznek a felek. A legtöbb vitát a legfontosabb helyiség, az úgynevezett nagy koncertterem tartószerkezeténél alkalmazott tervezői megoldások váltották ki, a kivitelező ezeket annyira problematikusnak tartotta, hogy tavaly novemberben csaknem teljesen leállította az egész projektet.
A munka az idén novemberben indult újra, december közepére pedig sikerült véglegesíteni az új megállapodást. Ennek fontos része, hogy a kivitelező nem a megrendelőn keresztül, hanem közvetlenül egyeztet a tervezővel, a pekingi nemzeti stadiont is jegyző Herzon & de Meuron svájci építészirodával, és a városháza visszavonul a napi szintű projektmenedzsmentből.
A hullámokat idéző csupa üveg építményt az Elba folyó medrében létrehozott talapzatra emelték. A munka 2007-ben kezdődött. A 120 ezer négyzetméter területű épület három koncerttermet foglal magába, valamint egyebek mellett egy 440 szobás szállodát, luxuslakásokat, üzleteket és egy több mint 500 férőhelyes parkolót.
Az Elbphilharmonie nem az egyetlen közpénzből végzett németországi nagyberuházás, amelynek költségei folyamatosan növekednek és a megvalósítással nem sikerül tartani a határidőket. Az új berlini nemzetközi repülőtér például az eredeti tervekben szereplő 2,4 milliárd euró helyett várhatóan 4,2 milliárd eurót emészt majd fel, átadásának határidejét pedig már négyszer módosították, jelenleg 2013 októberére tervezik a közlekedés megindítását. Nem indult szerencsésen a heves lakossági tiltakozás után végül népszavazáson megerősített Stuttgart 21 nevű projekt sem: Baden-Württemberg tartományi főváros főpályaudvarának átépítése a héten megjelent becslések szerint 6,8 milliárd euróba kerül, ami 2,3 milliárd euróval haladja meg a projekt előző költségvetésében szereplő összeget.
Forrás: MTI