Hol laknak a szállodákból eltűnt külföldiek?

Az első negyedévben nem csökkent a hazánkba érkező többnapos látogatók száma, sőt, fogyasztásuk kétszámjegyű növekedést mutatott. A magyarok viszont 3 százalékkal kevesebben utaztak külföldre - derül ki a KSH legújabb gyorstájékoztatójából.

2009 I. negyedévében 1,6 millió többnapos külföldi látogató és 6,3 millió egynapos, éjszakázás nélküli külföldi látogatott Magyarországra. Az előbbi lényegében megfelelt az előző évi forgalomnak. A külföldiek magyarországi fogyasztása 233 milliárd forint volt, 24%-kal több, mint egy évvel korábban.

A most nyilvánosságra került adatok első ránézésre ellentmondanak  a két héttel ezelőtti szálláshelystatisztikáknak, amelyekből az derül ki, hogy 2009 első három hónapjában a külföldi vendégek száma 19, a vendégéjszakák száma 17%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. A KSH azonban arra is rámutat, hogy a külföldiek az általuk eltöltött időnek csak 13–15%-át töltötték el a kereskedelmi szálláshelyeken, jelentős részét rokonoknál, ismerősöknél, Magyarországon lévő saját ingatlanaikban, illetve a szálláshely-szolgáltatást nyújtó magánszálláshelyeken. A kétféle statisztikára talán magyarázatot nyújthat az  a tény is, hogy 2009 január 1-je óta schengeni határainkon már nem vesznek nyilvántartásba minden egyes utast, hanem jelentős részben becslésre alapoznak.

A KSH Gyorstájékoztatója alapján a magyar lakosság az első negyedévben 3,6 millió alkalommal utazott külföldre, ami 97%-a a 2008 I. negyedévinek, és 170 milliárd forintnak megfelelő összeget költött el. Az időszak végén az utasforgalmi egyenleg 63 milliárd forintot tett ki, ami 9 milliárd forinttal volt több a 2008 I. negyedévinél. Az adatok értékelésénél figyelembe kell venni, hogy az első negyedévben a forint gyengébbnek bizonyult, mint az utolsó négy év bármelyikének hasonló időszakában. A recesszió a szabadidős utazásoknál még nem, az üzleti utazásoknál – ahol 13%-os volt a visszaesés – már éreztette hatását.

A több napra érkező 1,6 millió utazó 82%-a turisztikai céllal érkezett, ebből 17% volt az üzleti utazók aránya. Az átutazók aránya 7, a huzamosabb idejű munkavégzés céljából érkezőké 8% körüli volt. A több napra látogatók a legnagyobb számban Németországból és Ausztriából érkeztek, azonban mindkét ország esetében csökkent a látogatószám 3, illetve 10%-kal 2008 azonos időszakához viszonyítva. A több napra érkező külföldiek átlagos tartózkodási ideje 6,6 nap volt.

A több napra érkező külföldiek által leglátogatottabb turisztikai régióink 2009 I. negyedévében Budapest (42%) és Nyugat-Dunántúl (31%) voltak. Budapest megtartotta vezető helyét és arányát, Nyugat-Dunántúl 2 százalékpontos növekedést mondhat magáénak az előző év azonos időszakához képest. A legalább 4 éjszakát eltöltő vendégek közel fele fordult meg Budapesten, 5 százalékponttal több, mint tavaly ilyenkor. A legnagyobb látogatószám-növekedés összességében az észak-alföldi régióban figyelhető meg, az érkezések részaránya 3 százalékponttal 8%-ra emelkedett.

2009 első három hónapjában – az előző év azonos időszakához viszonyítva – 6%-kal emelkedett az egy napra hazánkba látogatók száma. Az egy napra látogatók 38%-a átutazó, és ez az előző év azonos időszakához mérten 2 százalékpontos csökkenést mutat. Kimagasló a napi vásárlók aránya (40%), mely jelentősen, 13 százalékponttal növekedett a 2008 I. negyedévében mért adatokhoz képest. Az előző év azonos időszakához viszonyítva csökkenést mutat a turisztikai céllal érkezők aránya (14%).

A nem szomszédos európai országok állampolgárai jórészt átutaznak hazánkon: a Bulgáriából, Franciaországból és Hollandiából érkezők 100%-ban átutazók. A szomszédos országok közül a Romániából érkezők esetében a legmagasabb az átutazók aránya, 72%. Turisztikai céllal – az érkezések számát tekintve – a legtöbben 2 Ausztriából és Szlovákiából érkeztek. Az egy napra látogató osztrákok 32%-a kiránduló volt, Csehország esetében ez az arány szintén igen magas, 27%.

A külföldi látogatók 2009 első három hónapjában 233 milliárd forintot költöttek el hazánkban. Az utasforgalmi export 63%-a, 146 milliárd forint volt a turisztikai motivációval utazók költése, ami 23%-kal több, mint az előző évben. Az egynapos látogatásokból származott a bevételek 35%-a, 81 milliárd forint. Az egy napra látogatók kiadásainak közel fele a vásárlási céllal érkezőktől, 17%-a az átutazóktól származik. A több napra – turisztikai motivációval – érkezők 133 milliárd forint értékben költöttek termékekre és szolgáltatásokra. Kiadásaik nagy része, 65%-a a szabadidős utakhoz, 23%-a az üzleti utakhoz kötődött.

A fogyasztás szerkezete – az egy napra látogatóknál – egyes árucsoportok esetében változásokat mutat. Az egy napra látogatók élelmiszerek és egyéb árucikkek vásárlására fordították kiadásaik 72%-át, ami 9 százalékponttal magasabb, mint az előző év első negyedévében. Az élelmiszerekre fordított összeg részaránya jelentős mértékben, 14 százalékponttal emelkedett. Az egynapos látogatók személyenként 15 ezer forintot költöttek el Magyarországon. A több napra látogatók kiadásaik – ez naponta és személyenként 17 ezer forintot jelentett – 44%-át szállásra és vendéglátó-szolgáltatásokra fordították, 8%-ban élelmiszerre, 13%-ban árucikkekre, 6%-ban egyéb szolgáltatásokra.

A turisztikai céllal érkezők közül a legtöbbet fogyasztók – a kiemelt országok szerint – az amerikaiak, 26 ezer forintos napi költéssel. Őket követik az angolok, valamint a franciák, 20 ezer forintos napi költéssel. I. negyedévben a forint 14%-kal volt gyengébb, mint 2008 I. negyedévében. Ez is hozzájárult az összes és az egy napra jutó fogyasztás értékének alakulásához, mint ahogyan az is, hogy Szlovákiában 2009. január 1. óta az euró a hivatalos fizetési eszköz. A vizsgált időszakban a magyar állampolgárok 3,6 millió alkalommal utaztak külföldre, 3%-kal kevesebb utazást tettek, mint 2008 ugyanezen időszakában. Ezen belül az egynapos utazások száma 7%- kal csökkent, míg a többnaposoké 6%-kal nőtt. Az egynapos utazások több mint felét vásárlási céllal tették, a turisztikai motivációjú utazások 28%- ot képviseltek, míg a többnapos utazások esetében 79%-ot.

Jelentős volt a munkavégzés célú kiutazások aránya, ami az egynapos utazások esetében 16, a többnaposokéban 18% volt3. A tartózkodási idő növekedett 2008 I. negyedévéhez képest, a többnapos utazásokon 10%-kal 13,6 millió napra, az összes utazás esetében 7%-kal 15,9 millió napra. A tartózkodási idő növekedése a munkavégzési céllal tett utazásoknál kiugróan magas, 19%-os volt. A többi motiváció esetében maximálisan 3–4%-os növekedés, illetve csökkenés volt3. A külföldre látogatók 170 milliárd forintot költöttek el külföldön. Kiadásaik 88%-a a többnapos, 12%-a az egynapos utazásaikon merült fel. A kiadások 58%-a, 99 milliárd forint a turisztikai motivációval utazókhoz, 28%-a, 47 milliárd forint a munkavégzési célú utakhoz kötődött3. Ez – folyó áron – 19, illetve 64%-kal több, mint egy évvel ezelőtt. A turisztikai utakhoz kapcsolódó 19%-os kiadásnövekedés nem turisztikai célú vásárlásokat is tartalmazott. Részletes táblázatok itt.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.