A hajók évről-évre több turistát vonzanak. 2008-ban még csak 12,6 millió turista váltott jegyet a világ nagy luxushajóira, egy évvel később már 13,5 millióan, tavaly pedig megközelítette a 15 milliót az utasok száma. Az idei évre az óvatos becslések is 16 millió hajózót vetítenek. A már meglevő 250 tagot számláló „flotta” állandóan növekszik. Idén júniusban az olasz Costa társaság bocsátotta vízre 3000 ezer főt befogadni képes Favolosa hajóját, egy hónapra rá pedig az amerikai Celebrity bocsátotta első útjára a Silhouette névre keresztelt úszó csodáját.
Az iparági statisztikák szerint jelenleg 15 új hajó építése folyik – ezekben 36 ezer új „szoba” azaz kajüt várja majd a vendégeket. A hajózási ipar kapacitása ezekkel 2015-ben elérni majd az 550 ezer főt! – vagyis minden valószínűség szerint ez lesz a világ egyik legnagyobb virtuális szállodalánca! A többnyire a Földközi-tengeren és a karibi térségben cirkáló hatalmas hajók nem számítanak kis befektetésnek: a kisebbek fél-, a nagyobbak akár egymilliárd euróba is kerülhetnek – de a befektetőknek még így is megéri. Az iparág tavalyi árbevétele 30-35 milliárdot tett ki – a hajóstársaságok pedig szinte egytől egyik nyereségesek. A Costa 2010-ben 2,1 millió utast fogadott és 2,9 milliárd eurós árbevételt ért el – így Olaszország tíz legjövedelmezőbb cége közé tartozik.
A pazarul felszerelt hajók ma már nem gyorsaságban, inkább nagyságban és szolgáltatásokban versenyeznek. A méretben kétségtelenül a Royal Carribean az első. A 360 méter hosszú és 16 emeletes Oasis of the Seas nevű hajóval külön kategóriát teremtett – olyat, amelyen egyidőben 6 ezer vendég foglalhat szobát, s amelyen golftól a jégpályáig, éttermektől kaszinóig, mozitól a promenádig minden megtalálható. Szakemberek szerint ezzel a mérettel a hajózási ipar elérte a csúcsot – a Royal Carribean tavaly átadott Allure of the Seas hajója is ilyen nagyságú! – mert ennél nagyobb óceánjárót már nem érdemes építeni. (A hatalmas tengeri „szörnyeket” egyébként Finnországban, Németországban és Olaszországban készítik.)
Turisztikai szakemberek és utasok is egyetértenek abban, hogy mi a páratlan siker záloga a kimagasló szolgáltatásokon kívül: megfizethető áron lehet hajókázni, pihenni és várost nézni is egyben. Élnek is ezzel a magyarok – egyre többen. Az elmúlt évben becslések szerint már 6-7 ezren váltottak jegyet valamelyik úszó hotelre. A növekedés a több hajóstársaságot képviselő Tensi adatai szerint több mint 20 százalékos! Tarnóczi Barna igazgató elmondta, hogy 2010-ben egymilliárd forintot is meghaladta a hajójegyek eladásából származó bevételük! Magyarországon legjobban a Royal Caribbean növelte eladásait: 2010-ben kétszer annyian utaztak velük, mint egy évvel korábban. A magyarok legjobban a Rómából, Velencéből és Genovából induló utakat szeretik – ide ugyanis akár autóval is el lehet jutni. A nyári kalandozások után ősszel a hangsúly a karibi térségre helyeződik – a hajók is „átvonulnak” Európából a melegebb éghajlatra. Egyre népszerűbben az északi-tengeri utak is. Nő a kisebb, párszáz főt befogadó hajók népszerűsége is. A hajóstársaságok ezért továbbra is optimisták: válság ide vagy oda, a luxushajók fedélzetére kitehetik a „telt ház” táblát.