Januártól életbe lép a turizmus törvény

Örömteli hírrel lepte meg a hallgatóságot a gyenesdiási Országos TDM konferencián Balogh Károly. A TDM-szövetség elnöke bejelentette: januártól életbe lép a turizmus törvény. Nem nálunk, Karintiában.

A napokban rendezték meg Gyenesdiáson a VIII. Országos TDM konferenciát. Az eseményt komoly érdeklődés kísérte, telt ház előtt zajlottak a programok. Az első napon szakmai társszervezetekkel egyeztetett a szervező Magyar TDM Szövetség, a zártkörű megbeszélésen az érdekképviseletekkel való hatékonyabb együttműködés és a közös fellépés lehetőségeiről tárgyaltak.

Csütörtökön szakmai konferenciára került sor. A szövetség elnöke, Balogh Károly adott átfogó értékelést a hazai TDM-intézményrendszerről. Elmondta, hogy jelenleg 63 helyi és 5 térségi TDM működik regisztráltan. Balogh szerint a regisztrált TDM-ek száma év végéig 80-ra bővülhet.

A konferencia néhány előadója (balról): Czankáné Szalóky Szilvia, a vendéglátó településen működő turisztikai egyesület elnöke, Balogh Károly, Horváth Endre (Budasys Services), Hoffmann Henrik, a Balatoni Regionális TDM elnöke (fotó: Tourinform, Gyenesdiás)

Érdekes összehasonlítást tett az elnök: kimutatása szerint a TDM szervezetek által lefedett településeken megvalósuló vendégéjszakák száma kb. 12 millió, ezzel szemben a nem-TDM-szervezet által üzemeltetett Tourinform-irodák területén csupán 2,2 millió vendégéjszaka realizálódik. Közben a 136 hazai Tourinform-iroda közül csupán 60-at üzemeltet TDM-szervezet.

Balogh Károly ezek után a TDM-rendszer hazai kialakulását kísérő néhány furcsa ellentmondásra világított. Felvetette, hogy térségi szinten a megyei idegenforgalmi hivatalok megszűnésével jobb esetben önkormányzati bizottságok formájában foglalkoznak a turizmussal, régiós szinten pedig a regionális idegenforgalmi bizottságok (RIB) felszámolása után jobb híján a Magyar Turizmus Zrt. regionális marketingigazgatóságai (RMI) látják el a desztinációmenedzsment feladatait.

A rendszer szembeötlő furcsasága, hogy míg a kérdéses terület szabályozás szempontjából a Nemzetgazdasági Minisztérium fennhatósága alá tartozik, addig a marketingfeladatokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium alá tartozó Magyar Turizmus Zrt. látja el.

Húsz év alatt nem jutottunk sehová

Az elnök ezek után felhívta a figyelmet arra a tényre, hogy 1989 és 2010 között, hazai és uniós forrásból rengeteg turisztikai jellegű fejlesztés (szállodák, fürdők, városközpont-rehabilitációk, klaszterek, Leader-projektek, határon átnyúló együttműködések) valósult meg, ugyanakkor a vendégszám nem hogy nőtt volna, még csökkent is ez idő alatt: az 1989-es 23 millióról, 2010-re 22,4 millióra!

Az általános problémák után a TDM-szervezés aktuális gondjait sorolta az elnök. Kiemelte, hogy a TDM-ekkel kapcsolatban az önkormányzatok fő célja a pályázati pénzlehívás. Ugyanakkor mindez információ- és koncepcióhiánnyal, „döntési kompetenciagörcsökkel”, személyes (érdek)ellentétekkel jár. A hivatali és a piaci gondolkodás számtalanszor kerül összeütközésbe, és sokszor „ismerős” menedzsert igyekszik az önkormányzat a TDM-szervezetbe ültetni. Balogh szerint ugyanakkor a siker záloga, ha sikerül hiteles, szakmailag és politikailag elfogadott „húzóembert” állítani a szervezet élére.

A szakmai problémákat sorolva hallhattuk, hogy sok helyen nem reálisak a desztinációs elképzelések, alacsony a finanszírozás, térségi szinten teljes a bizonytalanság és az értetlenség, a régiók szintjén pedig hiányzik a teljes lefedettség. Mindez összefügg a szabályozás rendezetlenségével.

Karintia, te csodás!

Ezek után örömteli hírrel lepte meg a hallgatóságot Balogh Károly: bejelentette, hogy 2013. január elsejétől életbe lép az új turizmus törvény.

Ennek értelmében ha az adott település vállalkozóinak többsége úgy dönt, akkor kötelező ott létrehozni a turisztikai egyesületet (50 ezer éjszak felett kötelező erről a szavazás).

Minden turisztikai jellegű adó és járulék ezentúl a központi költségvetést gazdagítja, ennek 30-50%-át a kormányzat közvetlenül a helyi turisztikai egyesületbe utalja, 30-45%-át a térségi egyesület kapja. A helyi egyesület hat tagú elnökségében egy fő, a polgármester képviseli az önkormányzatot.

Térségi turisztikai egyesület ott lesz létrehozható, ahol legalább 500 ezer vendégéjszaka keletkezik, illetve a turisztikai adókból-járulékokból származó bevételek meghaladják az évi 200 millió Ft-ot. Minden turisztikai kompetencia átszáll az önkormányzatokról a turisztikai egyesületekre.

Az egyes szintek kötelezően egyeztetnek egymással a nemzeti szintű turisztikai tervezést illetően. A központi marketingszervezet finanszírozása is részben a helyi idegenforgalmi bevételekből történik. A szépen kidolgozott rendszer egyetlen szépséghibája, hogy nem nálunk, hanem Karintiában fogják bevezetni jövőre.

Tövisek rózsa nélkül

A magyarországi turizmus törvénnyel kapcsolatban már korántsem ilyen rózsás a helyzet. Balogh emlékeztetett arra, hogy a törvénytervezetet májusban visszavonták, az új koncepció / tervezet készítése ellenben a szakma bevonása nélkül történik. Az elnök szerint érdemi szakmai viták csak alulról szerveződően történnek, az önkormányzati lobbi a kötelező IFA – visszaforgatás és a vállalt kötelezettségek teljesítése ellen próbál tenni.

Végső következtetése: „a jelenlegi TDM szervezetekben sok esetben a szakmaiság helyett a politikai befolyásoláson – játszmákon / pénzügyi zsaroláson – visszaélésen a hangsúly” meglehetősen sötét helyzetképet vázol a TDM-ek jelenéről, jövőjéről. Az idén szeptemberben megjelent új pályázati kiírás sem kecsegtet szerinte túl sok jóval: míg a 2011-es pályázaton összesen közel 1,8 milliárd forintot kapott a 32 nyertes TDM-szervezet, addig az idei körben összesen 3,390 milliárd forintra lehet pályázni, ennek az összegnek azonban a harmada turisztikai klaszterek létrehozására jut, míg például a térségi TDM-rendszer kiépítésére csupán 800 millió van betervezve.

Az idei TDM-pályázat során az egyes régiókban elérhető összegeket összesítő táblázat a cikk végén a letölthető fájlok menüpontból érhető el. 

Balogh Károly végül így összegezte véleményét: „Az erős hazai TDM szervezeti rendszer, azaz a versenyképes magyar turizmus egyetlen esélye a megfelelő szabályozás, a szakmai szervezetek bevonásával készülő bátor és modern turizmus törvény. Ellenkező esetben az várható, hogy a helyi szervezetek önkormányzati fiókcégekké válnak, a vállalkozói bizalomvesztés miatt kilépések, inaktivitás, szakemberek távozása várhatók, az eredménytelenség elégedetlenséget szül, és versenyképtelen, sorvadó „desztinációk” jönnek létre Magyarországon”.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.