Józan számvetés

Ilyenkor januárban érdemes áttekintenünk, milyen volt az előző év. Ugyanakkor meg kell próbálni megjósolni, mit hoz a jövő. A Központi Statisztikai Hivatal 11 havi adatai alapján készítettünk egy rövid összefoglalót, két tanulmány és Mányai Roland főosztályvezető jóvoltából pedig a szakma előtt álló kihívásokat latolgatjuk összeállításunkban.

Statisztikai adatok ugyan még csak az elmúlt év 11 hónapjáról állnak rendelkezésre, azonban turizmusunk alakulásának főbb tendenciái már kiolvashatóak belőle. Kedvező jelek már látszanak, de a forgalom komolyabb fellendülése – úgy tűnik – még várat magára.

A decemberi erős forgalomban bízva, éves viszonylatban akár meg is haladhatjuk a tavalyi öszszes vendégéjszaka számot. Ez akkor is kedvező, ha még mindig elmaradunk Európa turizmusának 4 százalékos általános növekedési ütemétől. A gyengélkedést a külföldi beutazás visszaesése okozza, a pozitív számok a belföldi turizmus növekedésének köszönhetők.

Erősít a volt „keleti blokk”

Ha a külföldi küldőországokat forgalmuk nagysága szerint rendezzük, 2007-ben az első tíz ország teljesítése az alábbi képet mutatja:

Németország, az örökös első és legnagyobb volumenű küldőországunk forgalma tovább csökkent (91,7%). Ausztriából stagnált a forgalom (99,2%). Drasztikusan csökkent a britek forgalma (82,0%), jóval kisebb mértékben az olaszoké (94,8%). Hagyományos partnerországaink közül örvendetesen nőtt viszont a franciák által eltöltött vendégéjszakák száma (106,8%). Románia felverekedte magát a „régi” uniós országok közé, a 6. helyre (141,9%). A hetedik helyet jelentős növekedéssel a spanyolok szerezték meg (114,3%). Oroszország a nyolcadik ((+106,8), Csehország előretört a kilencedik helyre (118%). A tizedik helyen holtversenyben Svájc (97%), Svédország (101,2%) és Szerbia (127,7%) osztozik.

Kétszámjegyű növekedéssel általában a környező, az új uniós blokk országai örvendeztettek meg minket, noha a beutazó forgalom nagyságrendje miatt Észtország (159%), Lengyelország (112%), Szlovénia (125%), valamint Ukrajna (116%) még nem került be a tízes élcsapatba. Ezt a tendenciát az osztrákok évek óta figyelembe veszik, és az országmarketing büdzséjének jelentős részét átcsoportosították „keletre”, az újonnan csatlakozott, vagy csatlakozás előtt álló uniós tagországokba.

 Egészében az európai küldőországok beutazó forgalma 99,2, az Amerikai Egyesült Államoké 97,4 százalékon áll. Ázsiai beutazásunk – mindenekelőtt Kínának (113%) köszönhetően – 2,6 százalékkal nőtt.

Turizmusunkban a látványos növekedést mindenekelőtt az ötcsillagos házakban és az apartmanszállókban a belföldi vendégéjszakák hoztak. Jelzés a wellness népszerűségének előretörése mind a külföldi, mind a belföldi vendégek körében. A háromcsillagosnál alacsonyabb kategóriájú szállodákban jelentősen visszaesett a forgalom. A KSH jelentése szerint a szállásdíj-bevételek több mint 4 százalékkal nőttek. A Balatonon évek óta először nőtt a forgalom, Budapesten viszont csökkent. „Válámi van, de nem az igazi” – mondta egykor a világhírű moszkvai humorista, most mi is ezt mondhatjuk.

Adatokra várva

Miután hazánk is belépett a schengeni övezetbe, megszűnt az uniós tagországok felé a határellenőrzés. Ezzel együtt annak a mintavételnek a lehetősége is, amely alapján a KSH kiszámította a látogatóforgalom nagyságrendjét. Ráadásul már nem csak a volt határátkelőhelyeken lehet átlépni az egyik uniós tagországból a másikba. Probáld Ákos, a KSH főosztályvezetője szerint romlottak a feltételek. „Mivel nincs forgalomszámlálás, a teljes utasforgalmat becsülni kell. A határőrség megszűntével az interjúkészítésre megállítás is sokkal nehezebb. A rendőrséggel való együttműködéssel kapcsolatban (ők állítsanak meg utazókat) lehetnek morális fenntartások és pénzügyi akadályok (drága az élőmunka). De a felvételek folytatódnak, összeíróink ott vannak a kijelölt, »virtuális« határállomások közelében és készítik az interjúkat. Kezdeményeztük egy automatikus elektronikus forgalomszámláló rendszer létrehozását, aminek technikai akadálya nincs, sőt a schengeni átállás kapcsán akár uniós támogatást is kaphatna. Ezt azonban eddig nem sikerült tető alá hozni” – emelte ki kérdésünkre Probáld Ákos.

A kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma/millió
   Külföldi  %  Belföldi  %   Összes  %
 2004  10,5  104,7%  8,4  97,9%  18,9 101,5% 
 2005  10,8  102,6%  8,9  106,8%  19,7  104,4%
 2006  10,0  93,2%  9,6  107,2%  19,6  99,6%
 2007  9,6  99,7%  9,3  102,2%  18,9  96,4*

*2007 január-novemberi adatok az előző teljes évhez viszonyított százalékban

Kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák az előző évhez viszonyított százalékban, szálláshely- típus szerint*
 Szálláshely típus  Külföldi  Belföldi  Összes
 Szálloda 5*  102,7 %  134,1%  105,4 %
  4*  99,4%  120,3%  106,2%
  3*  102,1%  101,6 %  101,8 %
 Ezekből      
 Gyógyszálloda  97,7 %   106,9 %  101,9 %
 Wellness  106,5 %   116,9 %   113,7 %
 Apartman  103,5 %  133,7 %   112,0 %

  *2007. január–november   

                        


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.