Kreativitás és innováció a turizmusban

Számos izgalmas és aktuális témát érintett a Kodolányi János Főiskolán immár negyedik alkalommal megrendezett Turizmusföldrajzi Szimpózium.

Hervainé Dr. Szabó Gyöngyvér, a főiskola rektor-helyettese köszöntőjében megfogalmazta, hogy a turizmusföldrajz területén végbemenő kutatások és innovatív megoldások hozzájárulnak a nemzeti jóléthez éppúgy, mint személyes életünkhöz, kapcsolatainkhoz. E munkának köszönhetően, a turizmus területein érzékelhető befektetési hajlandóság is növekedhet és megvalósulhat az a tudásháromszög, amely az oktató-kutató műhelyek, a vállalkozások és az innováció együttműködésében ölt testet.

Turizmus és földrajz

Dr. Kocsis Károly, az MTA CSFK Földrajztudományi Intézetének igazgatója a földrajztudomány és a turizmológia szoros kapcsolatát emelte ki a „Jó(l)lét és turizmus” című szakkönyv rövid bemutatásával és méltatásával. A földrajz, mint a tér tudománya, kiváló szintetizátor az egyes részterületek között, tette hozzá. Minden felsőoktatási intézményben van ma turizmusföldrajzi képzés, ami messze nem elvont fogalomtár, hanem nagyon is praktikus módon fókuszál a turizmus egészére.

A Magyar Földrajzi Társaság elnöke, Dr. Gábris Gyula kiemelte, a turizmus és a több mint kétezer éves földrajz egyik közös nevezője a természet. A földrajz valahogy mindig megtalálta azokat a területeket, ahol jelentős értéket alkothatott, ezért tudott fennmaradni. Köszöntőjében kitért arra is, hogy az új területek egyik legfiatalabbika a turizmusföldrajz, de ilyen a vallásföldrajz és a népességföldrajz is.

Hiányterületek a turisztikai kommunikációban

A plenáris előadásokat a Hungary NEXT képviseletében megszólaló Bódis Gábor kezdte. Felvázolta a majd’ tíz hónapja indult civil szervezet célkitűzéseit, filozófiáját és eredményeit az új és versenyképes Magyarország-márka megalkotásában. Pont a kreativitás és az innováció az a két hiányelem ma a turisztikai kommunikációban, amelyek nagyot lendíthetnének az újszerűségen: modern kommunikációs eszközök és kreatív ötletek kell, hogy beépüljenek a mindennapi munkába. Kihasználatlan ma még a hungarikumok és a sikeres magyar márkák adta plusz tartalmi többlet, viszont jelentős előrelépés az, hogy a magyar termékek védjegy-hármasa ma ár erősebben van jelen a multik polcain is. Az ország-márka-műhely által reprezentált szakmai tudás egyre inkább beépülhet az egyéb civil és döntéshozói gondolatmenetekbe is, egyfajta tudástranszfer indult el azzal, hogy az oktatási szféra után az államigazgatás meghatározó szereplői is kikérik véleményét és számos koncepció alkotásába vonják be. A NEXT nagy lehetőséget lát a már meglévő és még előttünk álló világörökség-helyszínekben, mint attrakciókban is.

Mit hoz a 2014-2020-as időszak?

A Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal képviselője, Bánhidai Csilla tervező-elemző elmondta, hogy a hivatal, amely 2012. január 11-től működik, az NGM háttérintézménye. A 2014–20-as uniós finanszírozású fejlesztési ciklusban több fontos változás is várható az eddigiekhez képest:

• A korábbi időszakban lévőnél (14+1) kevesebb számú és a rugalmas forrásfelhasználást biztosító integrált Operatív Program;

• A régiók mellett nagyobb hangsúlyt kapnak a megyék és a városok, emellett kisebb térségi szinten a LEADER jellegű akciók;

• A tárcák és a megyék tervezési koordinációs szerepet kapnak; • Koncentráltabb forrásfelhasználás

• Erős gazdaságfejlesztési fókusz, ami a források 60%-át teszi ki

• A források 40%-a humánerőforrás-fejlesztésre, infrastruktúra fejlesztésre, és környezetvédelemre, valamint energiahatékonyságra fordítható.

Az Operatív Programok közül, a TOP, vagyis a Terület- és Településfejlesztési OP lesz az, ahol a turizmusfejlesztés nevesíthető. Megvalósulhat a valós térségi decentralizáció a közfejlesztésekben, felelős területi szereplőkkel (a térségileg decentralizált fejlesztési csomagok felelősei a megyék, a megyei jogú városok és térségeik, valamint a kis és közepes városok és térségeik). Ezen fejlesztések tárgykörébe tartozik a turizmusfejlesztés is. A VEKOP, azaz a Versenyképes Közép-Magyarország OP kiemelt fejlesztési céljai: a regionális gazdasági teljesítmény fenntartható módon történő növelése, innovatív, kreatív és minőségi szolgáltatás-, vonzerő- és termékfejlesztés, valamint a turisztikai intézményrendszer megerősítése.

Globalizáció vs. specializáció

A kreativitás megjelenése és hozzáadott értéke a niche turizmusban témával foglakozott a Kodolányi János Főiskolát képviselő Rátz Tamara. A hároméves kutatási projekt az MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíj támogatásával valósult meg. Elemezte a nemzetközi trendeket a specializáció vs. tömegturizmus kérdéskörben, a niche turizmust Magyarországon. Az előadó szemléletes példákkal illusztrálta a turisztikai piac átalakulását és azt a két trendet, amely ma jellemző: homogenizáció és diverzifikáció. A versenyképesség kulcsa egyértelműen a minőség és az egyediség. A hazai innovativitásra jellemző, hogy az gyakran eseti, véletlenszerű, gyakorlati tapasztalat alapján jön létre, inkább a kis- és középvállalkozásoknál, gyakran az imitáció kockázatával. Ami ma vonzó egy turisztikai programban: rugalmas időpontok, egyénileg testre szabott útvonal, helyi idegenvezető. Meghatározóak a valódi, személyes élmények és az együttműködés a helyi közösségekkel. Szálláshelyek tekintetében a személyesen kiválasztott, az utazás jellegéhez illeszkedő, saját karakterrel rendelkező megoldások a legsikeresebbek. Kiemelkedően fontos a szakértő tudás, az első kézből származó ismeretek, a személyesen végigjárt útvonalak: kiemelkedő Budapest az egyedi városnéző programok területén például.

Fókuszban a desztinációk

A szekciótémák közül a desztinációkkal foglalkozókból idézünk most röviden. A fürdők fejlődésével foglalkozó számos kutatás kimutatta, hogy ott fejlődik maga a teleülés és emelkedik a vendégéjszakák száma, ahol a város vezetése érti és támogatja a turisztikai fejlesztéseket. Ígéretes, de nagy fába vágja a fejszéjét a Balkán egészségturisztikai fejlesztését megcélzó kutatómunka, melynek során leltár és koncepció készül a térségre vonatkozóan. Hazánk ehhez a tapasztalatot adja azon országokban, ahol ma a depresszió és a kilátástalanság az uralkodó. Újraértelmeződik ma az egészség, és felértékelődnek az egészségfejlesztést szolgáló termékek is.

A verseny a spa-világban is erős, de az egymásra utaltság is jellemző, hiszen sikeresen működik a több desztinációt integráló Alpine Wellness, Nordic Wellbeing és European Spa World Projekt is. Valami ilyesmit alapoz majd meg a magyar kutatóprogram is.

A kisvasutak világában 145%-os fejlődés figyelhető meg a népszerűség tekintetében, igen vonzóak a mesevonatok, mikulásvonatok és az olyan innovációk, mint a Király-réti napelemes motorkocsi. Ezek mind-mind a szezon elnyújtása miatt érdekesek, csakúgy, mint az a Balaton társasjáték, amely a Turizmus Zrt. szakmai közreműködésével került piacra.

Hasonlóan innovatív a Csobbanjunk együtt! fürdő-társasjáték, amely a 360 fürdőből 30-at jelenít meg a táblán. Sajnos, az eddig eladott mennyiség nem túl nagy, amely egyes vélemények szerint a kivitelezés nem minden szempontból minőségi megvalósításából is ered.

Hallhattunk a tematikus utak problémáiról is, és megtudhattuk a Balaton márka egyedi megkülönböztető jegyeiről készült felmérés eredményét, miszerint a Magyar Tenger elsősorban mint édesvizű fürdőhely definiálható, másodsorban, mint aktív pihenést kínáló desztináció.

Érdekes elemzések kerültek napvilágra a Velencei-tó kapcsán is, ahol a helyi TDM-szervezet igyekszik minden sajátos terméket és programot felkarolni. A helyiek még mindig nem nagyon hisznek a Velencei-tó Kapuja nagyberuházás megvalósíthatóságában, annak ellenére, hogy jó pár héttel ezelőtt a közel két éve félbehagyott beruházás újra erőre kapott.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.