Első számunkban három fürdő honlapját – az aquaworld.hu-t, a themalpark.hu-t és a hungarospa.hu-t elemeztük, a netpeople.hu internetes megoldásokban jártas (honlapkészítéssel, keresőmarketinggel, honlaptartalom menedzsmenttel, webdesing feladatokkal foglalkozó) szakértőjének bevonásával. Kíváncsiak voltunk arra, hogyan teljesítenek ezek a jelentős marketingértékű felületek turizmusszakmai, marketing, és webes szempontból: mennyire szolgálja a honlap az imázsépítést, megfelel-e a 21. századi keresőoptimalizálási, látogatóbarát és webdesign követelményeknek és trendeknek?
Elsőként lássuk, hogyan teljesít mindebben a budapesti Aquaworld honlapja! Az oldal első ránézésre modern, minőségi, jól kommunikálja a fürdőzés hangulatát. A grafikailag igényes kivitelezésű, átlátható nyitóoldalon kissé hiányérzetet hagy maga után a nagy háttérkép statikussága. A létesítmény logója nem mondható különösebben figyelemfelkeltőnek, érdekes továbbá, hogy szlogenje nincs kint a nyitóoldalon, csak a „Térkép” menüpont alatt található kiadványszerű térképen.
Bár a jobb oldali navigáció a kiemelt belső oldalakra látványos, ötletes, a teljes honlap navigációját sokkal jobban meg kellett volna tervezni: a 15 főmenüpont gyakorlatilag felfoghatatlan egy átlagos felhasználó számára. Emellett, abszolút észrevehetetlen a honlap alján lévő kiegészítő vízszintes menüsor, az aktuális esemény megjelenítésénél látható, hogy ez utólag került kialakításra. Az almenüszerkezet viszont már alapvetően érthető, egyértelmű. Bár a honlapon megtalálható valamennyi fontos információ, a létesítmény és a szolgáltatások bemutatásától az árakon és nyitvatartási időn keresztül az ingyenes buszjárat menetrendjéig; a belső menüpontok tartalma egyszerű szerkesztővel kerülhetett kialakításra, ami nem sugároz professzionalizmust. Az árlista oldal feltétlenül megérdemelne egy jobb táblázat stílus megoldást. Az oldalak aktualitása, a hírek kommunikálása is kissé felületes.
A képgaléria viszont jól kezelhető, sok profi képet tartalmaz. Megjegyeznénk ugyanakkor, hogy ilyen jó képanyagot sokkal hatásosabban lehetett volna publikálni a weboldalon. A virtuális túra funkciót is hiányolhatja a honlap látogatója: a kizárólag rögzített fényképeket mutató webcam, vagy a statikus alaprajz nem elégíti ki az interaktivitásra vonatkozó igényeket. Kifejezetten kedvező, és a hazai fürdők esetében igen ritkán látott „jelenség” az online jegyvásárlás, igaz, csak a kiemelt programra. A hírlevél, mint kötelező elem megtalálható a weboldalon, diszkréten megbújva a jobb felső sarokban.
A célcsoportokat jól leköveti az osztálykirándulás program, illetve a kiemelt gyermekajánlat (Bongo Kids Club), igaz, ennek továbbvitelére már nem került sor egy gyermekbarát belső felület létrehozásával (gyermekbarát megjelenéssel, funkciókkal és szövegezéssel). Holott, a gyermekek internethasználata jelentős, igen nagy szerepet játszanak az utazási döntésben, a programok alakításában is.
Az Aquaworld alkalmazza a közösségi média által nyújtott lehetőségeket. Kb. 18.000 facebook követője van, amely mindenképp tiszteletre méltó, akárcsak az átlagosan napi szintű bejegyzés. Hab a tortán, hogy youtube, flickr, iwiw és myspace oldaluk is van. A három elemzett honlap közül gyakorlatilag egyedül az Aquaword-nél lehet online marketingről beszélni. Alkalmaz google adwords hirdetéseket, ezzel megdöbbentő módon kiemelkedik a teljes magyar fürdőmezőnyből.
A Szent Gotthárd Spa&Wellness fürdő honlapja, a www.thermalpark.hu egy alapvetően jól felépített, igényes honlap, hibákat azonban itt is bőven találtunk. A képanyagokban kissé szegényes nyitóoldal nem különül el a többi oldaltól, a látogató egyből a „rólunk” oldalra érkezik, amely főképp szöveges elemeket vonultat fel. Az oldal grafikai világa letisztult, azonban kevéssé látványos, kissé steril, gyengébben kommunikálja a fürdőzés hangulatát tükröző színeket, formákat. Elgondolkodtató, hogy a halacskás grafikai megoldás mennyire követi le a fürdő által megcélzott wellness vendégkört.
A navigáció megoldása jó. Ötletes az almenüpontok füles (tab) megoldása, azonban hiányzik az aktív főmenüpont kiemelése az egyes aloldalakon. A jobb oldalon jól kiemeltek bizonyos információkat, nagy felületű gombokkal, azonban talán érdemesebb lett volna a potenciális vásárlók számára nélkülözhetetlen információkra koncentrálni (pl. árak, szolgáltatások a képeslapküldés helyett). Ami mindenképp pozitív, az az útvonaltervező és a virtuális túra megléte. Bár utóbbi nem tekinthető valódi virtuális körbejárásnak, de egy jól megtervezett, látványos madártávlati képet találunk a fürdőkomplexumról, amely egyes részeihez kapcsolódva fotók, illetve videók érhetők el. Érdemes megemlíteni továbbá a jól kialakított – naptárszerűen és eseménylistaként is működő –eseménynaptár modult. Az eseménynaptár bal oldalán elhelyezkedő „aktuális ajánlatok” modul viszont silány megjelenésű, és nevével ellentétben sajnos csak korlátozottan hordoz aktualitást.
A tartalmi oldalak kialakítása igényes, kellemesen áttekinthető, jól tagolt. Jó tipográfiai megoldások, szép tördelés, okos képfelhasználás jellemzi szinte az összes tartalmi oldalt. Egyedül a galéria oldal szegényes, alig néhány kép tekinthető meg. Fontos megemlítenünk azt is, hogy az aloldalak megnevezésének első betűi explorer böngészőben lemaradnak!
Online marketingeszközökkel a látottak alapján diszkréten bánnak a Thermalparkban. Az oldal nem törekszik arra, hogy eladjon akciós csomagot, sem popup, sem banner megoldással. Hírlevél ugyan van, de semmiféle ösztönző erő nincs a feliratkozásra. PPC eszközökkel (online hirdetési szolgáltatás) nem él a fürdő, semmilyen kulcsszóra nem jelenik meg!
A hajdúszoboszlói HungaroSpa honlapjáról turizmusszakmai szempontból lesújtó a véleményünk, webes szempontból néhány pozitívumot azért felfedeztünk, bár a negatívumok itt is domináltak.
A weboldal grafikai megjelenése semmiféle professzionalizmust nem sugároz, a 21. századi követelményeknek egyáltalán nem felel meg. Megjelenése, grafikai elemei, városi információs oldalra emlékeztető megjelenése egyáltalán nem erősíti hazánk egyik legnagyobb, legjelentősebb, többmilliárdos fejlesztéssel bővített fürdőkomplexumának imázsát. Sőt, az Aqua Palace logójára kattintva egy nem üzemelő oldalra jutunk át.
A honlap első benyomásra szétesett hatást kelt. Az oldal nagyon keskeny (748 pixel) az optimális kb. 980 pixel szélességhez képest. A fejléc nagy részét egy túlzottan hangsúlyos banner foglalja el, amely kissé szájbarágósan próbálja meg elirányítani a látogatót az akciók oldalra. Az oldalon alapvetően érhető a navigáció, de mindvégig hiányzik a minőségérzet: a felhasználó viszonylag jól megtervezett, lineáris navigációval áll szemben, a belső oldalak tartalmi megoldása összhatását tekintve azonban nem látványos, az igényes grafikai gondolkodásmód hiányzik a tartalmi oldalakon. Érdemes kiemelni, hogy a hungarospa.hu oldalról bizonyos menüpontok átnavigálnak egy másik weboldalra, nevezetesen a furdo.biz egyik aloldalára, ezzel kihúzva a talajt a látogató lába alól. A képgaléria áttekinthető, használható, videógaléria is megtalálható az oldalon.
Online marketingeszközökben nem bővelkedik a Hungarospa. Hírlevél van, a jobb felső sarokban megbújva, de semmiféle motiváció nincs a feliratkozásra. A közösségi média használatának szikrái megjelennek, a két Hungarospa facebook felhasználó azonban nem oldalként, hanem felhasználóként került létrehozásra. PPC kampányt nem fedeztünk fel. Google Adwors-öt csak a Hungarospa Thermal Hotel használ.
Összességében megállapíthatjuk, hogy mindhárom honlap felvonultat negatív tulajdonságokat, de ez nem meglepő, hiszen tökéletes honlap nincs. Ugyanakkor az már nagyobb probléma, hogy egyik honlap sem az értékesítésre koncentrál: érdemes lenne tehát elgondolkodni azon, hogy milyen eszközökkel lehetne több vendéget csábítani egy adott létesítménybe, és ezeket az eszközöket milyen megoldással lehet figyelemfelkeltővé, ezáltal hatékonnyá tenni. A diszkréten elbújtatott ajánlat nem biztos, hogy eléri a kívánt eredményt.
Összességében tehát, az Aquaworld honlapja szerepelt a legjobban tesztünkben, kiváltképp grafikai megoldásainak és az alkalmazott online marketingeszközöknek köszönhetően. A szentgotthárdi fürdő honlapja is megfelelőnek mondható, navigációját tekintve kiemelkedő. A Hungarospa honlapja viszont teljes átgondolást igényel: egy ilyen, nemzetközi hírű fürdőkomplexum esetében a minőségi honlap megléte alapkövetelményt jelent. A grafikai megjelenés újragondolása, a honlap meglévő tartalmának és képanyagának optimalizálása, minőségének javítása, az aktuális események, akciók profi kommunikálása nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a honlap valóban online marketingeszközként funkcionáljon.
Összesített értékelés |
www.aquaworld.hu |
www.thermalpark.hu |
www.hungarospa.hu |
Grafikai megoldások, látvány |
|
|
|
Interaktivitás |
|
|
|
Navigáció |
|
|
|
Célcsoportok-specifikus oldalak |
|
|
|
Teljes körű információközlés |
|
|
|
Képgaléria |
|
|
|
Közösségi oldalak kihasználása |
|
|
|
Online marketingeszközök |
|
|
|
Összesített értékelés |
1 |
2 |
3 |