A kialakult nemzetközi és hazai gazdasági helyzetben rendkívül nehéz bármit is prognosztizálni a jövő évre vonatkozóan. A 2008-as év elején már kissé bizakodóan tekintettünk a jövőbe. A KSH statisztikák alapján úgy tűnt, Budapest turizmusa ismét felfutóban van, a turisztikai marketing, a budapesti vállalkozások és a piaci szereplők munkája meghozta a várt eredményeket. Sajnos nem így történt. Augusztustól ismét negatívba fordultak a mutatószámok.
Fekete László, ennek okát elsősorban a szinte menetrendszerűen ismétlődő utcai atrocitásokban, felfordulásokban látja. „Hiábavaló minden promóció, minden turisztikai összefogás és akció akkor, amikor a világsajtón keresztül Budapestről negyedévente egy felforgatott, lerombolt, veszélyes város képeivel, híreivel szembesül a potenciális utazó! Szinte nem is volt olyan szeglete a világnak, ahová ezek a képek ne jutottak volna el, kezdve Kínától, egészen Brazíliáig, nem beszélve a szomszédos és a legfontosabb küldőpiacoknak számító európai országokról. És sajnos meg is lett az eredmény. A szakemberek, s a turizmusban dolgozók mindannyian jól tudják milyen imázsromboló hatással voltak ezek az események a fővárosra nézve.
Ezeket a hatásokat tetézve, a kialakult gazdasági válság még tovább rontja a fővárosi turizmus helyzetét. Egyelőre azonban nagyon nehéz előre jelezni a következő évet. Annyi azonban biztos, hogy 2008- nál is nehezebb évre számíthat a turisztikai szakma. A csökkenés szinte elkerülhetetlennek látszik, hiszen az utazókedv, az utazásokra fordított összegek globális visszaesése várható. Ennek a recessziós hangulatnak nagy vesztese lehet Budapest, mint tipikus city break desztináció, hiszen ilyen helyzetben a turisták nem az úgynevezett „elsőszámú nyaralást” mondják le, sokkal inkább a városlátogatásokat, néhány napos kiruccanásokat kénytelenek visszafogni. A forint árfolyamának ingadozásai is rendkívüli módon megnehezítik a tervezést, elég, ha csak az idei év szélsőséges árfolyamkilengéseire gondolunk, amelyek még ugyanazon szezonon belül is nagy különbségeket mutattak.
A gazdasági válság ugyanakkor nemcsak a turisták pénztárcáját érinti negatívan, hanem magukat a vállalkozásokat is, melyek talpon maradása a bizonytalan pénzügyi helyzetben még inkább kérdésessé válhat. Az egyre nehezebb helyzetben lévő légitársaságok, a hitelekből táplálkozó nagy fővárosi beruházások, kis- és középvállalkozások jövője ebben a pillanatban igencsak ingatag. Mindazonáltal őszintén bízom abban, hogy a válságra sikerül mielőbb megnyugtató megoldást találni, s egy rövid átmeneti időszak után Budapest turizmusa ismét felfelé ívelő pályát futhat be.
Jelenleg a BTH Kht.-nál igyekszünk több szempont figyelembe vételével kiértékelni a kialakult helyzetet, felmérni a lehetséges következményeket, valamint kialakítani azt a jövő évi koncepciót és marketingstratégiát, melynek mentén mindezen lehetséges negatív hatásokat maximálisan ellensúlyozhatjuk. Elképzeléseink szerint, a korábbinál célzottabb kommunikációt fogunk alkalmazni, feltérképezzük azon szegmenseket, melyeket 2009-ben hatékonyan meg tudunk szólítani. Igyekszünk megtalálni minden olyan csatornát, melyeken keresztül ezeket az új célcsoportokat elérhetjük, valamint ugyanezen elképzelések mentén alakítjuk át meglévő eszközeinket is.
Jövőre kizárólag olyan területek, illetve demográfiai csoportok kerülnek a BTH tevékenységének fókuszába, amelyekben reális lehetőségek rejlenek, s intenzív kommunikációs munkával eredményesen érhetők el, így akár már rövidtávon is forgalomnövekedést realizálhatnak Budapest számára.