Nem elég egyetlen országos TDM koordinátor

Olvasói reakció a TDM pályázat: második fordulóra várva című cikkükre.

Tisztelt Szerkesztőség!

Reagálni kívánván a "TDM pályázat: második fordulóra várva" című cikkükre, mint idén mesterszakon, TDM specializációval végzett szakember, kérem, engedjenek meg egy gondolatot.

A kilenc, Önök által felsorolt kérdés közül a hetedik így szól: "Elegendő-e egy országosan kiterjedt TDM rendszer szervezeti fejlesztéséhez egyetlen országos TDM koordinátor?" E vonatkozásban véleményem szerint a határozott válasz az, hogy nem. Indokaim közül ez alkalommal csupán a legfontosabbat emelném ki.

A TDM szervezeti rendszer kiépítésének a legfontosabb célja, hogy hatékony menedzsement-tevékenységet végezve, kvázi gazdaszervezetként irányítva a helyi turizmusszervezési folyamatokat, eséllyel növelje egy adott desztináció látogatottságát, illetve az ott megvalósult látogatói költést. Ezen összefüggés mellett azonban TDM ügyben meglátásom szerint méltánytalanul kevés szó esik arról, hogy az egész (helyi) turizmus helyi specifikumokra, vonzerőkre épül. Ha ezeket nem ismerjük pontosan, bármilyen tökéletes is a szakmai koordináció, vagy a helyi partnerség, a fejlesztések, a célpiaci marketing, stb. nem lesznek kellőképpen hatékonyak, hiszen nem pontosak az e tevékenység alapjául szolgáló kiindulási információk.

Ehhez a megoldandó problémához az nyújthat segítséget, ha a TDM szervezeti rendszerhez hasonlóan, alulról építkezve olyan vonzerőleltárt sikerül összeállítani, amely az attrakciók számbavétele mellett szakmai szempontból értékeli is azokat, segítendő a különböző szinten releváns döntéshozókat abban, hogy a rendelkezésre álló fejlesztési forrásokat hatékonyabban használják fel, illetve a szükséges fejlesztési teendőket megfelelően képesek legyenek priorizálni.

Ez azonban, a turisztikai célok, érdekek, szempontok sokszínűsége miatt rendkívül bonyolult és összetett feladat. Alapszakos turisztikai diplomamunkámban megkíséreltem egy lehetséges vonzerőértékelő módszert bemutatni, majd tanulmányaimat folytatva, második szakdolgozatomban a megvalósítás gyakorlati oldalát mutattam be. Kutatómunkám során egyértelművé vált, hogy mindez a - bár ismétlem, alulról építkező - folyamat mindenképpen igényel egy olyan, országos szintű koordinációs csoportot, amely megfelelő intenzitással tudja az alsóbb szinteket segíteni az értékelés tényleges megvalósításban. Bizonyos vagyok abban, hogy ha sikerül egy konszenzusos módszert elfogadtatni a vonzerők értékelésére, annak gyakorlati kivitelezése a TDM szervezetek egyik legfontosabb és legsürgősebb feladata kell, hogy legyen, hiszen e szervezetek minden további tevékenysége a vonzerők által generált turizmus fejlesztését, menedzselését célozza.

Ne feledjük: (megfelelően működtetett és fejlesztett) vonzerő nélkül nincsen turizmus. Akkor sem, ha az adott desztinációban az egyébként szakmailag legtökéletesebb TDM szervezet működik.

Szívélyes üdvözlettel:

Chikán Márton, Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal Közvetlen Támogatások Igazgatósága (MVH KTI)

 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.