- Hogy teljesített az immár Önhöz tartozó közép-európai régió 2010-ben?
Közel 4 millió utassal, 2009-hez képest 9 százalékos növekedés mellett ez a régió az egyik leggyorsabban fejlődő értékesítési területünk.
- Melyik ország vitte a prímet?
Lengyelország, majd Románia és Magyarország; a három ország adja a régió forgalmának harmadát.
- Mekkora a Lufthansa piaci részesedése a magyar légi személyforgalomból?
Általában nem áruljuk el a tényleges piaci részesedésünket, de annyit elmondanék, hogy ez is növekszik, 2010-ban 6 százalékos volt a bővülés.
- Mire számítanak idén illetve középtávon Magyarországon és a régióban?
Növekedést könyvelhettünk a közép-európai országokból és további növekedést várunk. Úgy látjuk, hogy a termékeink és szolgáltatásaink fejlesztésébe fektetett energia megtérül, meg tudjuk győzni az utasokat, hogy minket válasszanak. Ilyen például a kiterjedt útvonalhálózatunk akár a Star Alliance partnerekkel együttműködve. Ebben az évben tovább modernizáljuk a flottánkat; érkeznek még újabb Airbus A380-asok, de megemlíthetném a hosszú távú járatainkon bevezetett, fedélzeti vezeték nélküli internetet és az új első osztályt is, illetve az európai járatokon kialakított új kabint. Utóbbi nem csak teljesen új üléseket jelent, hanem azok ergonomikus kialakításának köszönhetően 8 százalékkal bővül az európai járatok kapacitása. Ez összesen 2000 ülést vagy 12 komplett Airbus A320-as gépet jelent. Ebből a plusz kapacitásból Magyarország a régióval együtt hasznot húz.
- Drágul a légi közlekedés, beszéljünk akár az üzemanyag árának növekedéséről, akár a német kormány által bevezetett ökoadóról. Mennyiben érintheti ez a magyar utazóközönséget?
- Az úgynevezett ökoadó a Németországon kívülről induló utasokra nem vonatkozik, legyen az átszálló vagy point-to-point utas. Azonban nem tudjuk ezt a költségnövekedést olyan mértékben lenyelni, hogy ne alakítsunk emiatt kicsit az összes tarifánkon. De örülünk, hogy továbbra is tudjuk kínálni az igen versenyképes, 99 eurós európai retúrjegyeinket.
- Hogyan teljesített a Lufthansa Italia tavaly, illetve mit várnak a leányvállalattól az idei évben?
A Lufthansa Italia tavaly összesen 1,2 millió utast szállított 17 olasz és európai desztinációra Milánó Malpensa repülőteréről. Az eddig kapott számos pozitív visszajelzésből azt látjuk, hogy jó úton haladunk ahhoz, hogy mi legyünk Észak- Olaszország légitársasága. 2011 nyarán indítjuk Milánóból napi háromszor Cataniát, valamint szezonális jelleggel Cagliarit és Mallorcát.
- Visszatérve Magyarországra, létezik nálunk is szezonális úti cél, melyet Lufthansa repül.
Valóban, 2011-ben Sármellékre repülünk Frankfurtból és Düsseldorfból.
- Várható, hogy esetleg Magyarország második legnagyobb repülőterét, Debrecent összekapcsolják valamelyik németországi repülőtérrel?
Folyamatosan figyeljük a különböző piacokat, a terjeszkedés lehetőségét, de jelenleg nincsenek más magyarországi desztinációra vonatkozóan határozott terveink.
- Tervez-e a Lufthansa további akvizíciókat, akár a mi régiónkban. Felmerültek pletykák, melyek szerint a Lufthansa megvenné a nehézségekkel küzdő szlovén Adria Airways-t.
Nemrég vettük meg az Austrian Airlines-t és a bmi-t. Jelenleg arra koncentrálunk, hogy ezt a két légitársaságot megfelelően integráljuk. A pletykát inkább nem kommentálnák.
- Egyes közel-keleti légitársaságok, úgy tűnik, igen erős versenytárssá válhatnak, illetve már váltak is a nagy európai fuvarozók számára. Miként lehet felvenni velük a versenyt, mit tehet a Lufthansa?
Valóban néhány légitársaság a Perzsa-öböl térségében hatalmas flottát, gigantikus repülőtereket épített. Mégis, a térségen keresztül közlekedő járatok akár komoly kerülőutat jelenthetnek. Ez egyes csatlakozások esetén 40 százalékkal több károsanyag-kibocsátással is járhat jóval hosszabb menetidő mellett. Európának saját csatlakozási lehetőségeire kell hagyatkoznia és küzdeni a tiszta versenyért. A repülés nem tartozik a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályozó keretébe.
A kétoldalú légügyi megállapodások jelentik az egyetlen módját a tiszta és kiegyensúlyozott piaci viszonyok fenntartásának. Ha ezen megállapodások során nem járunk el körültekintően, állások tízezrei veszhetnek el, és Európa elvesztheti saját állandó kapcsolatát a világgal a kontinensen kívüli hub-ok kedvéért. Bízunk benne, hogy a Lufthansa kínálata van annyira vonzó, hogy segít ebben a versenyben. Különösen Magyarországon rendelkezünk hosszú évek óta megbízható szolgáltatás hagyományaival. Ráadásul olyan nagy gyűjtő-elosztó repülőterek közvetlen szomszédságában, mint München, Frankfurt és Düsseldorf.