A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a hitelfelvétel megítélése a lakosság körében döntően a hitel által megvalósítani kívánt céltól függ. Így például a lakásvásárlásra felvett hitelt a lakosság 61 százaléka elfogadhatónak tartja. A megkérdezettek közel fele szerint szintén felelősségteljes döntés a tanulmányok (47 százalék) illetve egészségügyi kezelés (47 százalék) finanszírozásához hitelt felvenni. Elenyésző ugyanakkor azoknak az aránya, akik szerint elfogadható hitelt felvenni olyan célokra, mint hétköznapi vásárlás (6 százalék), ajándékozás (3 százalék), illetve utazás (3 százalék).
A hitelek különböző hitelcélok alapján történő megítélését támasztja alá az is, hogy az emberek 59 százaléka vélekedik úgy, hogy meggondolatlan az, aki nyaralásra, vagy műszaki cikkre vesz fel hitelt; hiszen az csak az élethez nélkülözhetetlen dolgokra való. Azt ugyanakkor az emberek közel fele elismeri, hogy a hitel segítséget jelenthet nagyobb léptékű célok elérésében (44 százalék). A hitelt azonban inkább úgy tekintik mint egy végső esetben szükséges eszközt, amit nem szabad felelőtlenül felhasználni. Erre utal az is, hogy csupán minden ötödik magyar lakos ért egyet azzal, hogy a spórolás helyett érdemes lehet hitel segítségével megvenni a szükséges termékeket.
A Cofidis Hitel Monitor kutatásából azonban az is kiderült, a következő negyedévben a lakosság 38 százaléka tervez nagyobb értékű terméket, szolgáltatást vásárolni háztartása számára: jellemzően lakásfelújításra, illetve utazásra kívánnak nagyobb összeget költeni az emberek (21, illetve 10 százalék). Az oly’ jóleső utazás finanszírozására az utazást tervezők 7 százaléka folyamodna pénzügyi segítséghez. A nagy értékű vásárlás, utazás finanszírozásához felvenni kívánt hitelek összege az esetek közel felében (46 százalék) 100 ezer és 999 ezer forint közé esik; 38 százalék azoknak az aránya, akik legfeljebb 99 ezer forintot vennének fel. Csupán 16 százalék tervezi, hogy 1 millió Ft feletti összeget vesz fel a következő 3 hónapban.
Kisebb összegű termékeket majdnem a fentiek kétszerese, vagyis összesen a megkérdezettek 63 százaléka kíván saját részre vásárolni a következő 3 hónapban. A különböző termékkategóriák közül a szépségápolási, ruházati cikkek, élelmiszerek, italok a legnépszerűbbek, de kisebb összegű utazásra is a megkérdezettek 11 százaléka költene szívesen. Az előző hullám eredményeihez képest szinte minden termékkategóriára vonatkozóan magasabb a saját részre történő vásárlási szándék, melynek egyik fő oka az lehet, hogy most nem következik olyan nagyobb ünnep, mint akkor a Karácsony, így inkább előtérbe kerültek a saját igények, és háttérbe szorult az ajándékozási kedv. De még így is a válaszadók negyede-ötöde tervezi meglepni szeretteit, ismerőseit ruhákkal, kiegészítőkkel, könyvvel, vagy akár egy utazással is (5 százalék).
Nyaralni pedig nem csak a pénzköltés miatt kell
A fentiekből látszik, hogy ugyan sajnálunk hitelt felvenni utazásra, nyaralni azért mégis a legtöbben vágynának. A nyaralás nem csak egyszerű láblógatás és has süttetés, egy jól megtervezett utazásnak stresszoldó és munkakedv javító hatása is van. – Nem kell okvetlenül méregdrága luxusutazásokban gondolkodni, a lényeg a környezetváltozáson van! – hangsúlyozta Klein Sándor, munkapszichológus.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az év közben beiktatott egy-két nap pihenő alatt nem lehet megfelelően pihenni. Egy két hétnél hosszabb szünet viszont fárasztó és unalmas is lehet, főleg akkor, ha azt nem tervezzük meg előre alaposan – vélte Klein Sándor, aki szerint minimum 5-6 és maximum 10 nap az, ami már megfelelő lehet a kikapcsolódáshoz. Ilyen egy-másfél hetes nyaralásból pedig legalább kettőre lenne szüksége mindenkinek évente. – Számításba kell venni azt is, hogy biológiai tény: harmincöt éves kortól az emberi szervezetnek igenis egyre több pihenésre és kikapcsolódásra van szüksége. Ahhoz, hogy az ember át tudja adni magát a nyaralás ritmusának, idő kell – tanácsolta Klein Sándor.
A házaséletre is jó hatással van
A nyaralás pedig nem utolsó sorban a párkapcsolatunkra is jó hatással lehet. – Még a legösszeszokottabb pároknak is szüksége van a közös élménygyűjtésre, a szabadidő közös eltöltésére. Szerencsére ma már sok olyan út is van családoknak, ahol a gyerekekkel egész nap foglalkoznak – magyarázta Geist Klára párterapeuta, aki azonban figyelmeztet, azokban a kapcsolatokban, ahol nagy a baj, és a párok azt szeretnék egy nyaralással orvosolni, fokozottan vigyázni kell a tervezésnél. – Egy hatalmas költségvetésű úttal a párok általában kompenzálni szeretnék a kapcsolati gondokat. Hazatérve azonban tovább görgetik a feszültséget. Ezért inkább olyan nyaralást válasszunk, ami a közös igényeknek megfelel, és valóban elősegíti az egymásra hangolódást – figyelmeztetett a szakértő.