Nyaralásra spórol a magyar

A gazdasági válság hatásai a mai napig megfigyelhetőek, és az előrejelzésekből arra lehet következtetni, hogy a hatások még néhány évig biztosan megmutatkoznak majd a háztartási kiadások visszafogásában. A Cofidis Hitel Monitor kutatása viszont azt mutatja, hogy mindezek ellenére magas azoknak az aránya, akik a pénzszerzés, a napi robot fáradalmait a tengerparton lábat lógatva szeretnék kipihenni, hitelt azonban meggondolatlannak tartják utazásra és ajándékozásra felvenni.

A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a hitelfelvétel megítélése a lakosság körében döntően a hitel által megvalósítani kívánt céltól függ. Így például a lakásvásárlásra felvett hitelt a lakosság 61 százaléka elfogadhatónak tartja. A megkérdezettek közel fele szerint szintén felelősségteljes döntés a tanulmányok (47 százalék) illetve egészségügyi kezelés (47 százalék) finanszírozásához hitelt felvenni. Elenyésző ugyanakkor azoknak az aránya, akik szerint elfogadható hitelt felvenni olyan célokra, mint hétköznapi vásárlás (6 százalék), ajándékozás (3 százalék), illetve utazás (3 százalék). 

A hitelek különböző hitelcélok alapján történő megítélését támasztja alá az is, hogy az emberek 59 százaléka vélekedik úgy, hogy meggondolatlan az, aki nyaralásra, vagy műszaki cikkre vesz fel hitelt; hiszen az csak az élethez nélkülözhetetlen dolgokra való. Azt ugyanakkor az emberek közel fele elismeri, hogy a hitel segítséget jelenthet nagyobb léptékű célok elérésében (44 százalék). A hitelt azonban inkább úgy tekintik mint egy végső esetben szükséges eszközt, amit nem szabad felelőtlenül felhasználni. Erre utal az is, hogy csupán minden ötödik magyar lakos ért egyet azzal, hogy a spórolás helyett érdemes lehet hitel segítségével megvenni a szükséges termékeket.

A Cofidis Hitel Monitor kutatásából azonban az is kiderült, a következő negyedévben a lakosság 38 százaléka tervez nagyobb értékű terméket, szolgáltatást vásárolni háztartása számára: jellemzően lakásfelújításra, illetve utazásra kívánnak nagyobb összeget költeni az emberek (21, illetve 10 százalék). Az oly’ jóleső utazás finanszírozására az utazást tervezők 7 százaléka folyamodna pénzügyi segítséghez. A nagy értékű vásárlás, utazás finanszírozásához felvenni kívánt hitelek összege az esetek közel felében (46 százalék) 100 ezer és 999 ezer forint közé esik; 38 százalék azoknak az aránya, akik legfeljebb 99 ezer forintot vennének fel. Csupán 16 százalék tervezi, hogy 1 millió Ft feletti összeget vesz fel a következő 3 hónapban.

Kisebb összegű termékeket majdnem a fentiek kétszerese, vagyis összesen a megkérdezettek 63 százaléka kíván saját részre vásárolni a következő 3 hónapban. A különböző termékkategóriák közül a szépségápolási, ruházati cikkek, élelmiszerek, italok a legnépszerűbbek, de kisebb összegű utazásra is a megkérdezettek 11 százaléka költene szívesen. Az előző hullám eredményeihez képest szinte minden termékkategóriára vonatkozóan magasabb a saját részre történő vásárlási szándék, melynek egyik fő oka az lehet, hogy most nem következik olyan nagyobb ünnep, mint akkor a Karácsony, így inkább előtérbe kerültek a saját igények, és háttérbe szorult az ajándékozási kedv. De még így is a válaszadók negyede-ötöde tervezi meglepni szeretteit, ismerőseit ruhákkal, kiegészítőkkel, könyvvel, vagy akár egy utazással is (5 százalék). 

Nyaralni pedig nem csak a pénzköltés miatt kell

A fentiekből látszik, hogy ugyan sajnálunk hitelt felvenni utazásra, nyaralni azért mégis a legtöbben vágynának. A nyaralás nem csak egyszerű láblógatás és has süttetés, egy jól megtervezett utazásnak stresszoldó és munkakedv javító hatása is van. – Nem kell okvetlenül méregdrága luxusutazásokban gondolkodni, a lényeg a környezetváltozáson van! – hangsúlyozta Klein Sándor, munkapszichológus. 

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az év közben beiktatott egy-két nap pihenő alatt nem lehet megfelelően pihenni. Egy két hétnél hosszabb szünet viszont fárasztó és unalmas is lehet, főleg akkor, ha azt nem tervezzük meg előre alaposan – vélte Klein Sándor, aki szerint minimum 5-6 és maximum 10 nap az, ami már megfelelő lehet a kikapcsolódáshoz. Ilyen egy-másfél hetes nyaralásból pedig legalább kettőre lenne szüksége mindenkinek évente. – Számításba kell venni azt is, hogy biológiai tény: harmincöt éves kortól az emberi szervezetnek igenis egyre több pihenésre és kikapcsolódásra van szüksége. Ahhoz, hogy az ember át tudja adni magát a nyaralás ritmusának, idő kell – tanácsolta Klein Sándor.

A házaséletre is jó hatással van

A nyaralás pedig nem utolsó sorban a párkapcsolatunkra is jó hatással lehet. – Még a legösszeszokottabb pároknak is szüksége van a közös élménygyűjtésre, a szabadidő közös eltöltésére. Szerencsére ma már sok olyan út is van családoknak, ahol a gyerekekkel egész nap foglalkoznak – magyarázta Geist Klára párterapeuta, aki azonban figyelmeztet, azokban a kapcsolatokban, ahol nagy a baj, és a párok azt szeretnék egy nyaralással orvosolni, fokozottan vigyázni kell a tervezésnél. – Egy hatalmas költségvetésű úttal a párok általában kompenzálni szeretnék a kapcsolati gondokat. Hazatérve azonban tovább görgetik a feszültséget. Ezért inkább olyan nyaralást válasszunk, ami a közös igényeknek megfelel, és valóban elősegíti az egymásra hangolódást – figyelmeztetett a szakértő.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.