Néhány éve még valószínűleg Európában is kevesek hallottak a Hainan Airlinesról. Az 1993-ban létrehozott magántulajdonú társaság székhelyéről, a Kína délkeleti részén található szigetről kapta elnevezését. A 730 millió jüan jegyzett tőkéjű légitársaságból az évek során egész turisztikai vállalatbirodalom nőtt ki, 2000–2001- ben több kisebb regionális légitársaságot, a China Xinhua Airlinest, a Chang’an Airlinest és a Shanxi Airlinest is magába olvasztotta.
A Hainan volt egyébként az első magán-légitársaság Kínában, amely ráadásul nyilvános részvénykibocsátás keretében szerezte meg a növekedéséhez szükséges anyagi hátteret. Emlékezetes, hogy Soros György magyar származású amerikai befektető is beszállt a légitársaságba, amikor 1995-ben 25 százalékos részesedést, az idén pedig további részvényeket vásárolt.
Augusztus végén a HNA csoport 117 repülőgéppel rendelkezett, amelyek kapacitása 10 és 200 férőhely között mozgott. A legtöbb gép Boeing, kevés Airbusuk Xianba, illetve Tibetbe közlekedik. A 21 ezer főt foglalkoztató légitársaság 2004-ben már tízmillió utast szállított, árbevétele elérte a 8,4 milliárd jüant. Ezen mutatószámok alapján a HNA lett Kína negyedik legnagyobb légitársasága. Tavaly ezzel szemben az utasok száma már elérte a 12,8 milliót – közölte lapunkkal Zhao Kai, a légitársaság magyarországi képviselet-vezetője. 90 városból 500 útvonalat üzemeltetnek, bár a nemzetközi kapcsolatok száma még meglehetősen kevés. Budapesten és Brüsszelen kívül Szöulba, Oszakába, Bangkokba indítanak menetrendszerű járatokat.
A nemzetközi hálózat bővítését tűzték ki célul a következő évekre, ennek keretében évente egy új külföldi desztináció felvételét tervezik hálózatukba. Jövőre várhatóan Zürichbe indítanak járatot, mivel ott már rendelkeznek leszállási engedéllyel. 2008-tól Észak-Amerika keleti, illetve nyugati partvidéke következik, bár a konkrét desztinációkat még nem nevezték meg.
Magyarországon két-három hónapon belül külön irodába költözik a jelenleg még a Malévnél vendégeskedő Hainan-képviselet – említette meg Zhao Kai. Jelenleg a Malév a kínai légitársaság GSA-ja, amely 100 helyet garantáltan megvásárol a kínai légitársaság minden járatán, azonban nemsokára áttérnek a „free sale” szisztémára, vagyis mindenkinek annyi helye lesz a járaton, amenynyit elad. Ezért hirdetett meg a közelmúltban értékesítési menedzseri pozíciót a képviselet.
Sanghaji járat: élt egy hónapot
Augusztus 20. után újra csak Budapest és Peking között közlekedik a Hainan Airlines és a Malév közös üzemeltetésű járata, pedig alig egy hónapja vezette be a kínai légitársaság a meghosszabbított, Budapest–Peking–Sanghaj útvonalat. Zhao Kai, a Hainan Airlines magyarországi képviselet-vezetője munkatársunkkal közölte, hogy a csomagok kínai vámvizsgálatával és a visszaúton a Sanghajból Oroszország felett való átrepüléssel kapcsolatos problémák miatt döntöttek úgy, hogy járatuk újra csak Pekingig repül. A téli időszakban, decembertől március végéig pedig a jelenlegi heti három járat helyett kettő közlekedik Pekingbe.
A három nagyágyú nyomában
Korábban kilenc nagy állami tulajdonú légitársaság működött Kínában, de a közelmúltban három cégbe integrálták a kisebbeket, így ma az Air China, a China Eastern és a China Southern uralja a piacot. Ezek közül a 260 repülőgépből álló flottával rendelkező China Southern a legnagyobb. A Hainan Airlines árbevétele még csak a fele a többiekének, de bevételei évente 15, flottája pedig 20 százalékkal bővül. A légitársaság hatékonyságára jellemző, hogy míg nemzetközi átlagban 170 alkalmazott jut egy repülőgépre, a három nagy állami kínai légitársaságnál pedig 280, addig a Hainannál csupán 80!
Képünkön: a Hainan elnöke, Chen Feng Brüsszelbenaz első járat fogadásakor'