Rossz szezont zárt a Tisza-tó

Válság, árvíz és rossz idő miatt járt rá a rúd a Tisza-tó idei turizmusára.

A Tisza-tavi települések között több olyan is van, ahol a fenti okok miatt az idén augusztus végéig harmadával kevesebb vendégéjszakát regisztráltak, mint az elmúlt év hasonló időszakában – tájékoztatott Szabó Lajos, a Magyar Turizmus Zrt. Tisza-tavi Regionális Turisztikai Projekt Iroda megbízott igazgatója.

A vendégek az idei év első nyolc hónapjában mintegy 190 ezer éjszakát töltöttek el a Tisza-tavi régió szálláshelyein. Ez a szám 14,5 százalékkal alacsonyabb a 2009. év hasonló időszakában regisztráltnál – tájékoztatott Szabó Lajos. A szakember jelezte: a vendégek száma még ennél is nagyobb arányban, 21,4 százalékkal esett vissza. Ezt azonban véleménye szerint részben a térség magánszálláshelyeinek hiányos adatszolgáltatása is magyarázza. Erre utal, hogy a mutatók szerint a Tisza-tó környékét választó vendégek az országos tendenciával ellentétben az idén több időt töltöttek szálláshelyükön, mint egy évvel korábban. Márpedig ez a megállapítás nem tükrözi a valós viszonyokat. 2010-ben ugyanis ritkaságszámba ment Magyarországon, ha egy vendég egy hetet, vagy ennél többet időzött valahol – fogalmazott a vezető.

Általánosságban elmondható, hogy a Tisza-tavi turisztikai régióban a gazdasági válság 2009 második felétől érezteti hatását. Az addig növekvő statisztikák ekkor kezdtek csökkenni, és a visszaesés 2010-ben is folytatódott – húzta alá. A folyamat jelenleg stagnál, jövő májusig számottevő javulásra már nem lehet számítani – tette hozzá.

Elbánt velük az árvíz

Szabó Lajos jelezte: a veszteségek a térséget májustól másfél hónapon át sújtó árvizek miatt is növekedtek. A tiszai áradások hírére a szezon elején iskolai osztályok tömegei választottak más úti célt a tervezett Tisza-tó helyett. Később pedig a szélsőségesen csapadékos nyári időjárás riasztotta el a tó partján kikapcsolódni vágyókat. Az érintett községek és városok közül pedig éppen a vízpartiak – egyebek mellett Abádszalók és Tiszafüred – szenvedték el a legjelentősebb, 30-40 százalékos vendégforgalom-csökkenést.

Valamelyest javított az összképen, hogy a Tisza-tótól távolabb eső települések – köztük Berekfürdő, Karcag és Tiszaszőlős – az elmúlt években végrehajtott fejlesztéseiknek köszönhetően bővebb szolgáltatást tudtak kínálni – jelezte a Tisza-tavi Regionális Turisztikai Projekt Iroda megbízott igazgatója.

Továbbra is jó ár-érték arány

A térség 68 települése közül 15-20 község, illetve város rendelkezik valós turisztikai potenciállal. A férőhelyek száma 17 ezer körüli, nagyjából változatlan. Bár az elmúlt években körülbelül 1000 új szállodai ággyal bővült a kínálat, hasonló nagyságrendű a férőhely-csökkenés is a magánszálláshelyek megszűnése miatt. A magán-, illetve kereskedelmi szálláshelyek aránya még mindig megközelítőleg 50-50 százalék - tudatta Szabó Lajos. Rámutatott: továbbra is jó a Tisza-tavi turisztikai szolgáltatások ár-érték aránya.

Az idei szezon egyik fontos tanulsága azonban, hogy a tavon kívüli látnivalókat, illetve szórakozási lehetőségeket fejleszteni kell, hogy csökkenjen a térség kitettsége a kedvezőtlen időjárással szemben. Ezt szolgálja az elkövetkező időszak két jelentős beruházása is: Tiszafüreden 2011 tavaszán nyitja meg kapuit Magyarország első ártéri kalandparkja, míg Poroszlón hamarosan elkezdődik Európa legnagyobb édesvízi akváriumának kialakítása, amely várhatóan 2012 tavaszára készül el – tudatta a vezető. (MTI)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.