Saj­nos, a cse­hek győz­nek

Saj­nos, a cse­hek győz­nek

Va­jon a cseh és a ma­gyar fő­vá­ros kö­zül mi­ért ré­sze­sí­tik egy­re in­kább előny­ben Prá­gát a nyu­ga­ti tu­ris­ták?

A fő­leg spa­nyo­lok és por­tu­gá­lok egyé­ni be­utaz­ta­tá­sá­ra sza­ko­so­dott Qua­tra – Ari­adne Trav­el ügy­ve­ze­tő igaz­ga­tó­já­val, Nagy Gá­bor­ral er­re ke­res­tük a vá­laszt. Meg­pró­bál­tunk el­te­kin­te­ni a „mű­fa­ji kü­lönb­sé­gek­től”, at­tól, hogy Bu­da­pest egy nagy ki­ter­je­dé­sű met­ro­po­lis, míg Prá­ga sok­kal em­be­ribb lép­té­kű vá­ros. Ar­ra a kö­vet­kez­te­tés­re ju­tot­tunk, hogy a prob­lé­ma egyik oka az inf­rast­ruk­tu­rá­lis hát­rány, a ne­he­zebb meg­kö­ze­lít­he­tő­ség. Prá­gá­ba a nyu­gat-eu­ró­pai ál­la­mok­ból két­szer an­­nyi char­ter­gép in­dul, mint Bu­da­pest­re, és a me­net­rend sze­rin­ti já­ra­tok­ban is bő­vel­ke­dik a cseh fő­vá­ros. Ezen­kí­vül a re­pü­lő­je­gyek is ol­csób­bak Prá­gá­ba, mint Bu­da­pest­re.
A cse­hek in­ten­zí­vebb mar­ke­ting­po­li­ti­ká­juk­nak is kö­szön­he­tik, hogy több tu­ris­ta lá­to­gat­ja őket az Ibé­ri­ai-fél­szi­get­ről.

Bu­da­pest vá­ros­ké­pe sem ve­te­ked­het Prá­gá­é­val. A cse­hek­nél a tör­té­nel­mi vá­ros­rész­ben sok­kal ke­ve­sebb a „sztálin­barokk” stí­lu­sú épü­let. Ná­lunk ma is fo­lya­ma­to­san kö­vet­nek el me­rény­le­te­ket a jó íz­lés el­len az épí­té­szet­ben, ez­út­tal nem a po­li­ti­kát ki­szol­gá­ló esz­té­ti­kai el­vek, ha­nem a mo­dern­iz­mus je­gyé­ben. Gom­ba mód­ra nő­nek ki a föld­ből az or­mót­lan, fan­tá­zi­át­lan, kör­nye­ze­tük­ből ki­rí­vó monst­ru­mok (lás­d: Kál­vin té­ri iro­da­ház-együt­tes). Ha a prá­ga­i­ak épí­te­nek is mo­dern há­za­kat, azo­kat ren­ge­teg kép­ze­lő­e­rő­vel és pi­masz me­rész­ség­gel te­szik. A kör­nye­ző ódon há­zak stí­lus­je­gyei vis­­sza­kö­szön­nek az el­túl­zott, új­sze­rű for­mák­ban, ez­ál­tal az épü­le­tek jól il­lesz­ked­nek a ba­rokk össz­kép­be.

A cse­hek­nél tör­vény kö­te­le­zi a bolt­tu­laj­do­nost ar­ra, hogy az üz­le­te fö­löt­ti hom­lok­zat­részt is rend­ben tart­sa, egy­sé­ges ar­cu­la­tot ad­va így az egész ház­nak. Ná­lunk ehe­lyett a ki­ra­ka­tok ma­gas­sá­gá­ig ri­kí­tó­ra pin­gált, csi­ri­csá­ré rek­lá­mok­kal te­le­ag­ga­tott bér­há­zak fo­gad­ják az uta­zót. Per­sze, hisz a he­lyi­sé­gek bér­lő­i­nek, bolt­tu­laj­do­no­sok­nak nem fű­ző­dik köz­vet­len ér­de­kük a hom­lok­zat töb­bi ré­szé­nek kar­ban­tar­tá­sá­hoz, ma­gán­szor­ga­lom­ból meg mi­nek csinál­nák…
A prá­ga­i­ak a köz­épü­le­tek leg­na­gyobb el­len­sé­ge­i­től, a graf­fi­titől is job­ban ké­pe­sek óv­ni vá­ro­su­kat.

Mind­eze­ken felül a cseh fő­vá­ros­ban egy­re-más­ra nyíl­nak a han­gu­la­tos, ha­mi­sí­tat­lan cseh kis­ven­dég­lők, míg Bu­da­pes­ten el­tü­ne­dez­nek a ha­gyo­má­nyos, ma­gyar kony­hát vi­vő ven­dég­lá­tó­he­lyek. Az óbu­dai kis­kocs­mák au­ten­ti­kus han­gu­la­tát idé­ző „koc­kás­ab­ro­szos” he­lye­ket fel­vál­tot­ták a di­va­tos, nyu­ga­ti min­tá­ra „dizájnolt” ét­ter­mek, pub­ok.

Mind­eze­ket te­kint­ve ta­lán nem cso­da, hogy a spa­nyol és olasz uta­zók­nak az egy­he­tes cso­mag­tú­rák kö­zül a Prá­ga–Bu­da­pest sor­ren­dűt sok­kal kön­­nyeb­ben el le­het ad­ni, mint a Bu­da­pest–Prá­gát. Egész egy­sze­rű­en azért, mert a szó­ban for­gó tu­ris­ták Prá­gát ki­fe­je­zet­ten ke­re­sik, Bu­da­pes­tet amo­lyan „bónusz­nak” te­kin­tik. Ez azért is prob­lé­ma, mert az iro­dák ál­tal ki­e­szelt „hely­cse­rés tá­ma­dás­hoz” ah­hoz, hogy a két fő­vá­ros­ban egyi­de­jű­leg nya­ra­ló cso­por­tok vál­ta­ni tud­ják egy­mást, el­en­ged­he­tet­len a Bu­da­pest–Prá­ga deszt­iná­ció meg­lé­te.
Pon­to­san emi­att – a tu­risz­ti­kai hi­va­ta­lok su­gal­ma­zá­sá­ra – olyan trük­kök­höz fo­lya­mod­nak az uta­zá­si iro­dák, hogy az öles be­tűk­kel írt PRÁGA–BUDAPEST sort alig ész­re­ve­he­tő­en meg­csil­la­goz­zák, és pa­rá­nyi be­tűk­kel oda­big­­gyesz­tik, hogy ezen és ezen a dá­tu­mon a Prá­ga–Bu­da­pest út­vo­na­lat for­dít­va tel­je­sí­tik.

A tu­risz­ti­kai ter­mék­kí­ná­lat­ban egyéb­ként akad olyan le­he­tő­ség, hogy a tu­ris­ta az egy hét alatt vagy csak az egyik, vagy csak a má­sik fő­vá­rost lá­to­gat­ja meg. Ilyen­kor ál­ta­lá­ban a spa­nyo­lok 40 szá­za­lé­ka Prá­ga mel­lett te­szi le a vok­sát, és csak 10 szá­za­lék sza­vaz a ma­gyar fő­vá­ros mel­lett. A két fő­vá­rost tar­tal­ma­zó egy­he­tes cso­mag­tú­rák­ra egyéb­ként jel­lem­ző a prá­gai ven­dég­éj­sza­kák ma­ga­sabb szá­ma (3-4 nap), a bu­da­pes­ti­e­ké át­lag­ban 2-3 nap.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.