A turizmus e sokak számára gyászos évében az Észak-Alföldön kifejezett növekedés tapasztalható – nyilatkozta Katona Ilona, az Észak-alföldi Regionális Marketing Iroda igazgatója. Az év első hat hónapjára vonatkozó KSH-adatok szerint Jász-Nagykun-Szolnok megyébe 7,5, Hajdú-Biharba 6,4 százalékkal jött több vendég. Az RMI és a régió turisztikai szolgáltatóinak tapasztalatai alapján júliusra és augusztusra is jelentős növekedést mutatnak majd a statisztikák. Ez egyrészt a rendezvényturizmus megélénkülésének köszönhető, másrészt a belföldi turizmus nagyarányú növekedésének tudható be. Hajdúszoboszlóhoz hasonlóan itt is belföldi turistákkal sikerült pótolni az elmaradt német forgalmat. A régió hazai népszerűségét már 2001-ben is igazolta a 10 százalékos forgalomemelkedés. Ezenkívül nő a lengyel turisták száma. Katona Ilona a régió fokozódó népszerűségét a gyógyfürdőfejlesztéseknek, az egyre vonzóbb és szélesebb körű turisztikai termékeknek, a bel- és külföldi kampányoknak, és a növekvő belföldi fizetőképes keresletnek tulajdonítja.
Debrecentől Szoboszlóig
Hupuczi Renáta, a Cívis Hotels Rt. értékesítési igazgatója a szállodalánc négy tagjának eredményeiről beszélt. A debreceni Aranybika szálló foglaltsága 8 százalékos növekedést, árbevétele ennél is jóval többet, mintegy 20 százalékos növekedést mutat a tavalyi évhez képest. Az értékesítési igazgató azt is elmondta, hogy a gyarapodás egyértelműen a konferencia- kongresszusi és üzleti turizmusnak köszönhető. A társaság hajdúszoboszlói Délibáb szállodája nem tudhat ilyen sikeres szezont maga mögött. Mivel Szoboszlón jelentős a német vendégkör aránya, itt is tapasztalható az országos átlaggal megegyező 8 százalék körüli visszaesés. Mindez mégsem rázta meg a hotelt, mert a német vendégek elmaradását ellensúlyozta a belföldi vendégszám 9 százalékos növekedése. Ezenkívül a bevétel is csak minimálisan csökkent, mert bár alacsonyabb volt a foglaltság és az árbevétel is 6 százalékkal kevesebb, az átlagár emelkedésével tartani lehetett a profitot. A Cívis-szállodalánc két tiszaújvárosi házánál, a Főnix és Kárpátia hoteleknél 12, illetve 8 százalékos árbevétel-gyarapodást tapasztaltak. A siker titka a sportturizmus, illetve a határ menti szlovák és ukrán vendégek évről évre tapasztalható megbízható növekedése volt.
Segítség belföldről
Hajdúszoboszlón a német piac kiesését sikerült pótolni a belföldi forgalomnövekedéssel – tudtuk meg a Hunguest Hotel Hőforrás igazgatójától, Fábri Szabolcstól. Az országos átlaghoz hasonló, 8-9 százalékos német vendégforgalom-csökkenést csaknem teljesen behozta a 8-10 százalékkal megélénkülő belföldi vendégszám, így visszaesés nem, inkább stagnálás tapasztalható. Idén a németeken kívül az amúgy nagyon meghatározó lengyel turisták is kevesebben jönnek. Ezt sokan az állítólagos lengyel gazdasági recesszióval magyarázzák, illetve azzal, hogy az ország állampolgárai túlságosan feketén látják hazájuk és saját anyagi helyzetüket. A növekvő belföldi népszerűség kézenfekvő magyarázata az évről évre bővülő szoboszlói aquapark, amelyet jó idő esetén idén 20-22 ezer strandoló látogatott. Aranyosi Mihály, a nyíregyházi Air Mediterrán utazási iroda ügyvezető igazgatója ugyancsak a termálturizmusról beszélt. Szerinte a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nyíregyháza Sós-tó gyógyüdülőhely kilóg a sikeres termálközpontok sorából, mivel forgalma erősen visszaesett az utóbbi években. Egyrészt a gazdasági helyzetüket nem túl rózsásnak ítélő lengyel turisták maradtak el, másrészt a belföldieket sem vonzza az üdülőhely 10-15 éve változatlan kínálata.
Észak-Magyarország
Az észak-magyarországi régió idei sikerének egyik titka a gondos marketing. Kézzel fogható eredménye, hogy jelentős vendégforgalom-növekedést tapasztalnak azokból az országokból, ahol az RMI kiállításon vett részt, illetve study-tourokat szervezett számukra – mondta Hídvéginé Molnár Judit, az Észak-magyarországi RMI igazgatója. A megdolgozott skandináv országokból, Svájcból, és Olaszországból sokkal többen érkeznek. A holland piac mutatja a legkiemelkedőbb eredményeket. A tulipán országából idén 49,2 százalékkal több turista érkezik hozzájuk, mint tavaly. A javuló tendenciához hozzájárul az is, hogy az ÉMRMI és a Budapest–Közép-Duna-vidék RMI együttműködésének köszönhetően sok turista keresi fel a fővárosi Tourinform irodákban látott kiadványok alapján a régiót.
Megyék vonatkozásában Borsod az idén 3,7 százalékkal több külföldit vonz. Főleg a cseheknél tapasztalható ugrásszerű fejlődés: 11,5 százalék. Ők kifejezetten a bor- zöldrendezvény- és egészségturizmus hívei. A régió igazgatója szerint Nógrád az idén különösen nagyot „alakított”. A falusi turizmus közel 25 százalékkal több vendéget vonzott, elsősorban szlovák területekről, ahol 89,1 százalékos vendégforgalom-emelkedést regisztráltak.
Falusi turizmus Nógrádban
A Falusi Vendéglátók Nógrád Megyei Egyesületének igazgatója, Kanyó Judit szerint az egyre színvonalasabb minősített vendégházak nemcsak nagy számú belföldi, hanem jelentős számú német és osztrák vendéget is vonzanak Nógrád megyébe, ahová a pihenni vágyó külföldiek kifejezetten a nyugalomért érkeznek. Ezenkívül a határ menti, kárpátaljai településekből érkezett az idén sok szlovák és magyar ajkú turista.
Kiss Tünde, a hollókői Tourinform iroda munkatársa szerint Nógrád megyében és a településen tapasztalható sikeres német és osztrák vendégforgalom többek közt a Magyar Turizmus Rt. német és osztrák külképviseletein folytatott sajtókampánynak, illetve az rt. Hollókőről készített spotjának köszönhető, amelyet a SAT 1 és az ORF 1 televíziós csatornákon játszottak. eleve kevesebb a külföldi.
Kovács Gábor, a Borsod Megyei Idegenforgalmi Hivatal igazgatója úgy látja, az észak-magyarországi régióban nincs visszaesés. Mivel itt mindig is jelentős többségben voltak a belföldi turisták – csupán 12-13 százalékát teszik ki a külföldiek a forgalomnak – nem viselte meg a régiót a németek elmaradása. Az azonban Borsodra is igaz, hogy a külföldi vendégszám visszaesését sikerült ellensúlyoznia a belföldinek. Olyannyira, hogy míg az előbbi csupán 1,8 százalékkal csökkent, addig az utóbbi 4,5 százalékkal emelkedett. De nem minden külföldi piac lett hűtlen hazánkhoz. A Romániából érkező vendégek száma például megduplázódott tavaly óta. Az okokat egyelőre csak találgatják.
A Hotel Eger-Park értékesítési igazgatója, Szekerka András elmondta, a német piacra komolyan építő háznak sok munkája van abban, hogy a bevétel nem mutat nagy eltérést a tavalyi évhez képest. Az okok között szerepel az, hogy dacolva a szállodaiparban jól ismert lefelé húzó árspirállal, sikerült az átlagárban javulást elérniük. Így a vendégéjszakák néhány százalékos csökkenését nem követte a bevételeké. Emellett az offenzív marketingpolitikának és a vonzó kedvezményeknek köszönhetően emelkedett a belföldi vendégek száma. Nőtt az érdeklődés a „megdolgozott” lettországi piac felől is.
Holland invázió
A lillafüredi Palota Szálló meghökkentő eredményeket produkált az idei főszezonban. Fekete Gyula igazgató elmondta, a ház mindössze 30 százalékos külföldi vendégkörének az idén roppant nagy, mintegy 95 százalékát tették ki a holland vendégek. Az óriási számban érkező hollandokkal nemhogy behozta, de túl is szárnyalta a hotel a jelentős, 30-40 százalékos német kiesést. Ily módon 10-12 százalékkal nőtt az idén a vendégforgalom. A hegyvidék és termálvíz után áhítozó holland piacon már több mint egy évtizede jelen van a Miskolchoz közeli, mesés környezetben fekvő szálló.
Az egri Hotel Flóra csudapóknak tekinthető a hazai szállodák sorában. Míg az iparágban történő szerkezetváltás során egyre több belföldi és egyre kevesebb külföldi tölti meg a hazai házakat, a Flóra gyógyszállóra pont az ellenkezője érvényes. A kieső nyugdíjas hazai vendéget, talán furcsán hangzik, de német vendégekkel sikerült pótolni. Pető Béla igazgató elmondta, a legmeggyőzőbb érvnek a gyógyvíz bizonyult, ami miatt az idén sok német választotta Egert a Balaton helyett. Az egyhetes főszezoni félpanziós package-ekben vonzerőt jelentett még a korlátlan strandhasználat is.
Ezenkívül az egri és környékbeli programok, látnivalók is hatásos érvnek bizonyultak. A ház eredményei önmagukért beszélnek: augusztusban 96 százalékos volt a vendégágy-kihasználtság, pótágyakkal azonban jóval 100 százalék fölött jár a töltés. Hozzájárul a szálló gyógyturizmusának fejlődéséhez a megdolgozott finn piac ugrásszerű emelkedése is. 2000-ről 2001-re megduplázódott a finnek száma a Hotel Flórában, és a növekvő tendencia tovább folytatódik. Ráadásul nemcsak a vendégforgalom nő a házban, hanem a gyógyszezon is kitolódik: a rendszerint szeptemberben érkező csoportok már augusztus 20-án itt vannak. A gyógyturizmuson kívül a siker másik kulcsa a konferenciaturizmus – hangsúlyozta az igazgató. Ezzel szezonon kívül is nagyszerűen meg lehet tölteni az öt konferenciateremmel rendelkező házat. Az eredmény a profitban is megmutatkozik: a 2002-es évre kitűzött 12 százalékos árbevételi növekedés eddig megvalósult, és a foglalások azt jelzik, hogy ezt év végéig tartani is tudják.
Tisza-tó
Molnár Anita, a Tisza-tavi Regionális Marketing Iroda igazgatója is elismerően nyilatkozott az idei szezonról. A KSH 2002 első öt hónapjára kiadott statisztikák alapján a régió kereskedelmi szálláshelyeinek kapacitáskihasználtsága 15 százalékban növekedett, ez 24,2 százalékos szállásdíj-emelkedést eredményezett. A fizető vendégszolgálatok az idén július 31-ig bezárólag, illetve az augusztusi előjegyzések alapján telt házzal működtek. A régió összvendégforgalmát tekintve 12,5 százalékos a gyarapodás.
A siker titka az igazgató szerint, hogy a gyógyfürdő- és infrastrukturális fejlesztések beváltották a hozzájuk fűződő reményeket. A nemrég korszerűsített berekfürdői termál- és strandfürdő május 1.–július 31. közötti időszakban 5 százalékos forgalomemelkedést realizált. A tiszaújvárosi termálfürdő vendégeinek száma az év első 6 hónapjában 30 százalékban emelkedett. A nagy volumenű beruházás tehát megérte a pénzt és fáradságot, hiszen ha ilyen tempóban nő a forgalom, megtérülhet a ráfordított összeg. A fürdőkhöz tartozó termálkempingek eredményei is tanulságosak. A berekfürdői 6 százalékkal, a 2001-ben nyitott tiszafüredi 27 százalékkal fogadott több vendéget a tavalyi év V–VII. hónapjához, illetve első hat hónapjához képest. A régió gyógyturizmusának élénkülését igazolja a berekfürdői Berek Hotel 2002 július–augusztusára vonatkozó eredménye is: 90 százalékos kihasználtsággal működött a ház.
Az Abádszalóki Füzes Kemping és Panzió sikerét is a fejlesztések hozták, amelyekkel alkalmassá vált nemzetközi besorolásra a szálláshely. 78 százalékos külföldi, 35 százalékos belföldi vendégszám-növekedést tapasztaltak az év elejétől július 31-ig terjedő időszakban. Az ugrásszerű növekedés a lakókocsi-leállók kialakításának, a közművek és faházak korszerűsítésének, illetve a nemrég átadott melegített vizű medencének köszönhető. A külföldiek (főleg lengyelek és szlovákok) nagy száma azt mutatja, hogy az infrastruktúrában történt minőségi változásokkal számos vendéget hódított el az abádszalóki más kempingektől. Mindehhez az igazgató hozzátette, a vendégszám-gyarapodás azért ilyen látványos, mert eddig kevesen látogatták a tavat. A külföldiek száma mindig is elenyésző volt, de a hazai lakosságra is megdöbbentő adat vonatkozik: 2001-ig mindössze 3 százalék járt a tónál.
Esős idő augusztusban
Az abádszalóki Tourinform iroda igazgatója, Szabó István már január 1-jétől augusztus 25-ig terjedő adatokkal tudott szolgálni. A szezon kiemelkedően jól indult a Tisza-tavi üdülőhelyen, hiszen a kemping 2002. július 31-ig befolyt árbevétele 10 millió forinttal haladta meg a tavalyi év hasonló időszakáét. Az augusztusi esőzések azonban visszavetették az időjárástól nagyban függő forgalmat. Így az eddig soha nem látott nyár eleji 12 százalékos növekedés 0,92-osra esett vissza. A növekvő tendencia a rossz idő ellenére is megmutatkozik, hiszen az I–II. osztályú nyaralóházak és a lakókocsi-leállók korszerűsítésével a szálláshelyek bevételei 25,4 százalékkal emelkedtek.
A növekvő tendencia okaiként az abádszalóki idegenforgalmi fejlesztések mellett az évek óta tartó régiós és települési marketingmunkát jelölte meg az igazgató. Az idén az „Abádszalóki Nyár” országosan is számon tartott rendezvénysorozat, az egész éven át tartó, folyamatos médiajelenlét és a nyugati országrészben folytatott marketingkampány járult hozzá a sikerhez. Szabó István úgy látja, általánosan ismertté vált a Tisza-tó és Abádszalók, olyannyira, hogy a Velencei- és Fertő tót megelőzve a Balaton után az első számú alternatíva a magyar közönség számára. Az idén, nagy meglepetésre, a legnagyobb emelkedést a német piac mutatta a külföldi küldő országok közül, 68,2 százalékkal. Sok német turista az ország egyéb területeit választotta eredetileg célállomásként, azonban az ott szerzett tapasztalataik alapján mégis inkább a Tisza-tó felé vették útjukat.