Sörfesztivál az olimpia árnyékában

London turisztikai szempontból profin bonyolította le az olimpiát – állítja a sporttudósító, akinek egy fantasztikus sörfesztiválra is sikerült eljutnia a brit fővárosban az ötkarikás játékok ideje alatt.

A londoni King’s Cross metróállomásra jóformán nem lehet ráismerni, jót tett neki az olimpiai ráncfelvarrás. Márciusban adták át az új szárnyat, amivel szétválasztották az indulási és az érkezési oldalt, és ezzel sokkal áttekinthetőbbé vált az állomás.

London az a város, amelyiknek több szíve is van, a King’s Cross ezek közé tartozik. Innen indul a ‚Javelin’, a ‚gerely’, amely a modern tömegközlekedés egyik csodája, hisz hét perc alatt repített több száz utast az Olimpiai Parkba. Az olimpia két hetében a londoni metrón olyan szellősen lehetett közlekedni, mint korábban soha. Ennek az egyik magyarázata éppen a „Gerely”, amellyel jelentősen tehermentesítették az egyéb vonalakat. Pedig beharangozták a közlekedési csődöt, és az angolok el sem tudták képzelni, hogy botrány nélkül megússzák majd az ötkarikás tömeg utaztatását.

No de most vissza a King’s Crossra. Innen indul az East Coast (eastcoast.co.uk) társaság vonata észak felé, egészen a skóciai Invernessig. A járat naponta 63 alkalommal közlekedik a két város között a hétköznapokon. Az úti cél a közel félúton levő Newcastle, ahol a labdarúgótorna részeként került sor meccsekre a St. James Parkban. A vonat pont azt nyújtja, amit az utazó vár tőle, vagy – magyar szemmel – még többet is: gyors (három óra az út Newcastle-ig), pontos, tiszta és kényelmes, és persze a Wifi is működik. Az utazás eleve csendes, de egyes kocsikban minden zajjal járó eszközt csakis fülhallgatón keresztül szabad hallgatni. Két focimeccs között Newcastle-ban aztán a helyi United hírességének, Shearernek a bárjában volt alkalmam ismerkedni a helyi specialitásokkal.

Bajnokok ideje

London mindig lenyűgöző, az olimpia alatt különösen az. Minden szeglete mintha csak érezné a pillanat egyediségét, és igyekszik a legszebb arcát mutatni. Az előkészítés kaotikus időszaka után a londoniak úgy érzik, hogy visszakapták a városukat, amely éjjel-nappal tele van lüktetéssel, izgalommal és nyüzsgéssel, még ha ezt több üzlet, hotel és étteremtulajdonos vitatja is. A londoniak nemcsak Londont fedezték fel (pl. úszóverseny a Hyde Parkban… éljen, éljen, Risztov Éva!), hanem egymást is. Nemcsak magukat ünnepelték (egyik csúcsélményem, ahogy a We will rock you musical végén felállva, önfeledten, kéz a kézben énekli a zenészekkel együtt a Dominion közönsége, hogy We are the champions), de beszélgetésekbe is elegyedtek a parkokban, a musicalek szüneteiben, a metróra várva vagy éppen irgalmatlan hosszú sorokban, de türelemmel a versenyekre menet vagy jövet. Kimértség? Visszafogottság? Hűvös elegancia? Ugyan már! Barátságosság, közvetlenség és segítőkészség. Elvégre ‚the rest of the world’ vendégeskedik nálunk. Ki gondol most arra, hogy hét éve csak néhánnyal több szavazatot kaptak, mint a francia főváros.

Vendéglátó-ipari helyzetkép

A brit vendéglátószektor azonban valószínűleg nem könyvelhet el rekordokat a játékok kapcsán. Ez kivételes jelenség, mert amióta létezik az újkori olimpia, a busás profit ebben a szektorban sohasem maradt el. A világot bejárták az üres londoni belvárosi utcák képei, csak épp azt felejtették el odaírni alájuk, hogy hajnalban, a szemétszállítás után készültek. Nekem mindig várnom kellett, hogy hozzáférjek egy Tower előtti fotózási lehetőséghez, sorba kellett állnom, hogy a temzei hajók egyikére jegyet kapjak, a Waterloo-hídról széttekintve mást se láttam, csak kíváncsiskodókkal teli vízibuszokat és sétahajókat, a Westminster előtt vagy az Oxford Circuson pedig egyszer sem volt olyan érzésem, hogy félnem kellett volna a magánytól, igaz olyan sem, mint amikor a Palatinuson lépni sem lehet. Madame Tussaudról vagy a London Eye-ról most nem is beszélek, mert oda csak azok juthattak be vagy fel, akiknek volt türelmük órákat várni. Tény, hogy a korábbi, akár nyári, akár téli olimpiákon nemigen volt elképzelhető, hogy a játékok ideje alatt játszva szállást találhat magának az ember, ráadásul last minute árakon. Most ez is előfordult.

Az angolok alaposan elszámolták magukat. Az olimpiákon rendszeresen megemelkednek az árak, de London esetében ez a „koncepció” helyenként beteges méreteket öltött. Ugyanaz a szálloda, amelyik a wimbledoni tenisztorna alatt szolgálja ki a vendégeit, most ugyanazért a szolgáltatásért a dupláját szerette volna zsebre vágni. Igaz, korábban utoljára 1948-ban rendeztek Albionban olimpiát, és ki tudja, 64 év után lesz-e majd megint? – számolgathattak a szállodatulajdonosok, akik nem tudták legyűrni mohó pénzügyi vágyaikat. Lett bajuk ebből bőven, mert a piac reakciója az elutasítás volt. Mi ebből a tanulság? Soha se vágj neki egy olimpiának épkézláb B terv nélkül.

Sör és pub – a mi összeköt

A brit szerencsés nép, olimpia nélkül is sok minden segíti őket abban, hogy egy nemzetnek érezzék magukat. Itt van például a pub, a közösségi élmények évszázados szentélye. Hogy az időzítés véletlen volt-e vagy sem, azt nem tudom, de az tény, hogy az olimpia második felében, hét év után újra megrendezték a nagy brit sörfesztivált (londoncityofbeer.org.uk), hol másutt, mint a Kensington Olympiában. Miközben 8-10 metróállomással odébb az emberek a versenyekre igyekeztek, elég sokan a világ legnagyobb pubjába tartottak. Ahogy a brit meccseken is szokás, itt is megadták a hiteles számokat a belépőt váltókról. Nos, soha ennyien nem tettek még hitet kedvenc italuk mellett: 47530 vendég lazított a vasúti pályaudvar méretű csarnokban. Ráadásul teljesen függetlenítették magukat az öt karika vonzerejétől, nemhogy egy kivetítő, de még egy tv sem volt sehol. Akadt viszont bőven csapolt és üveges, hazai és külföldi, világos és barna, skót és walesi sör, pubjátékok sora, cserebere, alátétek, könyvek százai, söröstrikók és -zoknik, főfedők és fűzők(!), éjjelik vására, s mindezek tetejébe, amolyan karneváli pluszként az egyedi készítésű, enyhén szólva is őrült kalpagok versenye. Az is kiderült, hogy 5500 különféle sört főznek ma Nagy-Britanniában.

Nemzetek versenye az utcán

A londoni utcákat annyira nem díszítették fel az olimpiára, mint annak idején Pekinget vagy Sydney-t. Igazán csak az Oxford Circus környékén uralta az utcaképet a részt vevő 204 nemzet zászlója. De itt mégsem erre lettem igazán figyelmes. Az egyik, a Waterloo állomáshoz tartó emeletes busz oldalát szinte teljesen befedő, távolról is jól látható reklám vonzotta a szemet: „Látogass Szlovákiába!”. Mennyit áldozhatott erre a szlovák kormány? Az olimpia idején tokkal-vonóval megvenni a 139-es járatot (amely végighalad a város turisták által látogatott, legvonzóbb pontjain), nem olcsó mulatság. Magyarországgal kapcsolatban ugyanakkor nem sok hirdetéssel találkoztam az olimpia két hete alatt, hacsak azzal az eggyel nem, amelyik az augusztus 7-i Me tro újságban jelent meg, és arra buzdította a derék briteket, hogy menjenek Budapestre és ott csináltassák meg a fogaikat! Míg a Királyságban egy implantátum ára 1800 font, addig ez nálunk csak 480 – olvashatták a londoniak. Országimázs-építés. Sokféle úton el lehet érni a célig. Annál jobbat azonban, amit a nyolc magyar arany, négy ezüst és öt bronz jelent, kitalálni is nehéz. Jó érzés volt reggelente úgy kézhez venni a brit lapokat, hogy jóformán minden nap szerepeltünk az éremtáblázat első tíz helyének valamelyikén. Lehet-e ennél többet tenni egy ország pozitív megítéléséért? Legalábbis olimpia idején…

Dobor Dezső olimpiai tudósító, a Nemzetközi Sportújságíró Szövetség elnökségi tagja


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.