Egyszer már megtörtént, hogy szinte a csilláron is lógtak a rendezvényünkön – most megismélődik a helyzet: a késő nyarat idéző napsütéses hétfő délelőtt többen látogatnak el hozzánk, mint ahányat előre jeleztünk vendéglátóinknak. De szerencsére a Feneketlen-tónál lévő Hemingway étterem csapata, Kovács Péter vezetésével,
sztoikus nyugalommal konstatálja, hogy szállodai és éttermi körből kikerülő vendégeink csak jönnek és jönnek…
Első előadónk, Nagyné Vas Éva szállodai pénzügyi igazgató a QUAESTOR-csoporttól a szállodafejlesztés legfontosabb motivációiról, befektetői lehetőségekről beszél. A pénzügyi alapfogalmak gyorstalpaló után megtudjuk, hogy szállodai fejlesztésre vagy építésre felvett hitel mérlegelése során
az ütemezést, a kamatfizetést és a hitel névértékét kell figyelni – ezek a legfőbb kockázati tényezők.
A kamat megállapításakor némi kitekintést kapunk a nyugati és a muszlim társadalmak közötti különbségekről, és azt is elmagyarázza a pénzügyi szakértő, hogy mi határozza meg a kamat nagyságát (árfolyam, bank forrásteremtő képessége stb.). A saját, illetve a bank felelősségéről is hallhatunk: kiderül, a mi felelősségünk meglehetősen korlátozott, hiszen az eszközökkel tulajdonképpen a bank rendelkezik a hitelfizetés, a hiteltartozás idején. Végül a szállodai fejlesztések esetén a szakember azt tanácsolja, a döntés során a keresletet, a versenyhelyzetet, a színvonaljavítást, a brand, franchise lehetőségét, az ingatlan helyét is vizsgáljuk, mielőtt belevágnánk a megvalósításba.
Az MSZÉSZ alelnöke, dr. Niklai Ákos előadása szorosan kapcsolódik első témánkhoz, hiszen ő is az új szállodák nyitásának lehetőségeit taglalja. Első és legfontosabb szempont, mondja az alelnök,
a hosszú távú stratégiai terv kialakítása.
Ha ezzel rendelkezünk, a következő lépés a tökéletes helyszín feltérképezése, majd jöhet a megfelelő szakemberek, illetve munkaerő kiválasztása, hiszen ez is alapvetően hozzájárul egy vállalkozás sikeréhez. „Az utóbbi időben kényszermegoldások voltak e téren, de idén mintha már lennének biztató jelek” – véli a szakértő. Azt javasolja, főként európai uniós támogatásokat vegyenek igénybe a szállodai befektetők, és a kockázatokat minden esetben előre mérjék fel. „Népszerű ma idehaza négycsillagos szállodákat építeni” – állapítja meg Niklai, bár megjegyzi, nem biztos, hogy csak erre van igény a hazai vendégek körében. Végül fogadjuk meg még egy jó tanácsát: azért senki ne vágjon bele a fejlesztésbe, mert pénzt kapott rá, ne ez legyen a motiváló eszköz, hanem a valós igény, és mindig legyen „eladható” sztorija, története a háznak.
Úgy látszik, októberi Business Klubunk már csak ilyen: szinte erre a végszóra vár következő előadónk, Ipacs Géza grafikaiarculat-tervező, az egri Apacs Stúdió vezetője, aki szintén azt hangsúlyozza és mutatja be több példán keresztül, hogy mennyire meghatározó egy-egy sikeres étteremnyitás esetén a jó sztori, a találó névválasztás és a különleges megjelenés.
Gepárd és Űrhajó, Klassz, Anyukám mondta, Spíler, ÉS –
mind arra példa, mennyire fontos a kiváló konyhai munka mellett a jó sztori, egyegy találó elnevezés és a meghökkentő, sokat sejtető design és egységes megjelenés. A szakértő hangsúlyozza, egy-egy vendéglátóhelyet márkaként kell kezelni, és az arculatnak mindig a tulajdonos saját filozófiáját kell képviselnie. A vállakozás sikerének kulcsa sokszor az apró részletekben rejlik, amibe beletarozik az étterem kreatív elnevezése és a professzionális személyzet munkája – szigorú működési protokoll alkalmazásával.
Neményi András, a Coninvest Kft. ügyvezető-tulajdonosa előadása zárja a szakmai programot, aki a cseppmentes gépi mosogatás előnyeit mutatja be először szóban, majd a gyakorlatban is. A magyar alapítású és budaörsi központú cég csaknem húsz éve a legmodernebb konyhatechnológiákkal foglalkozik a hazai piacon, és működése során több mint ötszáz komplett kivitelezési projektet valósított már meg. A Coninvest 2003 óta működik együtt
a német Meiko céggel, amely a legkorszerűbb konyhatechnológiák egyik vezető európai képviselője.
Mechanikus mosogatással rengeteg energia spórolható meg, és ez a prezentációt követően a gyakorlatban is kiderül. A tiszta, gyors és törésmentes mosogatás a Meiko Gix készülék segítségével történhet.
A szakmai program után a Rauch Hungária Kft.-vel közösen meghirdetett „Mutasd a reggelid, megmondom ki vagy!” többfordulós játék eredményhirdetése és a díjazottak kitüntetése következik. A legjobb szállodai reggeli a Corinthia Hotel Budapestben készül. A legjobb szállodai koktélbár az alsópáhoki Kolping Hotelben található, a legjobb minibárkínálatot a pesti Zara Continental Hotel szobáiba készítik be.
ÉS… |