Teljes gőzzel a válság ellen

A válság ellenére kitűnő hangulat és optimizmus jellemezte a közelmúltban Rostockban megrendezett 35. Germany Travel Mart (GTM) vásárt. Németországot sem kerülik el a gondok, de a résztvevők nemcsak át akarják vészelni a nehéz időket, hanem szembe is szállnak a krízissel.

A GTM szervezői igencsak kitettek magukért, energiát és pénzt nem sajnálva hozták tető alá a 35. GTM-et, hogy meggyőzzék a legnagyobb európai beutaztató vásárra 43 országból érkező közel 1400 résztvevőt – amint a szlogenjük fogalmaz: Németország „Az úti cél”. A GTM-et idén május 10–12. között a Német Turisztikai Hivatal (DZT) Mecklenburg-Elő-Pomeránia Turisztikai Hivatalával közösen rendezte meg a rostocki HanseMesse területén. A GTMnek először otthont adó északnémet tartomány, amelyet Ernst Hinsken, a német szövetségi kormány turisztikai biztosa is méltatott, az egyetlen szövetségi állam, amelynek van idegenforgalomért felelős minisztere. Nem véletlenül; a természeti és épített vonzerőkben bővelkedő, feltörekvő Mecklenburg-Elő-Pomeránia Németország legnépszerűbb nyári desztinációja – a németek számára. Több német utazik ide, mint Francia-, illetve Görögországba. Jóllehet a korábbi évekhez képest tavaly jelentősen emelkedett a külföldiek által itt eltöltött éjszakák száma, aránya még csupán 3% a vendégéjszakák teljes számához – 27,5 millió – képest.

Magyar nyertes a DZT fotópályázatán

Lukács Írisz, a Chili magazin főszerkesztője személyében magyar győztese is volt a „2009: Húsz éve omlott le a fal – Németország, a varázslatos úti cél” elnevezésű fotópályázatnak. A Német Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal (DZT) által meghirdetett, nemzetközi pályázat első három helyezettje 10 000 euró összértékű díjazásban részesült. 31 fotós újságíró küldte be pályamunkáját 2008. szeptembere és 2009. januárja között. Az első helyezett az olasz Gianluca Santoni lett, spanyol kollégája, Eduardo Grund a második, míg Lukács Írisz két képével a harmadik helyen végzett. Dernovics Lászlótól, a DZT budapesti képviseletének vezetőjétől megtudtuk, a pályamunkákból rendezett, 20 országban bemutatásra kerülő kiállítás Németország után júniusban másodikként hazánkban lesz megtekinthető a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara fővárosi Lövőház utcai épületében.

A Rostock Stadthalléban megtartott, látványos show-műsorral kísért ünnepélyes megnyitón bemutatkozott a sokak számára addig kevésbé ismert északnémet vidék történelme, szokásai és gasztronómiája. A sajtó számára másnap puritán körülmények között megrendezett konferencián azonban már szembe kellett nézni a ténnyel: válság van. Németországban a belföldiek által eltöltött vendégéjszakák aránya 3, míg a külföldieké 7 százalékkal esett vissza az év első két hónapjában. A 82 millió lakosú Németországban közel 370 millió vendégéjszakát regisztráltak 2008-ban, amelyből 56,5 millió éjszakával részesednek a külföldiek. 2009-re vonatkozó előrejelzésében azonban a DZT derűlátónak tűnt: összességében a vendégéjszakák 1%-os csökkenésével számol. Szinte egész Európából stagnálásra vagy csökkenésre számítanak, kivéve talán Lengyel- és Csehországot, innen szerény növekedést várnak. Növekedésre számítanak továbbá Kínából és Indiából, ugyanakkor visszaesés várható az Egyesült Államokból. Úgyszintén csökkenés várható az üzleti turizmus és a rövid tartózkodások esetében, míg a hosszabb tartózkodások terén kisebb növekedés állhat be idén. Az idegenforgalom felelősei azonban nem nézik ölbe tett kézzel a válságot. Megoldásuk az eddiginél is erőteljesebb marketingtevékenység; Dernovics Lászlótól, a DZT magyarországi képviselet-vezetőjétől megtudtuk, a DZT 2008-hoz képest idén megemelt marketingkerettel dolgozik, képviseletet nem zárt be vagy vont össze. Jóllehet Németország számára is fontosak idén a közeli küldőpiacok, de ez nem jelenti a távoli országok hanyagolását. A német marketingstratégia termékközpontú, az egyes országokat megvizsgálva az eladható termékek között rangsorolnak, és választanak hozzá országot. Így a 2008-ban közel félmillió vendégéjszakát produkáló magyarokat idén elsősorban a berlini fal leomlásának 20 éves évfordulójára tervezett rendezvénysorozattal veszik célba.

Németország hosszú távú célja, hogy 2015-re az országban eltöltött vendégéjszakák száma 66 millióra növekedjen. 2011-ig konkrét stratégiákat vázoltak föl a vendégek megtartására, számuk növelésére. Ezek egyike az idén igencsak jelentőséggel bíró megfizethetőség és a cserébe kapott minőség: „Megfizethető vendégszeretet” – így hangzik a DZT erre vonatkozó jelmondata. Németország meglehetősen jó pozíciót foglal el 67 eurós átlagos napi költésével, megelőzve ezzel nemcsak drágább európai vetélytársait, de még Észak-Afrikát és Törökországot is. Kiemelt szerepet kapnak az aktív és egészségturisztikai fejlesztések, a kulturális események – például a RUHR 2010 rendezvénysorozat, a fal lebontásának 20. évfordulója, a több magyar művészt is érintő Bauhaus 90 évvel ezelőtti megalapítása, illetve a magyarok számára szintén fontos, 2011-ben kezdődő 200. Liszt Ferencévforduló és az ahhoz fűződő eseménysorozat –, a keleti szövetségi államok felfedezése, különös tekintettel a tengerpartra. A hangulatos tengerparti nyaralóhely, Warnemünde homokos tengerpartján zajlott a GTM záróünnepsége. Keletről egy fekete vitorlás fehér vitorlákkal a dj chill-out ritmusaitól kísérve siklott át a balti-tengeri naplementén, közben Petra Hedorfer, a DZT vezérigazgatója a színpadon így szólt: „A GTM egyike azon számos lehetőségnek, amelyek által Németország idegenforgalma megőrizheti versenyképességét.” Azt hiszem, igaza volt.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.