A GTM szervezői igencsak kitettek magukért, energiát és pénzt nem sajnálva hozták tető alá a 35. GTM-et, hogy meggyőzzék a legnagyobb európai beutaztató vásárra 43 országból érkező közel 1400 résztvevőt – amint a szlogenjük fogalmaz: Németország „Az úti cél”. A GTM-et idén május 10–12. között a Német Turisztikai Hivatal (DZT) Mecklenburg-Elő-Pomeránia Turisztikai Hivatalával közösen rendezte meg a rostocki HanseMesse területén. A GTMnek először otthont adó északnémet tartomány, amelyet Ernst Hinsken, a német szövetségi kormány turisztikai biztosa is méltatott, az egyetlen szövetségi állam, amelynek van idegenforgalomért felelős minisztere. Nem véletlenül; a természeti és épített vonzerőkben bővelkedő, feltörekvő Mecklenburg-Elő-Pomeránia Németország legnépszerűbb nyári desztinációja – a németek számára. Több német utazik ide, mint Francia-, illetve Görögországba. Jóllehet a korábbi évekhez képest tavaly jelentősen emelkedett a külföldiek által itt eltöltött éjszakák száma, aránya még csupán 3% a vendégéjszakák teljes számához – 27,5 millió – képest.
Magyar nyertes a DZT fotópályázatán Lukács Írisz, a Chili magazin főszerkesztője személyében magyar győztese is volt a „2009: Húsz éve omlott le a fal – Németország, a varázslatos úti cél” elnevezésű fotópályázatnak. A Német Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal (DZT) által meghirdetett, nemzetközi pályázat első három helyezettje 10 000 euró összértékű díjazásban részesült. 31 fotós újságíró küldte be pályamunkáját 2008. szeptembere és 2009. januárja között. Az első helyezett az olasz Gianluca Santoni lett, spanyol kollégája, Eduardo Grund a második, míg Lukács Írisz két képével a harmadik helyen végzett. Dernovics Lászlótól, a DZT budapesti képviseletének vezetőjétől megtudtuk, a pályamunkákból rendezett, 20 országban bemutatásra kerülő kiállítás Németország után júniusban másodikként hazánkban lesz megtekinthető a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara fővárosi Lövőház utcai épületében. |
A Rostock Stadthalléban megtartott, látványos show-műsorral kísért ünnepélyes megnyitón bemutatkozott a sokak számára addig kevésbé ismert északnémet vidék történelme, szokásai és gasztronómiája. A sajtó számára másnap puritán körülmények között megrendezett konferencián azonban már szembe kellett nézni a ténnyel: válság van. Németországban a belföldiek által eltöltött vendégéjszakák aránya 3, míg a külföldieké 7 százalékkal esett vissza az év első két hónapjában. A 82 millió lakosú Németországban közel 370 millió vendégéjszakát regisztráltak 2008-ban, amelyből 56,5 millió éjszakával részesednek a külföldiek. 2009-re vonatkozó előrejelzésében azonban a DZT derűlátónak tűnt: összességében a vendégéjszakák 1%-os csökkenésével számol. Szinte egész Európából stagnálásra vagy csökkenésre számítanak, kivéve talán Lengyel- és Csehországot, innen szerény növekedést várnak. Növekedésre számítanak továbbá Kínából és Indiából, ugyanakkor visszaesés várható az Egyesült Államokból. Úgyszintén csökkenés várható az üzleti turizmus és a rövid tartózkodások esetében, míg a hosszabb tartózkodások terén kisebb növekedés állhat be idén. Az idegenforgalom felelősei azonban nem nézik ölbe tett kézzel a válságot. Megoldásuk az eddiginél is erőteljesebb marketingtevékenység; Dernovics Lászlótól, a DZT magyarországi képviselet-vezetőjétől megtudtuk, a DZT 2008-hoz képest idén megemelt marketingkerettel dolgozik, képviseletet nem zárt be vagy vont össze. Jóllehet Németország számára is fontosak idén a közeli küldőpiacok, de ez nem jelenti a távoli országok hanyagolását. A német marketingstratégia termékközpontú, az egyes országokat megvizsgálva az eladható termékek között rangsorolnak, és választanak hozzá országot. Így a 2008-ban közel félmillió vendégéjszakát produkáló magyarokat idén elsősorban a berlini fal leomlásának 20 éves évfordulójára tervezett rendezvénysorozattal veszik célba.
Németország hosszú távú célja, hogy 2015-re az országban eltöltött vendégéjszakák száma 66 millióra növekedjen. 2011-ig konkrét stratégiákat vázoltak föl a vendégek megtartására, számuk növelésére. Ezek egyike az idén igencsak jelentőséggel bíró megfizethetőség és a cserébe kapott minőség: „Megfizethető vendégszeretet” – így hangzik a DZT erre vonatkozó jelmondata. Németország meglehetősen jó pozíciót foglal el 67 eurós átlagos napi költésével, megelőzve ezzel nemcsak drágább európai vetélytársait, de még Észak-Afrikát és Törökországot is. Kiemelt szerepet kapnak az aktív és egészségturisztikai fejlesztések, a kulturális események – például a RUHR 2010 rendezvénysorozat, a fal lebontásának 20. évfordulója, a több magyar művészt is érintő Bauhaus 90 évvel ezelőtti megalapítása, illetve a magyarok számára szintén fontos, 2011-ben kezdődő 200. Liszt Ferencévforduló és az ahhoz fűződő eseménysorozat –, a keleti szövetségi államok felfedezése, különös tekintettel a tengerpartra. A hangulatos tengerparti nyaralóhely, Warnemünde homokos tengerpartján zajlott a GTM záróünnepsége. Keletről egy fekete vitorlás fehér vitorlákkal a dj chill-out ritmusaitól kísérve siklott át a balti-tengeri naplementén, közben Petra Hedorfer, a DZT vezérigazgatója a színpadon így szólt: „A GTM egyike azon számos lehetőségnek, amelyek által Németország idegenforgalma megőrizheti versenyképességét.” Azt hiszem, igaza volt.