Újraindult a szakmai párbeszéd

Öt év kihagyás után június 23-án hivatalos formában is újraindult a párbeszéd a szakma képviselői és az államigazgatás között, miután a Nemzetgazdasági Minisztérium összehívta a Nemzeti Turisztikai Fórumot.

Az eseményről kiadott közleményből kiderül, hogy „a kormányzat és a turisztikai szektor szereplői közötti szakmai párbeszéd élénkítésére, a turizmussal kapcsolatos kérdések megvitatására, stratégiai ügyek véleményezésére – formalizált testület helyett – operatív fórumot hívott össze a Nemzetgazdasági Minisztérium. Tagjai olyan sikeres, eredményorientált szakemberek, akik megfelelő ismeretekkel és tapasztalattal rendelkeznek a turizmus és vendéglátás szakma képviseletéhez.

A fórumon keresztül a civil, vállalkozói szempontok, szakmai javaslatok jeleníthetőek meg és csatornázhatóak be a kormányzati munkába. A szakmával való korábbi kötött, képviseleten alapuló, formalizált együttműködést egy rugalmas, gyakorlati meglátásokra épülő folyamatos konzultáció a váltja fel, amelyhez a fórum adja a keretet. A fórum összehívásának célja, hogy teret adjon a stratégiai, hosszú távú közös gondolkodásnak, valamint annak vizsgálata, hogy a meglévő – sokszor spontán folyamatok által alakított – kedvező helyzetet hogyan lehet a szakmával való együttműködésben tartóssá tenni.

A másik cél az, hogy bizonyos időközönként konkrét, aktuális szakmai kérdésekben konzultálhasson a tárca a meghatározó szakmai szereplőkkel, illetve a szakmának legyen lehetősége a kérdéseit, felvetéseit szervezett keretek között feltenni.

Az első találkozón szó esett a 2014 és 2020 között időszakban turizmusfejlesztésre rendelkezésre álló EU-s dedikált forrásokról, valamint azokról az egyéb keretekről, amelyek reményeink szerint minél nagyobb arányban szolgálhatnak turizmusfejlesztési célokat is. A résztvevők ezt üdvözölték, másrészt szorgalmazták a folyamatban lévő, illetve tervezés alatt álló emblematikus nagyprojektekkel kapcsolatos szakmai konzultációt, amely a több ezer fős kongresszusi központra, a Liget Budapest Projektre, illetve már megvalósult rendezvényhelyszínek jövőbeni, a turizmust minél inkább szolgáló hasznosítására is kiterjednek.

A fórum tagjai személyükben kaptak felkérést, tapasztalataik alapján.

AZ ÜLÉS MEGHÍVOTTJAI

Bánki Erik, a parlament gazdasági bizottságának alelnöke, Bunkoczi László, a Magyar Turizmus Zrt. korábbi marketingigazgatója, Csizmadia László, a Falusi és Agroturizmus Országos Szövetségének korábbi elnöke, a BGF nyugalmazott főigazgatója, Erdei Bálint, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke, Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója, Ganczer Gábor, a Hungexpo vezérigazgatója, Jávorkai Péter, a Premium Incoming és az STH Special Tours ügyvezető igazgatója, Jo Gowie, a Mellow Mood korábbi szállodafejlesztési igazgatója, Káel Csaba, a Művészetek Palotája vezérigazgatója, Kocsy Béla, a KDNP turisztikai szakbizottságának elnöke, Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke, Probáld Ákos, a Központi Statisztikai Hivatal Szolgáltatásstatisztikai Főosztályának korábbi vezetője, Puczkó László, a Xellum tanácsadó cég ügyvezetője és a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Turizmus, Szabadidő és Szálloda Intézetének vezetője, Rókusfalvy Gábor, a Maresz elnökségi tagja és a Roxer Event & More ügyvezető igazgatója, Zsámboky Gábor, a Magyar Turizmus Zrt. korábbi vezérigazgatója, Zsidai Zoltán Roy, a Zsidai Gasztronómiai Csoport vezetője.

A tárca képviseletében Glattfelder Béla gazdaságszabályozásért felelős államtitkár és dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár vett részt az ülésen.

EGYEZTETÉS 2-3 HAVONTA

A koordinációs feladatokat és az operatív teendőket az NGM turisztikai szakterülete látja el, a megbeszélések összehívása kéthárom havi rendszerességgel várható” – zárul a hivatalos tájékoztató.

Emlékezetes, hogy a korábban a turisztikai szakma és a kormányzat közötti egyeztetés fórumának számító Országos Idegenforgalmi Bizottságot (OIB), amelyet később Nemzeti Turisztikai Bizottságnak neveztek át, 2010 óta nem hívták össze, így hivatalosan nem szűnt meg, de munkát nem végzett, vagyis a formális egyeztetés a szakma és az államigazgatás között idáig szünetelt. Utolsó ülésén Horváth Endre turisztikai helyettes államtitkár mutatkozott be, azóta nem ülésezett a bizottság. Ezt az állapotot több szakmai szervezet is kritizálta az elmúlt években.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.