Somogyi Zoltán, a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) főtitkár-helyettese emlékeztetett, hogy a turisztikai szektor a globális GDP 5 százalékát adja, és világszerte 12 munkavállalóból egy a turizmusban dolgozik. Mivel jelentős húzóágazatról van szó, fontos az etikai szempontok figyelembe vétele, hogy a veszélyeit közös erővel minimálisra csökkentsük, az előnyök maximalizálása mellett. Ezért is született meg a turizmus etikai kódexe (Global Code of Ethics for Tourism), amelynek szabályozási körébe tartozik többek között a gyermekvédelem, a nemek egyenlősége, az energia hatékony felhasználása, és megkönnyítené az utazást a fogyatékkal élők számára is. Ahhoz azonban, hogy a gyakorlat valóban változzon, a Turisztikai Világszervezetnek égető szüksége van a média, a piaci szereplők, és egyéb érdekeltek támogatására, hangsúlyozta Somogyi Zoltán a konferencián.
Az indiai származású, brit Madi Sharma, aki jelenleg az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságban tevékenykedik, személyes hangvételű bevezetője után arról beszélt, hogy női vállalkozóként hogyan lett sikeres. A vendégnek valóban mindig igaza van, és ötcsillagos kiszolgálást érdemel minden pillanatban, vallja Madi Sharma, ám a munkavállalók még a vendégnél is fontosabbak, hiszen a vendég az ő mosolyuk miatt jön majd vissza. Véleménye szerint az emberek egyszerűen azért utaznak szívesen más kontinensekre, mert ott mosollyal, személyes gondoskodással fogadják őket. Az európai turizmus fő gondjának jelenleg azt látja, hogy nem létezik „európai márka”.
Puczkó László, a Turisztikai Tanácsadók Szövetségének (TUTSZ) elnöke óva int attól, hogy elhomályosult tekintettel zengjük a fenntarthatóság és felelősségtudat dicséretét, anélkül, hogy pontosan tudnánk, miről beszélünk. A kutatók eredményei sokszor azért nem jutnak el a piaci szereplőkhöz, véli Puczkó, mert nem derül ki a számukra, hogy pontosan mi volna a teendő, mennyi költséggel és bevétellel, milyen konkrét eredményekkel járna egy-egy döntés. Így az elméletek nehezen hasznosulnak a gyakorlatban.
Dr. Szalók Csilla, a BGF Turizmus Intézeti Tanszék vezetője, és Melanie Smith, az ATLAS elnöke arról tartott előadást a részben főiskolásokból álló hallgatóságnak, hogy a felelős turizmust hogyan érdemes beépíteni a felsőoktatásba.
A plenáris előadásokat követő workshopok a környezetvédelem, a kulturális örökség, valamint a turisztikai vállalkozások és a turisták egyéni felelősségvállalásának kérdéseit járták körül.