Jándi Péter, a MÁV-Start tanácsadója elmondta, hogy az összes Magyarországon közlekedő belföldi, illetve nemzetközi személyszállító vonat aktuális helyzetéről, esetleges késéséről kaphatunk valós idejű tájékoztatást a MÁV Start új, Vonatinfo rendszeréből.
Az augusztus 2-án indult, Google-térkép-alapú szolgáltatás a vasúttársaság Elvira menetrendi oldalán érhető el. A fejlesztés célja, hogy az utazóközönség gyors, pontos és valós idejű tájékoztatást kapjon a közlekedő vonatok lehető legtöbb paraméteréről. A rendszer informatikai hátterét a vasúttársaságnál 2008-ban indult, ún. UTAS projekt központi adatbázisa szolgáltatja. Az UTAS projekt lényege, hogy a különböző forrásokból származó információkat integrálva, automatikusan és széles körű csatornákon keresztül nyújtson tájékoztatást az utasoknak.
A földi és műholdas rendszerekre épülő központi adatbázis több háttérrendszer adatainak feldolgozása révén teszi hozzáférhetővé a menetrendi információkat, a vonatok aktuális helyzetének, esetleges késésének meghatározását, valamint a rendkívüli eseményekre vonatkozó tájékoztatást is. Az UTAS rendszer elsődlegesen a mozdonyfedélzeti berendezésekről származó GPS-koordinátákat, majd a központi forgalomirányítás és -ellenőrzés rendszereinek adatait használja fel. Az adatok percenként frissülnek a rendszerben, amely a látható késéseket bekalkulálva állapítja meg a vonatok várható érkezési időpontját. A http://elvira.mav-start.hu/terkep/ oldalon elérhető Vonatinfo ikonokkal jeleníti meg az adott pillanatban Magyarország területén közlekedő összes személyszállító vonatot, belföldi és nemzetközi járatokat egyaránt, és eltérő színekkel jelzi az esetleges eltérést a menetrendtől. Azok a járatok, amelyek betartják a menetrendet, zölddel látszanak a térképen, a sárga két árnyalatával, illetve pirossal a késésben lévőket jelzik. A keresőben állomás és járatszám alapján is lehet keresni. Az elővárosi vonatokon ezentúl az utasokat a hangosbeszélőn keresztül értesítik az esetleges menetrendi változásokról.
A vasúttársaság sajtótájékoztatóján egyébként elhangzott, hogy 80% fölötti a MÁV-járatok pontossága, és ez nemzetközi összehasonlításban jó teljesítménynek számít.
Az év végére várható a rendszer továbbfejlesztése: ekkorra készül el a Vonatinfo mobiltelefonos alkalmazása. Az utasok a későbbiekben az Elvirán keresztül a késések okairól is tudomást szerezhetnek majd. A jegyvizsgálókat a jövőben SMS-ben értesítik a várakozás okairól, akik így erről tájékoztatni tudják az utasokat is. Létrejött egy munkacsoport a MÁV-Start, a Volán és a BKV illetékeseinek részvételével azzal a céllal, hogy az esetleges késésekről minél hamarabb értesüljön a többi közlekedési cég.
A fejlesztéssel kapcsolatos észrevételeket az eszrevetel@mav-start. hu címre lehet elküldeni.