Veszélyeztetett állatfaj a magyar beutaztató?

Mennyire fenyegeti a magyar beutaztatókat az a tendencia, hogy a külföldi utazásszervezők szolgáltatásaik igénybevétele nélkül közvetlenül vásárolnak szállást, illetve egyéb szolgáltatásokat a magyar piacon? Hatással lesz-e minderre az uniós csatlakozás, és hogyan? Mit tehetnek az érintettek? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ három beutaztató segítségével.

Flesch Tamás, a Continental Travel ügyvezető igazgatója:

„Pár éve figyelhető meg a hazai piacon, hogy a nagyobb külföldi vállalatok a magyar utaztató igénybevétele nélkül vásárolnak szállást és étkezést. A nagy külföldi tour-operátorokra és konferenciaszervező cégekre jellemző ez elsősorban. Az utóbbiak többnyire csak a földi szolgáltatásokért fordulnak utazási irodához. Az utazásszervezők esetében a földrajzi távolság is döntő. Míg az osztrák és német szervezők közül a legkisebbek is direkt foglalnak, addig a legnagyobb spanyol, olasz és francia tour-operátorok még csak most térképezik fel a lehetőséget. Az unióhoz való csatlakozásunk ebben komoly lökést adhat nekik. Magyar irodákra azonban továbbra is szükségük lesz, mert a kisebb szolgáltatókkal egyelőre nem biztos, hogy szót értenek, egy többhetes körút megszervezése pedig egyenesen lehetetlen feladat magyar partner nélkül. Uniós tagságunk leginkább azzal fenyeget, hogy nagy külföldi cégek nyitnak nálunk képviseletet, akik a magyarországi szervezés feladatát átveszik az itteni cégektől. Minthogy azonban a világon mindenütt vannak beutaztató, azaz fogadóirodák, optimista vagyok. Évek óta számítunk rá, hogy csökken az utaztatók száma, és ez a mai napig nem következett be. Piaci letisztulásra ezzel együtt számítunk, de hiszünk abban is, hogy a kifogástalan, magas színvonalú és jó árú szolgáltatásra mindig szükség lesz. Legnehezebb dolguk egyébként azoknak akad, akik egyetlen, nagyobb piacra specializálódtak. Nehéz lesz betörniük a számukra ismeretlen küldő országokba, mivel a magyar utaztatók már felosztották egymás között a piacot. Az unió ezzel együtt keresletbővülést is tartogat. Tagországként nagyobb bizalommal fordulnak felénk az olyan államok (pl. Nagy-Britannia, Írország) polgárai, ahonnan eddig ismeretlenségünk miatt nem számíthattunk tömegekre.
A diszkontlégitársaságok közönsége is új piacot jelent számunkra, akik a repülőjegy helyett inkább a földi szolgáltatásokra áldoznak. Abban is bízom, hogy bármennyire globalizálódik a világ, speciális nyelvünk és gondolkodásmódunk hosszú távon garanciát jelent arra, hogy egy ide utaztató cégnek szüksége legyen közvetítőre. A fuzionálás ésszerű lépés, két éve mi is tagja vagyunk egy három irodát tömörítő szoros stratégiai együttműködésnek. Az azonban naiv elképzelés, hogy valaha is hasonló kondíciókat kapjunk saját piacunkon, mint a hatalmas kapacitással rendelkező külföldi mamutvállalatok.”

Paszkosz Vaszilisz, a Mondial Utazási Iroda ügyvezető igazgatója:

„5-10 éve már ismerte a szakma a jelenséget, de tény, hogy ma egyre erősödik ez a tendencia. Az EU-csatlakozásnak ehhez azonban semmi köze, hiszen a beutaztató ősidőktől fogva nemzetközi léptékben gondolkozik. A közvetlen foglalások növekedésében egyszerűen költségmegtakarítási törekvések mutatkoznak meg. Hogy hogyan ellensúlyozhatja a mellőzöttséget a magyar utazásszervező és közvetítő, arra konkrét stratégiával rendelkezem, mint ahogy a hozzám hasonló irodák többsége. Az elgondolásom – amelyet nem szeretnék most megosztani az olvasókkal – bevált. Öt éve alapított cégem forgalma folyamatosan növekszik, tavaly kiugróan jó eredményt, 30 százalékos gyarapodást realizáltunk. Saját elképzeléseimen kívül még a tömbösödésben látok fantáziát, erre azonban a magyar szakma egyelőre nincs felkészülve. Előbb-utóbb viszont bekövetkezik az elkerülhetetlen, és a partnereiket vesztett irodák kénytelenek lesznek konszernekbe tömörülni, a túlélés egyetlen esélyeként. Komoly baj, hogy a magyar beutazás palettájáról eltűntek az egykori nagyvállalatok. Úgy gondolom, szükség volna rájuk még akkor is, ha számomra konkurenciát jelentenek, mivel tevékenységükből a többi beutaztató is profitált. A foglalási rendszereikhez mellékelt tematikus prospektusoknak köszönhetően Magyarország folyamatosan jelen volt a külföldi szakmai köztudatban. Vigasztaló lehet, amit kiutaztatói üzletágunkban mi is tapasztalunk: ha egy termék jó, és az ára is kedvező, szívesen kifizeti azt a kis árrést az utaztató a partnernek. Berlinben például a legritkább esetben fordulunk közvetlenül szállodához.”

Soha István, az Euronova Utazási Iroda ügyvezető igazgatója:

„Ha az ember nagy tour-operátorral kezd, egyre gyakrabban találkozik azzal a problémával, hogy megbízható ügyfelei: a külföldi partner és a magyar szálloda egy idő után közvetlenül kötnek egymással üzletet, őt »kifelejtve«. Ezért sok esetben nem is hibáztatható egyik fél sem. Hiszen arról van szó, hogy egy egész Európát lefedő utazásszervező cég saját országában vásárol egy olyan hotellánctól, amely hazánkban is rendelkezik tagszállodákkal. Így az utaztató egy füst alatt több célpiacra is megköti az üzletet a szállodalánc ottani képviseletével, ráadásul a tömeges mennyiségnek köszönhetően roppant jó áron. Ez nem nyelvterülettől függ, olyan piacon is megtörténik, ahol az angollal kevéssé boldogul az ember. Ilyen például Spanyolország, ahol már 14 éve szembesültünk azzal, hogy a hatalmas tételekben történő bevásárlás megnyitja a kaput a magyar szállodák szívéhez. Ezt is jelzi, hogy tavaly a hazánkba látogató több mint 50 000 spanyol vendég felének közvetlenül a hotelnél foglalták a szállást és az étkezést. Így lesz ez mindaddig, amíg a magyar piacon működő partner nem kap jobb kondíciókat, mint a külföldi. A szabad piaci verseny természetesen nem engedi meg a rendeleti szabályozást – jóllehet, állami érdekeket is szolgál, ha magasabb áron értékesítik a szobákat – de a piaci mechanizmusokat tágabban értelmezve, szakmai összefogással a magyar ágazat egésze hatékonyabban is képviselhetné érdekeit. Ehhez elsősorban az kellene, hogy a hazai szállodaiparban felismerjék: a piaci résztvevők közös érdeke, ha a szállás mellett legalább olyan nagy gondot fordítanak programjuk megszervezésére. Az internetes értékesítés terjedése is szűkíti lehetőségeinket, ezt pedig csak erősíti a diszkont-légitársaságok megjelenése. Keresletbővülést indukálhatnak ugyan a fapadosok, de az utazási szokások alakulását tekintve megjósolható, hogy aki a repülőjegyét a világhálón foglalja, szállást is így keres majd a jövőben. Kitörési pontot a magas színvonalú, komplex utazási szolgáltatás jelent, amire érdemes lesz áldozni. Ezt figyelembe véve mi az egyéni vendégek felé nyitottunk, és az incentive utaztatásban látunk fantáziát.”


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.