Vi­ha­ros fel­hang­ok

Nagy vi­hart ka­vart a Ma­lév no­vem­ber 4-étől ér­vé­nyes ked­vez­mé­nyes re­pü­lő­jegy-ak­ci­ó­ja. Az uta­zá­si szak­ma ha­zai kép­vi­se­lői ugyan­is, fi­no­man szól­va fe­le­más ér­zel­mek­kel fo­gad­ták az újabb drasz­ti­kus ár­csök­ken­tést. Míg a Bu­da­pest­re me­net­rend sze­rin­ti já­ra­to­kat köz­le­ked­te­tő kül­föl­di lé­gi­tár­sa­sá-g­ok több­sé­ge ér­tet­le­nül áll a Ma­lév dön­té­se előt­t, a ha­zai uta­zá­si iro­dák egye­ne­sen fel­há­bo­rí­tó­nak tart­ják a mos­ta­ni, 29 900 fo­rin­tos jegy­ára­kat.

Az Air France, a Finnair, a KLM, a Luft­han­sa és a SAS alap­ve­tő­en a Ma­lév bel­ügy­ének te­kin­ti az ak­ci­ót, ezért egyi­kük sem kí­ván­ta azt kü­lö­nö­seb­ben kom­men­tál­ni. Mint Kováts Il­di­kó­tól meg­tud­tuk, az Air France az erős pi­a­ci ver­seny­ben min­dig ta­nul­má­nyoz­za a ked­vez­mé­nyes ta­ri­fák be­ve­ze­té­sét. Az ak­ci­ók­ról azon­ban min­den lé­gi­tár­sa­ság sa­ját ma­ga dönt, és nem ki­zá­ró­lag kon­ku­ren­se­ik lé­pé­sei az irány­adó­ak.

Mati Be­at­rix (Luft­han­sa) sze­rint a Ma­lév ez­zel az ak­ci­ó­val nem lesz ké­pes fel­tár­ni újabb pi­a­ci szeg­men­se­ket, és nem tud több­let­be­vé­telt sem re­a­li­zál­ni. Ar­ra vi­szont al­kal­mas, hogy át­me­ne­ti idő­re rá­irá­nyít­sa a fi­gyel­met a Ma­lév­ra. Kováts-Megyesi Esz­ter (KLM) el­mond­ta, Amsz­ter­dam nem ke­rült be a ked­vez­mé­nyes deszt­iná­ciók kö­zé. Mi­u­tán a Ma­lév elő­ze­te­sen egyez­te­tett hol­land part­ne­ré­vel, ezért a KLM nem ki­fo­gá­sol­ja az ak­ci­ót, de nem is ter­vez ha­son­lót.

Me­ző Il­di­kó (Swiss) úgy vé­li, az ered­mény a ma­gyar pi­ac tönk­re­té­te­le, de leg­alább is a for­ga­lom, il­let­ve az ár­be­vé­tel vis­­sza­esé­se lesz. An­­nyi­val több utast ugyan­is nem fog sze­rez­ni a Ma­lév ez­zel az ak­ci­ó­val, mint amennyi az ár­kü­lön­bö­zet­ből adó­dó ala­cso­nyabb be­vé­telt el­len­sú­lyoz­ni tud­ná.

„Egy ilyen döm­ping­áras ak­ci­ót – amit egyéb­ként az EU-tagországokban sú­lyo­san szank­ci­o­nál­nak – két fő ok in­do­kol­hat. Le­het, hogy a Ma­lév cash-flow prob­lé­má­val küzd, és így pró­bál lé­leg­zet­hez jut­ni, vagy az év vé­gé­ig, a terv­szám­ok tel­je­sí­té­se ér­de­ké­ben, min­den­kép­pen el akar ér­ni egy meg­ha­tá­ro­zott utasszá­mot.” – mond­ta Me­ző Il­di­kó. Hoz­zá­tet­te, a Swiss nem ter­ve­zi, hogy le­má­sol­ja az ilyen ak­ci­ós ára­kat, de a zü­ric­hi já­ra­ton kény­te­le­nek lesz­nek va­la­mi­lyen mó­don re­a­gál­ni er­re a lé­pés­re, amen­­nyi­ben azt az egyes já­ra­tok töl­té­se, bi­zo­nyos na­po­kon le­he­tő­vé te­szi. A Swiss fő cél­ja azon­ban in­kább a bu­si­ness utas­réteg ki­szol­gá­lá­sa, nem pe­dig a tö­meg­tu­riz­mus nö­ve­lé­se.

Bár a lon­do­ni út­vo­nal nem sze­re­pel az ak­ci­ó­ban, kí­ván­csi­ak vol­tunk a Bri­tish Air­ways vé­le­mé­nyé­re is. „Ná­lunk az az alap­elv, hogy a be­vé­te­lek­nek fe­dez­ni­ük kell a költ­sé­ge­ket” – mond­ta Tuboly Jó­zsef, aki sze­rint a Ma­lév ak­ci­ó­ja nem más, mint egy ir­re­á­lis ár köz­zé­té­te­le és egy kí­sér­let az el­fo­gad­ta­tá­sá­ra. Sze­rin­te a meg­hir­de­tett fel­té­te­lek ki­zár­ják, hogy a kam­pány je­len­tős utas­for­gal­mat hoz­zon a Ma­lév szá­má­ra, amely így vé­gül is a sa­ját – és ter­mé­sze­te­sen az uta­zá­si iro­dák – be­vé­te­le­it fog­ja csök­ken­te­ni.

Meg­le­pe­té­sé­nek adott han­got Kuti Ist­ván, az Ali­talia kép­vi­se­let­ve­ze­tő­je is. „Kis­sé ért­he­tet­len volt szá­munk­ra ez a lé­pés. Köz­tu­dott, hogy a Ró­ma, Mi­lá­nó, Ve­len­ce és Bo­lo­gna já­ra­to­kat code-shareben köz­le­ked­tet­jük. Ez idáig ára­in­kat is meg­kö­ze­lí­tő­leg egy szin­ten tar­tot­tuk, úgy hogy azok a költ­sé­ge­ket fe­dez­ték.”

Kuti Ist­ván kér­dé­sünk­re meg­erő­sí­tet­te, nem ter­vez­nek ha­son­ló ak­ci­ót, mert az gya­kor­la­ti­lag a sa­ját pi­a­cuk tönk­re­té­tel­ét je­len­te­né. „Mi már a Ma­lév ko­ráb­bi, 39.900 fo­rin­tos ak­ci­ó­it is meg­lep­ve fi­gyel­tük. Le­het per­sze cél a rek­lám, a pub­li­ci­tás nö­ve­lé­se, de ez vis­­sza is üt­het, ha túl sok je­lent­ke­zőt kell el­uta­sí­ta­ni az eset­le­ges hely­hi­ány mi­att. Bi­zo­nyá­ra nem lesz kön­­nyű dol­ga a Ma­lév Space-­con­trol­nak. Azt hi­szem már min­den lé­gi­tár­sa­ság meg­ta­pasz­tal­hat­ta, hogy az ak­ci­ók si­ke­re­sek iga­zán, ame­lyek a ked­ve­ző ára­kon és az egy­sze­rű hoz­zá­fér­he­tő­sé­gen alap­sza­nak.” – mond­ta Kuti Ist­ván.

Az ak­ció kap­csán kí­ván­csi­ak vol­tunk uta­zá­si iro­dák vé­le­mé­nyé­re is. Mol­nár Ju­dit, az OTP Trav­el igaz­ga­tó­ja nem kí­ván­ta mi­nő­sí­te­ni a ki­ala­kult hely­ze­tet. „Nem te­he­tünk mást, mint tu­do­má­sul ves­­szük a Ma­lév üz­let­po­li­ti­ká­ját”. – mond­ta az igaz­ga­tó­nő.

Gac­sá­lyi Éva, vi­szony­lag ki­sebb for­gal­mú bu­da­pes­ti jegy­iro­dá­ja, a Hunair Tick­et pél­dá­ján pró­bál­ta ér­zé­kel­tet­ni, mi­lyen gon­do­kat okoz a szak­má­nak ez az ak­ció. Sze­rin­te már a leg­utób­bi 39 900 fo­rin­tos ár is mé­lyen az ön­költ­ség alatt volt, ez azon­ban he­ten­ként vál­to­zott, és csak há­rom deszt­iná­cióra vo­nat­ko­zott.

„Aki­nek min­den­kép­pen utaz­nia kel­lett, az nem koc­káz­tat­ta meg, hogy eset­leg nem lesz he­lye. Azon­ban még így is több olyan utas ki­várt az utol­só pil­la­na­tig, aki egyéb­ként meg­vet­te vol­na a ma­ga­sabb ta­ri­fá­jú je­gyet, mert le­he­tő­sé­ge volt uta­zá­sa idő­pont­já­nak ru­gal­mas ala­kí­tá­sá­ra.”

Az új ked­vez­mé­nyes ta­ri­fa meg­hir­de­té­se után azt ta­pasz­tal­ták, hogy szá­mos olyan utas mond­ta le ko­ráb­ban el­ha­tá­ro­zott út­já­nak hely­fog­la­lá­sát, aki a drá­gább ta­ri­fát is biz­to­san ki­fi­zet­te vol­na. Már­pe­dig ez az uta­zá­si iro­dák­nak be­vé­tel és ju­ta­lékki­esést je­lent.

Gac­sá­lyi Éva a má­sik fő prob­lé­ma­ként em­lí­tet­te, hogy ugyan az uta­zá­si iro­dá­nak a ked­vez­mé­nyes je­gyek után is jár a Ma­lév­tól 7 szá­za­lé­kos ju­ta­lék, ez azon­ban no­mi­ná­li­san jó­val ala­cso­nyabb ös­­szeg. Mi­vel je­len­leg az eu­ró­pai deszt­iná­ciókra az át­la­gos, leg­ol­csóbb jegy­árak 60 ezer fo­rint kö­rül mo­zog­nak, ez kö­zel 50 szá­za­lé­kos ju­ta­lékcsök­ke­nést je­lent.

„A re­pü­lé­si szak­má­ban el­töl­tött 15 év alatt azt ta­pasz­tal­tam, egy­sze­ri ak­ci­ók­kal nem le­het el­ér­ni, hogy az uta­sok tar­tó­san az adott lé­gi­tár­sa­sá­got vá­las­­szák.” – tet­te hoz­zá a Hunair Tick­et ügy­ve­ze­tő­je.

Vé­ge­ze­tül Gor­don Má­ri­át, az IRIME el­nö­két (Wagon-Lits) ar­ra kér­tük, pró­bál­ja meg ös­­sze­gez­ni a jegy­iro­dák vé­le­mé­nyét a Ma­lév ak­ci­ó­já­ról. Mint el­mond­ta, már az el­ső na­pok­ban ér­zé­kel­te, men­­nyi­re fel­há­bo­rí­tot­ta a szak­mát az új döm­ping­ár be­ve­ze­té­se, ami sze­rin­tük tel­je­sen szét­zi­lál­ja a ha­zai pi­a­cot. Ezen be­lül alá­ás­sa a hi­va­ta­los uta­zói for­gal­mat, mi­köz­ben a Ma­lév el­vár­ja, hogy nö­vel­jék a já­ra­ta­i­ra el­adott bu­si­ness osz­tá­lyú re­pü­lő­je­gyek for­gal­mát. Ag­go­da­lom­mal szólt ar­ról is, ho­gyan re­a­gál­nak majd az uta­sok, ha nem tud­nak szá­muk­ra a rek­lá­mo­zott ol­csó jegy­ből ven­ni. Gor­don Má­ria azt is kö­zöl­te, az IRIME ha­la­dék­ta­la­nul egyez­te­tő meg­be­szé­lést kez­de­mé­nyez Vára­di Jó­zsef­fel, ame­lyen sze­mé­lye­sen kí­ván­ják tá­jé­koz­tat­ni a Ma­lév ve­zér­igaz­ga­tó­ját a ki­ala­kult hely­zet­ről.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.