Az Air France, a Finnair, a KLM, a Lufthansa és a SAS alapvetően a Malév belügyének tekinti az akciót, ezért egyikük sem kívánta azt különösebben kommentálni. Mint Kováts Ildikótól megtudtuk, az Air France az erős piaci versenyben mindig tanulmányozza a kedvezményes tarifák bevezetését. Az akciókról azonban minden légitársaság saját maga dönt, és nem kizárólag konkurenseik lépései az irányadóak.
Mati Beatrix (Lufthansa) szerint a Malév ezzel az akcióval nem lesz képes feltárni újabb piaci szegmenseket, és nem tud többletbevételt sem realizálni. Arra viszont alkalmas, hogy átmeneti időre ráirányítsa a figyelmet a Malévra. Kováts-Megyesi Eszter (KLM) elmondta, Amszterdam nem került be a kedvezményes desztinációk közé. Miután a Malév előzetesen egyeztetett holland partnerével, ezért a KLM nem kifogásolja az akciót, de nem is tervez hasonlót.
Mező Ildikó (Swiss) úgy véli, az eredmény a magyar piac tönkretétele, de legalább is a forgalom, illetve az árbevétel visszaesése lesz. Annyival több utast ugyanis nem fog szerezni a Malév ezzel az akcióval, mint amennyi az árkülönbözetből adódó alacsonyabb bevételt ellensúlyozni tudná.
„Egy ilyen dömpingáras akciót – amit egyébként az EU-tagországokban súlyosan szankcionálnak – két fő ok indokolhat. Lehet, hogy a Malév cash-flow problémával küzd, és így próbál lélegzethez jutni, vagy az év végéig, a tervszámok teljesítése érdekében, mindenképpen el akar érni egy meghatározott utasszámot.” – mondta Mező Ildikó. Hozzátette, a Swiss nem tervezi, hogy lemásolja az ilyen akciós árakat, de a zürichi járaton kénytelenek lesznek valamilyen módon reagálni erre a lépésre, amennyiben azt az egyes járatok töltése, bizonyos napokon lehetővé teszi. A Swiss fő célja azonban inkább a business utasréteg kiszolgálása, nem pedig a tömegturizmus növelése.
Bár a londoni útvonal nem szerepel az akcióban, kíváncsiak voltunk a British Airways véleményére is. „Nálunk az az alapelv, hogy a bevételeknek fedezniük kell a költségeket” – mondta Tuboly József, aki szerint a Malév akciója nem más, mint egy irreális ár közzététele és egy kísérlet az elfogadtatására. Szerinte a meghirdetett feltételek kizárják, hogy a kampány jelentős utasforgalmat hozzon a Malév számára, amely így végül is a saját – és természetesen az utazási irodák – bevételeit fogja csökkenteni.
Meglepetésének adott hangot Kuti István, az Alitalia képviseletvezetője is. „Kissé érthetetlen volt számunkra ez a lépés. Köztudott, hogy a Róma, Milánó, Velence és Bologna járatokat code-shareben közlekedtetjük. Ez idáig árainkat is megközelítőleg egy szinten tartottuk, úgy hogy azok a költségeket fedezték.”
Kuti István kérdésünkre megerősítette, nem terveznek hasonló akciót, mert az gyakorlatilag a saját piacuk tönkretételét jelentené. „Mi már a Malév korábbi, 39.900 forintos akcióit is meglepve figyeltük. Lehet persze cél a reklám, a publicitás növelése, de ez vissza is üthet, ha túl sok jelentkezőt kell elutasítani az esetleges helyhiány miatt. Bizonyára nem lesz könnyű dolga a Malév Space-controlnak. Azt hiszem már minden légitársaság megtapasztalhatta, hogy az akciók sikeresek igazán, amelyek a kedvező árakon és az egyszerű hozzáférhetőségen alapszanak.” – mondta Kuti István.
Az akció kapcsán kíváncsiak voltunk utazási irodák véleményére is. Molnár Judit, az OTP Travel igazgatója nem kívánta minősíteni a kialakult helyzetet. „Nem tehetünk mást, mint tudomásul vesszük a Malév üzletpolitikáját”. – mondta az igazgatónő.
Gacsályi Éva, viszonylag kisebb forgalmú budapesti jegyirodája, a Hunair Ticket példáján próbálta érzékeltetni, milyen gondokat okoz a szakmának ez az akció. Szerinte már a legutóbbi 39 900 forintos ár is mélyen az önköltség alatt volt, ez azonban hetenként változott, és csak három desztinációra vonatkozott.
„Akinek mindenképpen utaznia kellett, az nem kockáztatta meg, hogy esetleg nem lesz helye. Azonban még így is több olyan utas kivárt az utolsó pillanatig, aki egyébként megvette volna a magasabb tarifájú jegyet, mert lehetősége volt utazása időpontjának rugalmas alakítására.”
Az új kedvezményes tarifa meghirdetése után azt tapasztalták, hogy számos olyan utas mondta le korábban elhatározott útjának helyfoglalását, aki a drágább tarifát is biztosan kifizette volna. Márpedig ez az utazási irodáknak bevétel és jutalékkiesést jelent.
Gacsályi Éva a másik fő problémaként említette, hogy ugyan az utazási irodának a kedvezményes jegyek után is jár a Malévtól 7 százalékos jutalék, ez azonban nominálisan jóval alacsonyabb összeg. Mivel jelenleg az európai desztinációkra az átlagos, legolcsóbb jegyárak 60 ezer forint körül mozognak, ez közel 50 százalékos jutalékcsökkenést jelent.
„A repülési szakmában eltöltött 15 év alatt azt tapasztaltam, egyszeri akciókkal nem lehet elérni, hogy az utasok tartósan az adott légitársaságot válasszák.” – tette hozzá a Hunair Ticket ügyvezetője.
Végezetül Gordon Máriát, az IRIME elnökét (Wagon-Lits) arra kértük, próbálja meg összegezni a jegyirodák véleményét a Malév akciójáról. Mint elmondta, már az első napokban érzékelte, mennyire felháborította a szakmát az új dömpingár bevezetése, ami szerintük teljesen szétzilálja a hazai piacot. Ezen belül aláássa a hivatalos utazói forgalmat, miközben a Malév elvárja, hogy növeljék a járataira eladott business osztályú repülőjegyek forgalmát. Aggodalommal szólt arról is, hogyan reagálnak majd az utasok, ha nem tudnak számukra a reklámozott olcsó jegyből venni. Gordon Mária azt is közölte, az IRIME haladéktalanul egyeztető megbeszélést kezdeményez Váradi Józseffel, amelyen személyesen kívánják tájékoztatni a Malév vezérigazgatóját a kialakult helyzetről.