2016 pálinka trendjei

A 2016-os év ismét a gasztronómia és a hungarikumok köré szerveződik hazánkban. A kürtöskalács, a kolbász és a fűszerpaprika mellett pedig a legkedveltebb hungarikum egyértelműen a pálinka. Az idei a hagyományos gyümölcsök és tiszta törkölyök éve lesz pálinka fronton – a karakteres, letisztult minőségé.

A 2016-os pálinka trendekről a törkölypálinka kategóriában 2014-ben Champion-díjat nyert Villányi Pálinka általános igazgatóját, Nagy Sándort, és a 2015-ös évben Magyarország legjobb pálinkája címet elnyert 1 Csepp Pálinka tulajdonos-cseppmesterét, Dömötör Zsoltot kérdeztük.

Pálinkafogyasztási szokások

A pálinka általában a családi/baráti összejövetelek indítójaként, a legjobb pillanatok, megismételhetetlen események köszöntőjeként szolgál, derül ki egy pálinkafogyasztással foglalkozó kutatásból. Ezért is fontos, hogy prémium termékeket válasszunk, hogy az élmény valóban kellemes, ne pedig kellemetlen maradjon. A pálinka harmóniájának úgy kell megjelennie, hogy az a hangulatunkhoz, a választott ételekhez passzoljon, azokat kiegészítse és keretet adjon az alkalomnak.

Mit iszunk idén?

Általánosságban elmondható, hogy ha pálinkáról van szó, akkor mindenkinek megvan a saját kedvence. Van, aki a kajszira, van, aki a szilvára esküszik, a legtöbben a hagyományos, magyar gyümölcsöknél maradnak. De mit mondanak a szakemberek?

A 2016-os év várhatóan a törkölypálinka nagy kiugrása lesz – mondja Nagy Sándor. Az előző évek pálinkafesztiváljai és kereskedelmi adatai alapján elmondható, hogy a törköly egyre inkább keresettebb különlegességgé válik. Évről évre egyre különlegesebb, minőségi törkölypálinkák lépnek a piacra.

A fokozatosan bővülő prémium törkölypálinka kínálatban egyre többen találják meg az eddig csak a gyümölcspálinkákra jellemző gazdag íz- és illatélményt. Ennek köszönhetően egyre népszerűbb lesz a régen mostohaként kezelt nedű. Sokat segített ebben a trendben az, hogy 2014-ben a 18 darab ötcsillagos Pálinkakiválóság közül 1 törköly- és 4 szőlőpálinka is a kiválóságok közé került. 2015-ben már 3 törköly- és 5 szőlőpálinka nyerte el az ötcsillagos díjat a 18-ból.

Úgy gondolom, hogy a mostohán kezelt szőlő-, és vele kézen fogva a törkölypálinkáknak van a legnagyobb lehetősége a kiugrásra. – folytatja Dömötör Zsolt. Komoly lehetőségek vannak, hiszen Magyarországon igen változatos a szőlőfajta kínálat. A népszerű csemegeszőlőkön kívül megtalálhatók a fűszeres fehér, illetve a nehezebb vörös borszőlők is. Megannyi lehetőség.

A másik feladat a fiatalok elismerését kivívni. Erre tökéletes a pálinkák házasítása. A fiatalok szeretnek felülni a divat hullámaira. A megszokott ízek ebben a lendületben egy kicsit unalmasak. Rázzuk fel egy kicsit, keverjük az ízeket!

Hogyan választunk pálinkát?

Ahogy az a fent említett pálinkakutatásból kiderül, a vásárlások nagy része a boltokban generálódik. Itt a vásárlók pedig főként a minőség, a gyümölcsfajta, illetve az ár alapján döntenek. Ha saját felhasználásra vesszük, akkor inkább az ár/érték arány a lényeges, ha ajándékba szánjuk, akkor már a design is fontossá válik – ilyenkor a címke, a forma és az esetleges díszdoboz is komoly tényező.

Merre tart a pálinka?

Meglátásom szerint Magyarországon a pálinkafogyasztás kultúrája dinamikus változáson megy keresztül – kezdi Dömötör Zsolt. A pálinka - mint gasztronómia cikk - a bor által kitaposott utat járja be, csak a fejlődése sokkal gyorsabb. A pálinka(párlat)készítőknek óriási felelőssége van abban, hogy az irány ne térjen le a helyes útról. Szerencsére egyre kiválóbb termékek jelennek meg a piacon. Kialakult egy egészséges verseny az értő fogyasztókért. Véleményem szerint a kereskedelmi főzdéknek nem az a feladata, hogy az alkoholra szomjazók mennyiségi igényeit elégítse ki, hanem az, hogy egyre nagyobb tömegben készítsenek minőségi pálinkát. A közös cél az, hogy az egyéb divatos alkoholtermékek szoruljanak háttérbe a finom hazai párlatokkal szemben.

Merre tart? Magyarosan szólva a szájból a gyomor felé – folytatja Nagy Sándor. Komolyra fordítva a szót a pálinka népszerűsége azzal, hogy hungarikum lett és törvényben előírt szabályok szerint készül, egy valóban prémium megítélés övezi. A pálinka feljebb került piaci szinten a szeszesitalok ranglétráján, a fogyasztók között is nőtt az élmény indexe. Azzal, hogy ennyi gyártó van és kevés gyümölcs, a minőségi italfogyasztók asztalára fog kerülni prémium termékként. A kereskedelmi főzdékből kikerülő prémium pálinka és az otthon főzött párlatok útja így egyre inkább szétválik.

Forrás: Vendég&Hotel Online


Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf

Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf 

Vajon mit keresett ott?
Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.