Az íz hatalma

Van, aki édesszájú, van, aki inkább a sós ízeket szereti. Az arányok teljesen megegyeznek Európában – derül ki a Coca-Cola megbízásából készült friss felmérésből*, amelyben tíz ország vett részt. Sokan kezdik a reggelt édességgel, de este kétszer annyian kívánják. Szívesen próbálunk ki újdonságokat, de ebben döntő szerepe van annak, hogy gasztroélményeinket megosszuk másokkal a közösségi oldalakon. Az európaiak 66%-a nem tudja, hogy hány alap íz van.

A kutatásban közel 12 000 ember étkezési szokásait térképezték fel Olaszországból, Szerbiából, Belgiumból, Nagy-Britanniából, Franciaországból, Spanyolországból, Romániából, Németországból, Finnországból és Hollandiából.

Az eredmények azt mutatják, hogy az új ízek kipróbálásában a románok a legmerészebbek, a spanyolok a legkíváncsibbak, a szerbek pedig egyenesen szakértőnek vallják magukat az étkezés terén. A legkevésbé kifinomult ízleléssel a britek rendelkeznek, a németek az ízlelésről a boldogságra asszociálnak, a franciák pedig szeretik édes ízzel indítani a napot. Este egyébként kétszer annyian fogyasztanak édességet Európában, mint ahányan reggel, ennek ellenére a sós és édes ízek kedvelőinek aránya teljesen egyforma.

A tanulmány arra is rávilágított, hogy az új ízek felfedezésében nemcsak a finom ételek és italok fogyasztása a cél, hanem az is, hogy másoknak mindezt megmutassuk, és ezzel a közvetlen környezetünkben elismerést vívjunk ki magunknak. A megkérdezett európai emberek több mint egyharmada elismerte, hogy azért próbál ki egy-egy újdonságot, hogy azt elsőként oszthassa meg barátaival, ismerőseivel a közösségi oldalakon.

A kutatás egyértelmű összefüggést mutatott arra vonatkozóan, hogy az ételek és italok fogyasztása különlegessé teszi a mindennapi pillanatokat. Ezt támasztja alá az olaszok álláspontja is, akiknek egyharmada azt vallotta, hogy egy-egy esemény után az elfogyasztott ételek és italok emléke marad meg bennük legtovább.


Charles Spence professzor az Oxfordi Egyetem kísérleti pszichológiai tanszékének munkatársa a kutatási eredményekből elsősorban a látvány és az érzékek összekapcsolódásának fontosságát emelte ki: “A látvány, a hangok, a tapintás és az illatok mind hatással vannak az egyén ízérzékelésére. A vizuális élmények kulcsfontosságúak, ugyanis létrehoznak egy előzetes várakozást, amelyek megalapozzák a későbbi ízélményeket. Ezért van az, hogy a sötét éttermekben elköltött vacsora sokszor csalódást kelt.”

Az ízek érzékelésénél a tapintásnak is fontos szerep jut, nem mindegy, hogy milyen az anyaga annak az evőeszköznek vagy pohárnak, amiből eszünk és iszunk. Sőt az is sokat hozzáad az élményhez, ha a kezünkbe vett pohár megfelelő hőmérsékletű.

A kutatás megerősíti, hogy az ízlelés egy komplex folyamat, amelyben az összes érzékszerv lényeges szerepet tölt be, de azt is bebizonyította, hogy ez mindenkinél másképp jelentkezik, ennek köszönhetően nagyon eltérő ízélményeket tapasztalhatnak meg az egyes fogyasztók.

*A kutatást a Coca-Cola megbízásából a YouGov készítette 2016 februárjában, összesen 11734 válaszadóval Olaszország, Szerbia, Belgium, Nagy-Britannia, Franciaország, Spanyolország, Románia, Németország, Finnország és Hollandia bevonásával.


Pink csészék, elkötelezett női tulajdonos, induló rózsaszín kávézó üzletlánc

Pink csészék, elkötelezett női tulajdonos, induló rózsaszín kávézó üzletlánc 

A most induló Women in Coffee program célkitűzései között szerepel a női baristák szakmai fejlesztése.
Kortárs magyar írók kedvencei a VakVarjú egységeiben

Kortárs magyar írók kedvencei a VakVarjú egységeiben 

Június 5-től ismét étlapra kerülnek népszerű hazai íróink a VakVarjúkban.
Kovász, kreativitás, kézművesség – melyik kenyér lesz a nyertes?

Kovász, kreativitás, kézművesség – melyik kenyér lesz a nyertes? 

2025. június 4-én lezárul a Szent István napi kenyérverseny.
Két szakácssapka a kassai Márai Bistro-nak

Két szakácssapka a kassai Márai Bistro-nak 

A Hotel & More Group által üzemeltetett kassai Márai Bistro újabb mérföldkőhöz érkezett.
Hétvégén Gyulai Pálinkafesztivál

Hétvégén Gyulai Pálinkafesztivál 

Péntektől vasárnapig rendezik meg a 25. Gyulai Pálinkafesztivált a vár előtti téren.
Újra megrendezésre kerül az Avasi Kvaterka

Újra megrendezésre kerül az Avasi Kvaterka  

A Kvaterka idén lett hétéves, ezért úgy gondolták a szervezők, ideje felfrissülni.
 lsmét szent a béke az Aldi-testérek között?

lsmét szent a béke az Aldi-testérek között? 

Több mint hatvan év után egyesülhet az Aldi Nord és az Aldi Süd.
Új piacra törnek be a hazai food truck-osok

Új piacra törnek be a hazai food truck-osok 

Szlovákia felé indulnak a hazai food truck-ok.
Jön a nyárindító bor és pezsgő ünnep

Jön a nyárindító bor és pezsgő ünnep  

A rendezvény 2025. június 4-9. között várja a látogatókat.
Pannonhalmára költözik a Costes Downtown

Pannonhalmára költözik a Costes Downtown 

Június közepén egy szokatlan helyszínen tűnik fel a Michelin-ajánlott Costes Downtown: a Pannonhalmi Főapátság tövében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.