Az íz hatalma

Van, aki édesszájú, van, aki inkább a sós ízeket szereti. Az arányok teljesen megegyeznek Európában – derül ki a Coca-Cola megbízásából készült friss felmérésből*, amelyben tíz ország vett részt. Sokan kezdik a reggelt édességgel, de este kétszer annyian kívánják. Szívesen próbálunk ki újdonságokat, de ebben döntő szerepe van annak, hogy gasztroélményeinket megosszuk másokkal a közösségi oldalakon. Az európaiak 66%-a nem tudja, hogy hány alap íz van.

A kutatásban közel 12 000 ember étkezési szokásait térképezték fel Olaszországból, Szerbiából, Belgiumból, Nagy-Britanniából, Franciaországból, Spanyolországból, Romániából, Németországból, Finnországból és Hollandiából.

Az eredmények azt mutatják, hogy az új ízek kipróbálásában a románok a legmerészebbek, a spanyolok a legkíváncsibbak, a szerbek pedig egyenesen szakértőnek vallják magukat az étkezés terén. A legkevésbé kifinomult ízleléssel a britek rendelkeznek, a németek az ízlelésről a boldogságra asszociálnak, a franciák pedig szeretik édes ízzel indítani a napot. Este egyébként kétszer annyian fogyasztanak édességet Európában, mint ahányan reggel, ennek ellenére a sós és édes ízek kedvelőinek aránya teljesen egyforma.

A tanulmány arra is rávilágított, hogy az új ízek felfedezésében nemcsak a finom ételek és italok fogyasztása a cél, hanem az is, hogy másoknak mindezt megmutassuk, és ezzel a közvetlen környezetünkben elismerést vívjunk ki magunknak. A megkérdezett európai emberek több mint egyharmada elismerte, hogy azért próbál ki egy-egy újdonságot, hogy azt elsőként oszthassa meg barátaival, ismerőseivel a közösségi oldalakon.

A kutatás egyértelmű összefüggést mutatott arra vonatkozóan, hogy az ételek és italok fogyasztása különlegessé teszi a mindennapi pillanatokat. Ezt támasztja alá az olaszok álláspontja is, akiknek egyharmada azt vallotta, hogy egy-egy esemény után az elfogyasztott ételek és italok emléke marad meg bennük legtovább.


Charles Spence professzor az Oxfordi Egyetem kísérleti pszichológiai tanszékének munkatársa a kutatási eredményekből elsősorban a látvány és az érzékek összekapcsolódásának fontosságát emelte ki: “A látvány, a hangok, a tapintás és az illatok mind hatással vannak az egyén ízérzékelésére. A vizuális élmények kulcsfontosságúak, ugyanis létrehoznak egy előzetes várakozást, amelyek megalapozzák a későbbi ízélményeket. Ezért van az, hogy a sötét éttermekben elköltött vacsora sokszor csalódást kelt.”

Az ízek érzékelésénél a tapintásnak is fontos szerep jut, nem mindegy, hogy milyen az anyaga annak az evőeszköznek vagy pohárnak, amiből eszünk és iszunk. Sőt az is sokat hozzáad az élményhez, ha a kezünkbe vett pohár megfelelő hőmérsékletű.

A kutatás megerősíti, hogy az ízlelés egy komplex folyamat, amelyben az összes érzékszerv lényeges szerepet tölt be, de azt is bebizonyította, hogy ez mindenkinél másképp jelentkezik, ennek köszönhetően nagyon eltérő ízélményeket tapasztalhatnak meg az egyes fogyasztók.

*A kutatást a Coca-Cola megbízásából a YouGov készítette 2016 februárjában, összesen 11734 válaszadóval Olaszország, Szerbia, Belgium, Nagy-Britannia, Franciaország, Spanyolország, Románia, Németország, Finnország és Hollandia bevonásával.


Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.
Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról

Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról 

A kutatás rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra.
Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson

Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson 

A legjobb európai borturisztikai könyv díját nyerte el a TokajGuide ötödik kiadása a gasztronómiai kiadványok világversenyén, a Gourmand International Awardson.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.