Az íz hatalma

Van, aki édesszájú, van, aki inkább a sós ízeket szereti. Az arányok teljesen megegyeznek Európában – derül ki a Coca-Cola megbízásából készült friss felmérésből*, amelyben tíz ország vett részt. Sokan kezdik a reggelt édességgel, de este kétszer annyian kívánják. Szívesen próbálunk ki újdonságokat, de ebben döntő szerepe van annak, hogy gasztroélményeinket megosszuk másokkal a közösségi oldalakon. Az európaiak 66%-a nem tudja, hogy hány alap íz van.

A kutatásban közel 12 000 ember étkezési szokásait térképezték fel Olaszországból, Szerbiából, Belgiumból, Nagy-Britanniából, Franciaországból, Spanyolországból, Romániából, Németországból, Finnországból és Hollandiából.

Az eredmények azt mutatják, hogy az új ízek kipróbálásában a románok a legmerészebbek, a spanyolok a legkíváncsibbak, a szerbek pedig egyenesen szakértőnek vallják magukat az étkezés terén. A legkevésbé kifinomult ízleléssel a britek rendelkeznek, a németek az ízlelésről a boldogságra asszociálnak, a franciák pedig szeretik édes ízzel indítani a napot. Este egyébként kétszer annyian fogyasztanak édességet Európában, mint ahányan reggel, ennek ellenére a sós és édes ízek kedvelőinek aránya teljesen egyforma.

A tanulmány arra is rávilágított, hogy az új ízek felfedezésében nemcsak a finom ételek és italok fogyasztása a cél, hanem az is, hogy másoknak mindezt megmutassuk, és ezzel a közvetlen környezetünkben elismerést vívjunk ki magunknak. A megkérdezett európai emberek több mint egyharmada elismerte, hogy azért próbál ki egy-egy újdonságot, hogy azt elsőként oszthassa meg barátaival, ismerőseivel a közösségi oldalakon.

A kutatás egyértelmű összefüggést mutatott arra vonatkozóan, hogy az ételek és italok fogyasztása különlegessé teszi a mindennapi pillanatokat. Ezt támasztja alá az olaszok álláspontja is, akiknek egyharmada azt vallotta, hogy egy-egy esemény után az elfogyasztott ételek és italok emléke marad meg bennük legtovább.


Charles Spence professzor az Oxfordi Egyetem kísérleti pszichológiai tanszékének munkatársa a kutatási eredményekből elsősorban a látvány és az érzékek összekapcsolódásának fontosságát emelte ki: “A látvány, a hangok, a tapintás és az illatok mind hatással vannak az egyén ízérzékelésére. A vizuális élmények kulcsfontosságúak, ugyanis létrehoznak egy előzetes várakozást, amelyek megalapozzák a későbbi ízélményeket. Ezért van az, hogy a sötét éttermekben elköltött vacsora sokszor csalódást kelt.”

Az ízek érzékelésénél a tapintásnak is fontos szerep jut, nem mindegy, hogy milyen az anyaga annak az evőeszköznek vagy pohárnak, amiből eszünk és iszunk. Sőt az is sokat hozzáad az élményhez, ha a kezünkbe vett pohár megfelelő hőmérsékletű.

A kutatás megerősíti, hogy az ízlelés egy komplex folyamat, amelyben az összes érzékszerv lényeges szerepet tölt be, de azt is bebizonyította, hogy ez mindenkinél másképp jelentkezik, ennek köszönhetően nagyon eltérő ízélményeket tapasztalhatnak meg az egyes fogyasztók.

*A kutatást a Coca-Cola megbízásából a YouGov készítette 2016 februárjában, összesen 11734 válaszadóval Olaszország, Szerbia, Belgium, Nagy-Britannia, Franciaország, Spanyolország, Románia, Németország, Finnország és Hollandia bevonásával.


Szent Vince napján kiderülhet, idén milyen szőlőtermés várható

Szent Vince napján kiderülhet, idén milyen szőlőtermés várható 

A hagyománytisztelő boros gazdák Szent Vincét a bor védőszentjének, neve napját, január 22-t pedig hagyományos termésjósló ünnepnapnak tartják.
Jön a mentes séfverseny

Jön a mentes séfverseny 

2025-ben hetedik alkalommal kerül megrendezésre a Magyarországon, de talán a világszerte is egyedülálló Az Év Mentes Séfje verseny a Csak a Mentes szervezésében. 
TOP 5 budapesti gasztrohely – az év nyitányaként

TOP 5 budapesti gasztrohely – az év nyitányaként 

Az új év első hónapjában érdemes megállni egy pillanatra és időt hagyni a tervezésre, élvezni az ízeket, a pillanatokat.
Új kézben a Pastrami Étterem

Új kézben a Pastrami Étterem 

A tájékoztatás szerint az akvizíció elsődleges célja a 2009 óta létező brand megőrzése, a vendéglátóipari egység modernizálása, fejlesztése, hosszútávú működtetése.
Kilőtt a kávé ára 2024-ben

Kilőtt a kávé ára 2024-ben 

2024. december elején rekord szintre emelkedett a kávé ára a nemzetközi piacon. És az előrejelzések szerint 2025-ben tovább folytatódik a drágulás – a klímaváltozásnak köszönhetően.
Borfesztivál Újlakon

Borfesztivál Újlakon 

Csupán egy karnyújtásnyira Magyarországtól!
NAV-hír: kedvezőbb a borravaló adózása januártól

NAV-hír: kedvezőbb a borravaló adózása januártól 

Januártól már nemcsak a vendégtől kapott borravaló adómentes, hanem az is, amelyet a vendéglátó egység üzemeltetője ad.
Tokaji és egri termelők nyerték a Magyar Bor Nagydíjat

Tokaji és egri termelők nyerték a Magyar Bor Nagydíjat 

A Magyar Borszakírók Körének toplistája minden évben 12 fehér- és 12 vörösbort tartalmaz, az MBK tagjai ezeknek a tételeknek a vakkóstolója során ítélik oda a Magyar Bor Nagydíjat fehérben és vörösben.
Újabb hely zárt be Budapesten

Újabb hely zárt be Budapesten 

Végleg bezár a kultikus étterem.
Meghalt a magyar gasztronómia ismert alakja, a legendás étkezde lelke

Meghalt a magyar gasztronómia ismert alakja, a legendás étkezde lelke 

A Klauzál tér szívében található Kádár Étkezde nemcsak egy étterem volt, hanem egy intézmény, amelynek lelke Orbán Sándor volt. 

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.