November 10-én második alkalommal rendezték meg az elsősorban az élelmiszer- és vendéglátóipari szereplőket megszólító Plant-Powered Perspectives konferenciát, amely az izgalmas programon túl nem várt meglepetésekkel is szolgált.
A tavaly hagyományteremtő jelleggel útjára bocsátott rendezvényt idén is megtartották a szervezők. A METRO Gasztroakadémián rendezett, végig teltházas eseményt Tobias Leenaert vegán stratéga előadása indította, aki felhívta az egybegyűltek figyelmét a klímaváltozás és az állattenyésztés kapcsolatára és a környezetevédelemre, ezzel meg is határozva a nap egyik legfontosabb tematikáját.
Mi az a vegánsonka-per?
A felvezető programok izgalmas színfoltja volt a 827 Kitchen a magyar piac névhasználatait érintő „vegánsonka-per" néven ismert esetének beszámolója kapcsán kialakult spontán vita is, amelybe a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal jelenlévő képviselője is bekapcsolódott. Ismét bizonyságot nyert a valódi párbeszéd fontossága, és megerősítést nyert, mennyire fontos a piac szereplőinek, hogy termékeik „imitáció" vagy „helyettesítő" elnevezések és fantázianevek helyett „alternatíva" besorolást kapjanak.
Ezt követően az előadások és panelbeszélgetések négy nagy tematika köré csoportosultak: szó esett a piaci- és jogszabályi környezetről, a növényi élelmiszer-előállítás és a vendéglátás legfontosabb kérdéseiről, valamint az üzleti növekedést érintő témákról.
Kik a flexitáriánusok? Miben különböznek a vegánoktól és a vegetáriánusoktól?
Az előadásokból világossá vált, hogy bár a húsfogyasztás környezetterhelő szerepe egyre szélesebb körben ismert, mégsem engedik el még mindig sok helyütt – a nagyrészt államilag finanszírozott közétkeztetésben és a végfelhasználók fejében egyaránt az szerepel, ha enni kell valamit, aközött, ha lehet, mindig szerepeljen húsféle.
Ugyanakkor az is kiderült, egyre nagyobb a húsfogyasztásuk tudatosan csökkentők, azaz flexitáriánusok köre, akik – az egyelőre kisebbségben lévő vegánok és vegetáriánusok mellett – komoly felvevőpiacot jelentenek a húshelyettesítő termékek számára.
A rendezvényen még Bib Gourmand kitüntetést is osztottak
A meghívott előadók között olyan nagy nemzetközi cégek képviseltették magukat, mint például a Nestlé, a Danone és az Unilever, és olyan innovatív hazai vállalkozások, mint a Vegan Business Circle, a Pápai Hús vagy a METRO. Természetesen a vendéglátóipar is teret kapot olyan éttermeken keresztül, mint a Planteen vagy a Kistücsök Étterem.
Az esemény egyik felemelő meglepetése volt, hogy Csapody Balázs, a Kistücsök Étterem tulajdonosa a konferencia során vehette át a Michelin 2022-es kiadványától elnyert Bib Gourmand minősítését.
Izgalmas panelbeszélgetésekre is sor került
A Csehország, Lengyelország és Szlovákia után hazánkban is megrendezett esemény, amelynek házigazdája Garami Gábor műsorvezető volt, hazánkban egyedülálló kezdeményezés, amely a növényi alapú trend követésére, előre mozdítására, színesítésére fókuszál az üzleti szektor érintett szegmenseiben.
Az előadások és a Galavits Patrik, a Forbes Magyarország és a Direkt36 újságírója által moderált beszélgetések gyakran kapcsolták össze a növényi élelmiszerek kérdését a fenntarthatóság fogalmával, mely az év egyik legfontosabb hívószava volt.
Előadók termékeit lehetett kóstolni
Mind az előadásokból, mint a kiállítók által felvonultatott bőséges termékkínálatból egyértelműen kiderült, hogy a tavalyi konferencia óta hatalmas előrelépés történt a növényi termékek piacán, és egyre több szereplő ismeri fel, hogy aki nemet mond a növényi forradalomra, a fejlődésre mond nemet.
Ahogy Miskolczi István, az esemény mögött álló Növényi Forradalom Nonprofit Kft. egyik alapítója is mondta: „A növényi étrend nem egy trend. Ez a jövő."
Magyarország első számú innovatív, növényi alapú élelmiszeripari eseménye, a Plant-Powered Perspectives konferencia főszervezője a Növényi Forradalom Nonprofit Kft. (Bergovecz László, Kaveczki Zsófia, Miskolczi István, Nagy Ervin és Péntek Csaba), az esemény támogatói a METRO és az Unilever Food Solution, médiatámogatója a Trade Magazin.
Minden további információ: ITT
Forrás: METRO / Turizmus Online