Bocuse d’Or: minden terítékre kerül

Közép-Európa egyik legfontosabb gasztroeseményének ad otthont 2016 májusában Budapest, hiszen a Hungexpo területén rendezik meg a SIRHA Budapestet, és ennek egyik eseményeként a Bocuse d’Or európai döntőjén szintén itt versenyeznek a kontinens sztárszakácsai. A Kreatívnak Szántó Gabriella, a Hungexpo kommunikációs igazgatója, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia elnökségi tagja nyilatkozott, ő mindkét esemény kommunikációjában részt vesz.

Mi is ez a Sirha (ejtsd: szira – a szerk.)?

Az élelmiszeripar-, pék- és cukrászipar, a szálloda- és vendéglátóipar prémium kategóriás nemzetközi szakkiállítása. A Sirha brand által egy nemzetközileg ismert és elismert kiállítás érkezik Magyarországra. A márka központi eseményének Lyon a helyszíne, akárcsak a Bocuse d‘Or világdöntőjének, amelynek létrehozásában nagy szerepe volt Paul Bocuse-nak, a 20. század egyik legfontosabb szakácsikonjának, akit a klasszikus magas szintű konyhaművészetet felváltó nouvelle cuisine atyjának tartanak.

Budapest megpályázta a Bocuse d’Or európai döntőjének megrendezését, és nyert.

Ezzel az eseménnyel Budapest felkerül a gasztronómia világtérképére. Egy ilyen döntő idején ugyanis hazánk válik az európai gasztrofővárossá,  ide irányul a szakma figyelme, és nemcsak a séfek érkeznek, de eljön majd ide tudósítani a nemzetközi gasztromédia, étteremkritikusok, a legnevesebb műsorok, bloggerek, lapok mind-mind megjelennek nálunk – és valószínűleg nemcsak a kiállításról és a versenyről számolnak majd be, hanem a magyar konyháról, a legjobb éttermeinkről, borainkról és a tágabb értelemben vett kultúránkról. Ez tehát nem pusztán egy kiemelt feladat, hanem egy hatalmas lehetőség, a legmagasabb rendű országmarketing  is. 

A Sirha alapvetően nem a szélesebb nagyközönségnek szól, hanem a szakmának, illetve a foodyknak. Ez utóbbiak a közönségnek az a része, aki valószínűleg nem ebben a szektorban dolgozik, de értőn, komolyan szól hozzá, odafigyel arra, hogy mit eszik, étterembe jár, szakirodalmat olvas, érdekli, hogy mi történik a gasztronómia világában, mi több, ért is hozzá.

Az európai versenyen ráadásul magyar alapanyagokból kell majd főzni.

Ezt úgy kell elképzelni, hogy Európa csúcskonyháiban most magyar alapanyagok vannak terítéken. Mióta Lyonban bejelentették − tehát májusig egy bő fél éven át − magyar szarvasborjúhúsból és magyar kecsegéből Európa legjobb séfjei − a versenyzők és az őket segítő szakmai teamek napi nyolc órát kísérleteznek és gyakorolnak ezekkel a hozzávalókkal. Aki a versenyre készül, az csak ezzel foglalkozik. Bízunk benne, hogy ezek az alapanyagok később az étlapjukon is megjelennek majd. A magyar Bocuse Akadémia javaslatlistájából végül ezt a kettőt választották ki.  Megvizsgálták, elemezték, kipróbálták őket, elmentek még a haltenyésztő helyre is, szakértették a vadhúst, és azt mondták, jöhet. Ezzel dolgoztak az idei magyar döntő versenyzői, köztük a győztes, Széll Tamás is, aki immár másodszor vehet részt az európai versenyen.

Ezeket kiviszik hozzájuk?

Igen, ez is egy komoly logisztikát igénylő feladat, hogy minden egyes országba hetente innen szállítja a magyar Bocuse Akadémia hivatalos alapanyag-beszállítója, a METRO a megadott méretben, minőségben és mennyiségben az alapanyagot.

E két rendezvényt milyen módon kommunikálják?

A Sirha kiállítás jellegéből fakadóan elsősorban b2b kommunikációt igényel. Magyarországon és a közép-kelet-európai régióban szaklapokban, illetve azok online felületein szakmai kommunikáció zajlik, de a DM levelekkel történő célzott információátadás is fontos szerepet tölt be. A Bocuse d’Or verseny szinte kizárólag pr-komunikáció – hazánkban és külföldön is. Ez egy viszonylag könnyű terep, pontosabban nem az a kihívás, hogy írjanak rólunk, hiszen egy ilyen jellegű esemény hálás téma, amit az olvasók is szeretnek, hanem hogy jó tartalmat kell csinálni, pontosan, kellő ütemben eljuttatni a médiának. A versenyhez hosszú évek alatt lefektetett szponzorációs stratégia tartozik, ez a lyoni központ hatásköre: a szektor legnagyobb, jellemzően prémium kategóriás szereplői jelennek majd meg.

A brand tulajdonosai mennyire folynak bele a munkába?

Igen komolyan. Létrejött egy úgynevezett operatív tanács, a COC, amiben magyar részről a Magyar Bocuse d’Or Akadémia, a Hungexpo − mint rendezvényszervező és házigazda −, illetve időről időre azok a magyar szereplők, akiknek szerepük lesz a kommunikációban (mint például Budapest város, vagy éppen a turisztikai szervezetek) vesznek részt. Természetesen mindezt kiegészítik francia részről kommunikációs-, a verseny szakmai tartalmáért felelős-, illetve rendezvényszervezési tapasztalatokkal rendelkező szakemberek. Egy-egy ilyen COC két-három napig tart, ezeken operatív módon beható részletességgel végigbeszéljük minden egyes elemét a rendezvénynek. Minden terítékre kerül: így a zsűri összeállításától a verseny konkrét menetén, a segítők feladatkörén, a szponzorációs listán át egészen a gálavacsora programjáig és menüjéig.

Mit tanult eddig ebből?

Kommunikációs szakemberként az a legizgalmasabb, hogy ez egy elképesztően komplex feladat. Ehhez hozzá kell tennem, hogy itt más a lépték, hiszen komoly gasztrorendevények már léteznek Magyarországon, de ilyen még nem volt, ez nemzetközi színtéren is megjelenő csúcsesemény, ezért is dolgozik rajta sok különböző területről érkezett szakember, ügynökség. A kommunikációs szakmának minden eleme, a legapróbb szeglete is benne foglaltatik: nagy része pr, de egymásba érően, egymást kiegészítve az event marketing és a rendezvényszervezés is beletartozik. Aztán ugyanúgy része a fizetett hirdetés, a social média tervezés vagy a személyes brandépítés, városmarketing, de éppúgy benne van az alapanyagok promóciója vagy éppen egyes borrégiók bekapcsolása ebbe a nagyszabású projektbe. Látszik tehát, hogy miközben mindez a két májusi eseményről; a Sirha kiállításról és a Bocuse európai döntőjéről szól, mégis az egyes elemek egy-egy teljesen különálló területét jelentik a kommunikációnak, így azok némiképp más megközelítést igényelnek. Fontos a kiállításon és a versenyen résztvevők, az egyes szervezetek, támogatók koordinálása, és hogy az ő sajátságos érdekeik, kommunikációs céljaik is megjelenjenek ebben az egészben. Olyan ez, mint egy nagyzenekari mű, számtalan hangszer szól egyszerre, de a hangzásnak mégis egységesnek kell lennie. 


Csődöt jelentett a Hooters

Csődöt jelentett a Hooters 

A csirkeszárnyairól híres Hooters étteremlánc hétfőn csődöt jelentett, de a márka továbbra is megmarad.
Csehország megszigorítja a száj- és körömfájás elleni védőintézkedéseket

Csehország megszigorítja a száj- és körömfájás elleni védőintézkedéseket 

A miniszter közlése szerint Szlovákiából, Magyarországról, Alsó Ausztriából és Burgenlandból hétfő éjféltől tilos lesz egyes állati termékek behozatala.
Csehországi borturisztikai konferencia – magyar résztvevőkkel

Csehországi borturisztikai konferencia – magyar résztvevőkkel 

Három magyar résztvevő a mikulovi Nemzetközi Borturizmus Konferencián.
Etyek nagyra törő terve: felkerülni a világ pezsgő térképére

Etyek nagyra törő terve: felkerülni a világ pezsgő térképére 

Az Etyeki Pezsgő hivatalosan eredetvédett státuszt kapott.
Terített asztal a Balatonnál – gasztro-évadnyitó Tihanyban

Terített asztal a Balatonnál – gasztro-évadnyitó Tihanyban 

Hagyományteremtő„Balaton Expo”-n jelent meg a régió kínálata a Balaton asztalán.
Fontos termék a vendéglátóipar szereplőinek

Fontos termék a vendéglátóipar szereplőinek 

Új névvel és telephelyen, kibővített termékportfólióval és nemzetközi terjeszkedéssel folytatja működését Magyarország vezető újrahasználati rendszere, a Cup Revolution.
Felvásárolták az albán Spar-hálózatot

Felvásárolták az albán Spar-hálózatot 

Koszovó legnagyobb kiskereskedelmi hálózata, a Viva Fresh Store felvásárolta a Spar Albánia üzleteit a helyi Balfin befektetési csoporttól.
Balatoni vörösborokat díjaztak Berlinben

Balatoni vörösborokat díjaztak Berlinben 

Ki mondta, hogy a balatonfüredi borvidék kizárólag fehérborok készítéséhez kiváló terület?
Itthon újabb szarvasmarhatelepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás

Itthon újabb szarvasmarhatelepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás 

Az első tünetek kedden jelentkeztek a Levél településen található, 3000 egyedet számláló szarvasmarha-állományban.
Jön egy stílusos villásreggeli

Jön egy stílusos villásreggeli 

Stílusos Vidéki Villásreggeli Fesztivál és majális- egy igazán ragyogó program a gasztronómia és az utazás szerelmeseinek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.