Bocuse d’Or: minden terítékre kerül

Közép-Európa egyik legfontosabb gasztroeseményének ad otthont 2016 májusában Budapest, hiszen a Hungexpo területén rendezik meg a SIRHA Budapestet, és ennek egyik eseményeként a Bocuse d’Or európai döntőjén szintén itt versenyeznek a kontinens sztárszakácsai. A Kreatívnak Szántó Gabriella, a Hungexpo kommunikációs igazgatója, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia elnökségi tagja nyilatkozott, ő mindkét esemény kommunikációjában részt vesz.

Mi is ez a Sirha (ejtsd: szira – a szerk.)?

Az élelmiszeripar-, pék- és cukrászipar, a szálloda- és vendéglátóipar prémium kategóriás nemzetközi szakkiállítása. A Sirha brand által egy nemzetközileg ismert és elismert kiállítás érkezik Magyarországra. A márka központi eseményének Lyon a helyszíne, akárcsak a Bocuse d‘Or világdöntőjének, amelynek létrehozásában nagy szerepe volt Paul Bocuse-nak, a 20. század egyik legfontosabb szakácsikonjának, akit a klasszikus magas szintű konyhaművészetet felváltó nouvelle cuisine atyjának tartanak.

Budapest megpályázta a Bocuse d’Or európai döntőjének megrendezését, és nyert.

Ezzel az eseménnyel Budapest felkerül a gasztronómia világtérképére. Egy ilyen döntő idején ugyanis hazánk válik az európai gasztrofővárossá,  ide irányul a szakma figyelme, és nemcsak a séfek érkeznek, de eljön majd ide tudósítani a nemzetközi gasztromédia, étteremkritikusok, a legnevesebb műsorok, bloggerek, lapok mind-mind megjelennek nálunk – és valószínűleg nemcsak a kiállításról és a versenyről számolnak majd be, hanem a magyar konyháról, a legjobb éttermeinkről, borainkról és a tágabb értelemben vett kultúránkról. Ez tehát nem pusztán egy kiemelt feladat, hanem egy hatalmas lehetőség, a legmagasabb rendű országmarketing  is. 

A Sirha alapvetően nem a szélesebb nagyközönségnek szól, hanem a szakmának, illetve a foodyknak. Ez utóbbiak a közönségnek az a része, aki valószínűleg nem ebben a szektorban dolgozik, de értőn, komolyan szól hozzá, odafigyel arra, hogy mit eszik, étterembe jár, szakirodalmat olvas, érdekli, hogy mi történik a gasztronómia világában, mi több, ért is hozzá.

Az európai versenyen ráadásul magyar alapanyagokból kell majd főzni.

Ezt úgy kell elképzelni, hogy Európa csúcskonyháiban most magyar alapanyagok vannak terítéken. Mióta Lyonban bejelentették − tehát májusig egy bő fél éven át − magyar szarvasborjúhúsból és magyar kecsegéből Európa legjobb séfjei − a versenyzők és az őket segítő szakmai teamek napi nyolc órát kísérleteznek és gyakorolnak ezekkel a hozzávalókkal. Aki a versenyre készül, az csak ezzel foglalkozik. Bízunk benne, hogy ezek az alapanyagok később az étlapjukon is megjelennek majd. A magyar Bocuse Akadémia javaslatlistájából végül ezt a kettőt választották ki.  Megvizsgálták, elemezték, kipróbálták őket, elmentek még a haltenyésztő helyre is, szakértették a vadhúst, és azt mondták, jöhet. Ezzel dolgoztak az idei magyar döntő versenyzői, köztük a győztes, Széll Tamás is, aki immár másodszor vehet részt az európai versenyen.

Ezeket kiviszik hozzájuk?

Igen, ez is egy komoly logisztikát igénylő feladat, hogy minden egyes országba hetente innen szállítja a magyar Bocuse Akadémia hivatalos alapanyag-beszállítója, a METRO a megadott méretben, minőségben és mennyiségben az alapanyagot.

E két rendezvényt milyen módon kommunikálják?

A Sirha kiállítás jellegéből fakadóan elsősorban b2b kommunikációt igényel. Magyarországon és a közép-kelet-európai régióban szaklapokban, illetve azok online felületein szakmai kommunikáció zajlik, de a DM levelekkel történő célzott információátadás is fontos szerepet tölt be. A Bocuse d’Or verseny szinte kizárólag pr-komunikáció – hazánkban és külföldön is. Ez egy viszonylag könnyű terep, pontosabban nem az a kihívás, hogy írjanak rólunk, hiszen egy ilyen jellegű esemény hálás téma, amit az olvasók is szeretnek, hanem hogy jó tartalmat kell csinálni, pontosan, kellő ütemben eljuttatni a médiának. A versenyhez hosszú évek alatt lefektetett szponzorációs stratégia tartozik, ez a lyoni központ hatásköre: a szektor legnagyobb, jellemzően prémium kategóriás szereplői jelennek majd meg.

A brand tulajdonosai mennyire folynak bele a munkába?

Igen komolyan. Létrejött egy úgynevezett operatív tanács, a COC, amiben magyar részről a Magyar Bocuse d’Or Akadémia, a Hungexpo − mint rendezvényszervező és házigazda −, illetve időről időre azok a magyar szereplők, akiknek szerepük lesz a kommunikációban (mint például Budapest város, vagy éppen a turisztikai szervezetek) vesznek részt. Természetesen mindezt kiegészítik francia részről kommunikációs-, a verseny szakmai tartalmáért felelős-, illetve rendezvényszervezési tapasztalatokkal rendelkező szakemberek. Egy-egy ilyen COC két-három napig tart, ezeken operatív módon beható részletességgel végigbeszéljük minden egyes elemét a rendezvénynek. Minden terítékre kerül: így a zsűri összeállításától a verseny konkrét menetén, a segítők feladatkörén, a szponzorációs listán át egészen a gálavacsora programjáig és menüjéig.

Mit tanult eddig ebből?

Kommunikációs szakemberként az a legizgalmasabb, hogy ez egy elképesztően komplex feladat. Ehhez hozzá kell tennem, hogy itt más a lépték, hiszen komoly gasztrorendevények már léteznek Magyarországon, de ilyen még nem volt, ez nemzetközi színtéren is megjelenő csúcsesemény, ezért is dolgozik rajta sok különböző területről érkezett szakember, ügynökség. A kommunikációs szakmának minden eleme, a legapróbb szeglete is benne foglaltatik: nagy része pr, de egymásba érően, egymást kiegészítve az event marketing és a rendezvényszervezés is beletartozik. Aztán ugyanúgy része a fizetett hirdetés, a social média tervezés vagy a személyes brandépítés, városmarketing, de éppúgy benne van az alapanyagok promóciója vagy éppen egyes borrégiók bekapcsolása ebbe a nagyszabású projektbe. Látszik tehát, hogy miközben mindez a két májusi eseményről; a Sirha kiállításról és a Bocuse európai döntőjéről szól, mégis az egyes elemek egy-egy teljesen különálló területét jelentik a kommunikációnak, így azok némiképp más megközelítést igényelnek. Fontos a kiállításon és a versenyen résztvevők, az egyes szervezetek, támogatók koordinálása, és hogy az ő sajátságos érdekeik, kommunikációs céljaik is megjelenjenek ebben az egészben. Olyan ez, mint egy nagyzenekari mű, számtalan hangszer szól egyszerre, de a hangzásnak mégis egységesnek kell lennie. 


Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.
Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból

Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból 

Műanyag fóliadarab lehet benne.
Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese

Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese 

Idén 19. alkalommal adták át a Borászok Borásza díjat.
Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen

Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen 

Harmadik alkalommal hirdették meg a versenyt, amelyre 143 nevezés érkezett az ország minden részéből és a Felvidékről.
Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival

Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival 

Mutatjuk az idei első Food Truck Show legizgalmasabb ételeit.
Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál

Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál 

A tradíció és az innováció összefonódása kürtőskalács ünnepén.
Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje

Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje 

Az ország egyik legnevesebb séfje szerepel kiadónk, a Klasszis Média idén is megrendezésre kerülő, szállodákat és éttermeket megcélzó designversenyének zsűrijében.
Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból

Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból 

A nagykóstolón több mint húsz Kárpát-medencei pincészet mintegy ötven borával ismerkedhetnek meg a látogatók.
Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején

Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején 

Ismét megnyitotta kapuit Budapest egyik legkülönlegesebb skybarja, a Hilton Budapest szálloda tetején található White Raven.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.