Az évről-évre növekvő düsseldorfi Prowein kiállítás mára már a legjelentősebb borszakmai seregszemlék egyike a veronai Vinitaly és a bordeaux-i Vinexpo mellett. Ötven ország több mint négyezer kiállítója mutatta meg magát, háromszáznál is több program várta a közel negyvenötezer vendéget.
Az idén 20 éves Prowein kiállításon Magyarország tizedik éve szerepel. Az utóbbi évek tendenciái alapján jól látható, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a különlegességek iránt, ami a magyar szakmának is kiváló lehetőségeket biztosít. „Amit például a furminttal, juhfarkkal, ezerjóval vagy a kadarkával be tudunk mutatni, az kuriózum a külföld számára" - mondta Kiss Eliza, a Vidékfejlesztési Minisztérium szőlő-borágazatért felelős miniszteri biztosa, aki vasárnap megnyitotta a magyar nemzeti standot a világ vezető borszakmai vásárán. Hazánkat 26 borászat képviselte, nagy többségében tokaji pincészetek, melyek nemzetközi hírnevükkel nagyobb figyelmet vonzottak a magyar borágazat többi képviselőjére .
A magyar bor a nemzetközi piacokon a hazánkra jellemző különlegességekkel, honii fajtákkal, borvidékeink sajátos értékeinek megmutatásával érvényesülhet. Ezeket jól átgondolt, gondosan kimunkált országos bormarketinggel kell eljuttatni a külföldi vársárlókhoz. Az ismertség növelését szolgálja például a Nemzeti Borkiválóság Programhoz kapcsolódó Országkóstoló rendezvénysorozaton kiválasztott mintegy 500 borról készült két új, reprezentatív angol nyelvű könyv is, vagy éppen a nemzeti standon kialakított központi kóstolózóna, ahol bemutattak számos borkiválóságot.
Kiss Eliza kiemelte, hogy két-három éve felfelé ível az export, tavaly elérte a 75 millió eurót. A legnagyobb piacon, Németországban az aktív marketingmunka révén is erősödik az érdeklődés a minőségi magyar bor iránt, így tavaly csaknem változatlan mennyiség mellett éves szinten 13 százalékos emelkedéssel 14 millió euró fölé ugrott a borkivitel értéke. Hozzá kell tennünk,hogy Magyarországon hosszú idő óta tavaly először haladta meg a borexport az importot. Az országban 2013-ban 2,6 millió hektoliter bor került a pincékbe, az export 700 ezer hektoliter volt, az import 500 ezer hektoliter.
Forrás: Vendég & Hotel