„A Borszerda ötlete (honnan máshonnan?) Amerikából származik – mondta el az esemény kapcsán szervezett sajtóbeszélgetésen Tóth Gedeon, az AMC szakmai tanácsadója -, ahol egy egyetemi campus diákjai vették rá a helyi vendéglőst, adná olcsóbban a hét egy napján a borokat. Az ötlet bevált…”
Olyannyira, hogy mint azt megtudhattuk, napjainkra az USA az éves borfogyasztás területén az első helyre került a nemzetek rangsorában. Azért az egy főre jutó, 30 literes átlagunkkal nem kell szégyenkeznünk. A szakemberek szerint a mennyiség jelentősen nem növelhető, azonban elgondolkodtató adat, hogy a hazai borfogyasztásnak mindössze 10 százaléka kerül a vendéglők asztalára. A cél tehát nem más, mint a fogyasztókhoz vezető út lerövidítése. Ennek egyik eszköze a Borszerda, melynek során az akcióhoz csatlakozó éttermek ezen a szerdán 50, a kereskedők pedig legalább 10 százalékos kedvezményt adnak minőségi magyar fehérboraik listaárából.
„A borszerdák kitűnő alkalmat nyújtanak a legjobb magyar borok kóstolására, a minőségi magyar borkészítés világának megismerésére. A részt vevő éttermek ajánlásai emellett a borok harmonikus gasztronómiai beágyazását is biztosítják” – vélekedik Horkay András, a WSET-akkreditációval rendelkező boriskola, a CEWI (Central European Wine Institute) igazgatója. Az éttermi borozás alkalmával a bor és a társaság élvezetét a hely atmoszférája, a gasztronómiai élmény és az emelkedett hangulat is fokozza. Gasztronómiai szempontból is praktikus ez a megoldás, hiszen az éppen kinézett ételhez hozzá lehet igazítani az italt – vagy éppen ellenkezőleg, a kóstolni vágyott borhoz a húst, halat, salátát, desszertet. Aki biztosra akar menni, célszerű az interneten is kutakodnia, hiszen ma már szinte minden vendéglátóhely működtet saját honlapot, ahol az aktuális bor- és étlap is megtalálható általában.
„A magyar bor nagyon sokat köszönhet a magyar gasztronómiának – tette hozzá Tóth Gedeon -. A borászok sokat tanultak a gasztronómiából, és a rendszerváltás óta eltelt időben be tudták bizonyítani, hogy bort nem csak a zsíros kenyérhez és a pörkölthöz lehet adni. tanítani kell a fogyasztót, és tanulni kell a felszolgálóknak, hogyan lehet ezt megtenni. A pincérek borismerete nagyon fontos lehet ehhez.”
A Borszerda célja nem az, hogy több bor fogyjon, hanem az, hogy más megközelítésben találkozzon vendég a borral. Az idei év másik Borszerdáját november 9-én tarják – ekkor a vörösborok kerülnek majd terítékre.
Első Borszerda 2011-ben
Száznál is több vendéglő, borszaküzlet népszerűsíti szeptember 21-én, az első idei borszerdán a minőségi magyar borokat és a kulturált borfogyasztást. Az akcióhoz csatlakozó éttermek ezen a napon 50, a kereskedők pedig legalább 10 százalékos kedvezményt adnak minőségi magyar fehérboraik listaárából. Az akcióhoz csatlakozni, illetve asztalt foglalni a www.borszerdak.hu oldalon lehet.

Feszült hangulat a borászok körében: Wáberer kijelentése kiverte a biztosítékot
A borásztársadalom nem nézi jó szemmel az alkoholmentességre buzdító kampányt – szerintük ezzel a hazai borkultúra hitelessége is sérül.

Időutazás a Folly Arborétumban
A badacsonyörsi arborétum a nyári hónapokban is ideális úti cél.

Kihirdették Magyarország legjobb éttermeit – Itt a 2025-ös toplista
Június 16-án, hétfőn este rendezték a hazai gasztronómiai élet legrangosabb eseményét, a Dining Guide Év Étterme Gálát.

Hétvégén Somlói Borgála
Borkultúra, hagyomány és élmény egyetlen hétvégén.

Kiemelkedő vidéki vállalkozásokat díjaztak
Közös célért – 6 millió forint adomány gyűlt össze.

Új imázsfilm a magyar borról – Videó a cikkben
Új nemzetközi imázsfilmmel pozicionálja újra Magyarországot a borvilág térképén a Magyar Bormarketing Ügynökség.

Hazai borászoknak üzent Nagy Márton: jön a kormányzati segítség
Növelni kell a palackos borok exportját, amihez a magyar kormány minden segítséget megad, mondta a miniszter egy csütörtöki balatoni nyitóeseményen.

Bartenderek új generációja – 22 milliós segítség a Coca-Cola HBC-től
A Bar Me Tender ingyenes bartenderképzés immár negyedik éve segíti a vendéglátós szakma új generációját.

Hamis élelmiszerek, többmilliárdos károk
Többmilliárdos kárt okoznak évente Magyarországon a hamisított élelmiszerek és italok.

Piacbővítésre készül a multi üzletlánc hazai tagja
Az Auchan Magyarország stratégiai partnerségre lép a Winelovers Wine Awards borversennyel.
Interjú

Nagybor vagy semmi
A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.