Év végére lesz döntés

Augusztus végén ismét szűkül azon társaságok köre, amelyek versenyben maradhatnak azért, hogy 75 évre megkapják a Budapest Airport (BA) üzemeltetési jogát és részvényeinek egy darab híján 75 százalékát. A végső döntés a második pályázati körben születik meg, várhatóan még az idén.

'

Az érdeklődők száma és súlya is jelzi, hogy a BA megvásárlása biztos üzletnek látszik. Az egész európai légi közlekedési piac biztató jövő előtt áll – gondoljunk csak arra, hogy 2004-ben az európai légi személyforgalom 7,5 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, a következő évekre pedig még a legpesszimistább becslés is 4 százalékos növekedést jósol –, és még ennél is jobbak a közép-európai régió kilátásai.

Tavaly az 5–10 millió közötti utasforgalmat lebonyolító kategóriában, ahová a Ferihegyi repülőtér is tartozik, Prága 26,9 százalékos, Köln/ Bonn 15,4 százalékos, Moszkva/Domodevo pedig 11,5 százalékos forgalomnövekedést ért el. Ami Ferihegy adatait illeti: tavaly 6,46 millió utas fordult meg a repülőtéren, ami 28,6 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Az idén 7,59 milliós utast, azaz 17,5 százalékos növekedést várnak. Még egy adalék: az IATA elemzése szerint az elkövetkező években Magyarország lesz a világ harmadik leggyorsabban fejlődő légi közlekedési piaca.

Kitartó érdeklődés

Az persze kérdés, hogy a forgalom növekedésével egyenes arányban nő-e a nyereség. Erre a kérdésre a BA-tól nem kaptunk választ; érvelésük szerint a privatizáció jelenlegi szakaszában semmiféle információt nem adhatnak ki. Csak sejteni lehet, hogy a válasz valószínűleg nem, hiszen számos beruházás elkerülhetetlennek tűnik. Szükség van új cargobázisra, új terminálra, a repülőtéri közlekedés fejlesztésére és szálloda építésére – hogy csak néhány példát említsünk. Azt természetesen nem tudni, melyik pályázó mennyi pénzt szán a fejlesztésekre, hová helyezi a hangsúlyt, illetve mi lesz a várható sorrend. A titoktartási kötelezettségükre hivatkozó potenciális befektetőktől erről semmit nem sikerült megtudnunk, néhány korábbi nyilatkozatból viszont kiderül, hogy vannak, akik a fapados, vannak, akik a cargoforgalom bővítésében látják a jövőt.

Valószínűleg az is befolyásolja majd a BA nyereségét, hogy a díjakat a privatizáció után várhatóan az iparágban világszerte alkalmazott „infláció-X” árplafonmodell alapján fogják szabályozni. A befektetők véleménye azonban ennek ellenére is szemmel láthatóan az, hogy a BA jó vételt jelent. A legújabb hírek szerint még annál is jobbat, mint amilyennek eredetileg látszott, hiszen – a FigyelőNet szerint – az új európai elosztóközpontot kereső American Airlines is szemet vetett rá. A pályázókat sem a Légiforgalmi Dolgozók Független Szakszervezetének két július végi sztrájkja, sem az nem riasztja el, hogy a Fidesz a BA Rt. eladásának megakadályozásán dolgozik. Több tisztázatlan kérdés is van a reptér körül: 7 milliárd forintra perli például a BA-t a Ferihegyi Utasterminálfejlesztő Kft., annak kanadai tulajdonosa pedig a magyar államot; ugyanez az ügy az Alkotmánybíróság elé is került; nem tisztázott, hol lehetne az új cargobázis, nincs még aláírt keretszerződés a BA és a Malév között; a Malév 3 milliárd forinttal tartozik a BA-nak; a pályázók állítólag nem ismerik azt a szerződést, amelyet a BA kötött a KVI-vel a reptér működtetésére. Megoldásra vár a repülőtér és a városközpont közötti összeköttetés fejlesztése is. Ez kétségtelenül állami feladat lenne, és hiába van meg erre a szándék – Demszky Gábor néhány hete bejelentette, hogy a fővárosi fejlesztésekről szóló Podmaniczky- tervnek mindenképp része lesz a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsvasút megépítése – az azért kérdés, mikorra fog ez megvalósulni.

A döntés

A végső döntésről azt lehet tudni, hogy remélhetően még az idén megszületik. A további lépéseket pedig megint csak homály fedi. „A nyertesnek érdeke lesz, hogy minél előbb nyereségesen tudjon működni a reptér, tehát valószínűleg gyorsan megindulhatnak a szükséges beruházások” – mondja Oravecz Péter, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV Rt.) kommunikációs igazgatója. A labda tehát egyelőre az ÁPV Rt.- nél van, amelynek 11 tagú igazgatótanácsa a júniusi prekvalifikációs szakaszban a pályázók szakmai hátterének, hozzáállásának és pénzügyi megbízhatóságának mérlegelése alapján egyetlen jelöltet zárt ki a tizenegyből, az argentin Coporación América SA-t és magyar partnerét, a Stellaria Tanácsadó Kft.-t. A maradék tíz versenyző közül azután a Terra Firma befektetőcsoport „magától” kiszállt a versenyből.

A szelekció első köre azonban várhatóan „véresebb” lesz, hiszen az a cél, hogy „megszórják a mezőnyt” és kevesen legyenek azok, akik novemberben kötelező érvényű ajánlatot nyújtanak be. Az ÁPV Rt. igazgatótanácsa a döntés meghozatalakor többek között a stratégiai fejlesztési tervet, a pénzügyi tervet, a munkavállalókkal kapcsolatos terveket és a nemzetbiztonsági szempontokat fogja szem előtt tartani. Mint Oravecz Péter elmondta, a döntésnél – a stratégiai elképzelések mellett – a vételár játssza majd a legnagyobb szerepet.

Beszállás!

 

A Budapest Airport néhány adata

A BA Rt. adózott eredménye 2004-ben 9,863 milliárd forint volt, ami az előző évi 4,263 milliárd forintos értéknek több mint a duplája. Jegyzett tőkéje 2004 december 31-én valamivel több mint 8 milliárd forint volt, saját tőkéje 10,733 milliárd forint. A több mint 1200 dolgozót foglalkoztató cég tőkearányos nyeresége 2003 és 2004 között 53,8 százalékról 128,81 százalékra nőtt.

A második körbe bejutott kilenc pályázó

Az Abertis Group, az Ontario Teacher's Pension Plan és a TBI konzorciuma;

• A BAA (International Holdings) Ltd; a BAA hét repülőtérrel rendelkezik az Egyesült Királyság területén, köztük van Heathrow, Gatwick és Stansted. Ezeken kívül Melbourne és Perth, Nápoly, Indianapolis és Pittsburgh repülőtereinek tulajdonosa, illetve üzemeltetője.

• A Copenhagen Airports A/S; a Copenhagen Airports A/S további két dániai reptér (Kastrup és Roskilde) tulajdonosa és üzemeltetője.

• Az Euroinvest Közép-Európai Befektetési Rt; az Aeroporto di Venezia Marco Polo S.p.a, az OTP Bank és a MOL Rt. konzorciuma; a velencei repülőteret üzemeltető SAVE S.p.A. cateringcégeket és kereskedelmi létesítményeket is működtet három másik repülőtéren, vasútállomáson és egy kikötőben.

• A Ferrovial Aeropuertos SA, a Ferrovial Infraestructuras SA és a Goldman Sachs Int. konzorciuma; a spanyol Ferrovial konglomerátum leányvállalata a bristoli, a belfasti, a sidneyi és egy chilei (Antofagasta) repülőtér üzemeltetésében vesz részt.

• A Fraport AG és a Deutsche Bank AG konzorciuma; Németországban négy repülőteret, köztük az ország legnagyobb forgalmú légikikötőjét üzemelteti a Fraport AG. Frankfurt am Main, Frankfurt–Hahn, Hannover és Saarbrücken repülőtere mellett terminált működtet Antalyán és Limában.

• A Hochtief AirPort GmbH és a Hochtief AirPort Capital GmbH konzorciuma; a vállalat portfóliójába tartozik Düsseldorf, Hamburg és Athén légikikötője. A Hochtief a közelmúltban átvette a tiranai Teréz anya repülőtér üzemeltetését.

 • A Macquarie Airports Holdings Ltd; az ausztrál székhelyű Macquarie Airports repülőterein idén júniusban közel 10 millió utas fordult meg. A vállalat portfóliójába tartozik a brüsszeli, a sidneyi, a római, a bristoli és a birminghami reptér. Érdekeltségei (Ferrovial, Hochtief) önállóan is indulnak a BA privatizációjára kiírt tenderen.

• A Tav Tepe-Akfen-Vie Yatirim Yapim Ve Isletme Anonim Sirketi; a TAV júniusban elnyerte az isztambuli reptér üzemeltetési koncesszióját 15,5 évre, amiért 3 milliárd dollárt fizetett a török államnak. A TAV üzemelteti az ankarai és izmiri repülőtereket, és most építi a kairói repülőtér harmadik terminálját.

Privatizációs menetrend

2005. június 6. Pályázati felhívás a Budapest Airport Rt. részvényeinek értékesítésére

2005. június 28. Írásbeli szándéknyilatkozatot nyújtanak be az érdeklődők

2005. augusztus 9. A résztvevők benyújtják indikatív ajánlataikat. Ezek elbírálása után az ÁPV Rt. értesíti azokat, akik a második szakaszban is részt vehetnek.

2005. november 2. A résztvevők benyújtják az ÁPV Rt.-nek kötelező érvényű ajánlataikat

'

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.
Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból

Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból 

Műanyag fóliadarab lehet benne.
Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese

Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese 

Idén 19. alkalommal adták át a Borászok Borásza díjat.
Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen

Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen 

Harmadik alkalommal hirdették meg a versenyt, amelyre 143 nevezés érkezett az ország minden részéből és a Felvidékről.
Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival

Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival 

Mutatjuk az idei első Food Truck Show legizgalmasabb ételeit.
Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál

Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál 

A tradíció és az innováció összefonódása kürtőskalács ünnepén.
Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje

Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje 

Az ország egyik legnevesebb séfje szerepel kiadónk, a Klasszis Média idén is megrendezésre kerülő, szállodákat és éttermeket megcélzó designversenyének zsűrijében.
Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból

Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból 

A nagykóstolón több mint húsz Kárpát-medencei pincészet mintegy ötven borával ismerkedhetnek meg a látogatók.
Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején

Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején 

Ismét megnyitotta kapuit Budapest egyik legkülönlegesebb skybarja, a Hilton Budapest szálloda tetején található White Raven.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.