Év végére lesz döntés

Augusztus végén ismét szűkül azon társaságok köre, amelyek versenyben maradhatnak azért, hogy 75 évre megkapják a Budapest Airport (BA) üzemeltetési jogát és részvényeinek egy darab híján 75 százalékát. A végső döntés a második pályázati körben születik meg, várhatóan még az idén.

'

Az érdeklődők száma és súlya is jelzi, hogy a BA megvásárlása biztos üzletnek látszik. Az egész európai légi közlekedési piac biztató jövő előtt áll – gondoljunk csak arra, hogy 2004-ben az európai légi személyforgalom 7,5 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, a következő évekre pedig még a legpesszimistább becslés is 4 százalékos növekedést jósol –, és még ennél is jobbak a közép-európai régió kilátásai.

Tavaly az 5–10 millió közötti utasforgalmat lebonyolító kategóriában, ahová a Ferihegyi repülőtér is tartozik, Prága 26,9 százalékos, Köln/ Bonn 15,4 százalékos, Moszkva/Domodevo pedig 11,5 százalékos forgalomnövekedést ért el. Ami Ferihegy adatait illeti: tavaly 6,46 millió utas fordult meg a repülőtéren, ami 28,6 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Az idén 7,59 milliós utast, azaz 17,5 százalékos növekedést várnak. Még egy adalék: az IATA elemzése szerint az elkövetkező években Magyarország lesz a világ harmadik leggyorsabban fejlődő légi közlekedési piaca.

Kitartó érdeklődés

Az persze kérdés, hogy a forgalom növekedésével egyenes arányban nő-e a nyereség. Erre a kérdésre a BA-tól nem kaptunk választ; érvelésük szerint a privatizáció jelenlegi szakaszában semmiféle információt nem adhatnak ki. Csak sejteni lehet, hogy a válasz valószínűleg nem, hiszen számos beruházás elkerülhetetlennek tűnik. Szükség van új cargobázisra, új terminálra, a repülőtéri közlekedés fejlesztésére és szálloda építésére – hogy csak néhány példát említsünk. Azt természetesen nem tudni, melyik pályázó mennyi pénzt szán a fejlesztésekre, hová helyezi a hangsúlyt, illetve mi lesz a várható sorrend. A titoktartási kötelezettségükre hivatkozó potenciális befektetőktől erről semmit nem sikerült megtudnunk, néhány korábbi nyilatkozatból viszont kiderül, hogy vannak, akik a fapados, vannak, akik a cargoforgalom bővítésében látják a jövőt.

Valószínűleg az is befolyásolja majd a BA nyereségét, hogy a díjakat a privatizáció után várhatóan az iparágban világszerte alkalmazott „infláció-X” árplafonmodell alapján fogják szabályozni. A befektetők véleménye azonban ennek ellenére is szemmel láthatóan az, hogy a BA jó vételt jelent. A legújabb hírek szerint még annál is jobbat, mint amilyennek eredetileg látszott, hiszen – a FigyelőNet szerint – az új európai elosztóközpontot kereső American Airlines is szemet vetett rá. A pályázókat sem a Légiforgalmi Dolgozók Független Szakszervezetének két július végi sztrájkja, sem az nem riasztja el, hogy a Fidesz a BA Rt. eladásának megakadályozásán dolgozik. Több tisztázatlan kérdés is van a reptér körül: 7 milliárd forintra perli például a BA-t a Ferihegyi Utasterminálfejlesztő Kft., annak kanadai tulajdonosa pedig a magyar államot; ugyanez az ügy az Alkotmánybíróság elé is került; nem tisztázott, hol lehetne az új cargobázis, nincs még aláírt keretszerződés a BA és a Malév között; a Malév 3 milliárd forinttal tartozik a BA-nak; a pályázók állítólag nem ismerik azt a szerződést, amelyet a BA kötött a KVI-vel a reptér működtetésére. Megoldásra vár a repülőtér és a városközpont közötti összeköttetés fejlesztése is. Ez kétségtelenül állami feladat lenne, és hiába van meg erre a szándék – Demszky Gábor néhány hete bejelentette, hogy a fővárosi fejlesztésekről szóló Podmaniczky- tervnek mindenképp része lesz a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsvasút megépítése – az azért kérdés, mikorra fog ez megvalósulni.

A döntés

A végső döntésről azt lehet tudni, hogy remélhetően még az idén megszületik. A további lépéseket pedig megint csak homály fedi. „A nyertesnek érdeke lesz, hogy minél előbb nyereségesen tudjon működni a reptér, tehát valószínűleg gyorsan megindulhatnak a szükséges beruházások” – mondja Oravecz Péter, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV Rt.) kommunikációs igazgatója. A labda tehát egyelőre az ÁPV Rt.- nél van, amelynek 11 tagú igazgatótanácsa a júniusi prekvalifikációs szakaszban a pályázók szakmai hátterének, hozzáállásának és pénzügyi megbízhatóságának mérlegelése alapján egyetlen jelöltet zárt ki a tizenegyből, az argentin Coporación América SA-t és magyar partnerét, a Stellaria Tanácsadó Kft.-t. A maradék tíz versenyző közül azután a Terra Firma befektetőcsoport „magától” kiszállt a versenyből.

A szelekció első köre azonban várhatóan „véresebb” lesz, hiszen az a cél, hogy „megszórják a mezőnyt” és kevesen legyenek azok, akik novemberben kötelező érvényű ajánlatot nyújtanak be. Az ÁPV Rt. igazgatótanácsa a döntés meghozatalakor többek között a stratégiai fejlesztési tervet, a pénzügyi tervet, a munkavállalókkal kapcsolatos terveket és a nemzetbiztonsági szempontokat fogja szem előtt tartani. Mint Oravecz Péter elmondta, a döntésnél – a stratégiai elképzelések mellett – a vételár játssza majd a legnagyobb szerepet.

Beszállás!

 

A Budapest Airport néhány adata

A BA Rt. adózott eredménye 2004-ben 9,863 milliárd forint volt, ami az előző évi 4,263 milliárd forintos értéknek több mint a duplája. Jegyzett tőkéje 2004 december 31-én valamivel több mint 8 milliárd forint volt, saját tőkéje 10,733 milliárd forint. A több mint 1200 dolgozót foglalkoztató cég tőkearányos nyeresége 2003 és 2004 között 53,8 százalékról 128,81 százalékra nőtt.

A második körbe bejutott kilenc pályázó

Az Abertis Group, az Ontario Teacher's Pension Plan és a TBI konzorciuma;

• A BAA (International Holdings) Ltd; a BAA hét repülőtérrel rendelkezik az Egyesült Királyság területén, köztük van Heathrow, Gatwick és Stansted. Ezeken kívül Melbourne és Perth, Nápoly, Indianapolis és Pittsburgh repülőtereinek tulajdonosa, illetve üzemeltetője.

• A Copenhagen Airports A/S; a Copenhagen Airports A/S további két dániai reptér (Kastrup és Roskilde) tulajdonosa és üzemeltetője.

• Az Euroinvest Közép-Európai Befektetési Rt; az Aeroporto di Venezia Marco Polo S.p.a, az OTP Bank és a MOL Rt. konzorciuma; a velencei repülőteret üzemeltető SAVE S.p.A. cateringcégeket és kereskedelmi létesítményeket is működtet három másik repülőtéren, vasútállomáson és egy kikötőben.

• A Ferrovial Aeropuertos SA, a Ferrovial Infraestructuras SA és a Goldman Sachs Int. konzorciuma; a spanyol Ferrovial konglomerátum leányvállalata a bristoli, a belfasti, a sidneyi és egy chilei (Antofagasta) repülőtér üzemeltetésében vesz részt.

• A Fraport AG és a Deutsche Bank AG konzorciuma; Németországban négy repülőteret, köztük az ország legnagyobb forgalmú légikikötőjét üzemelteti a Fraport AG. Frankfurt am Main, Frankfurt–Hahn, Hannover és Saarbrücken repülőtere mellett terminált működtet Antalyán és Limában.

• A Hochtief AirPort GmbH és a Hochtief AirPort Capital GmbH konzorciuma; a vállalat portfóliójába tartozik Düsseldorf, Hamburg és Athén légikikötője. A Hochtief a közelmúltban átvette a tiranai Teréz anya repülőtér üzemeltetését.

 • A Macquarie Airports Holdings Ltd; az ausztrál székhelyű Macquarie Airports repülőterein idén júniusban közel 10 millió utas fordult meg. A vállalat portfóliójába tartozik a brüsszeli, a sidneyi, a római, a bristoli és a birminghami reptér. Érdekeltségei (Ferrovial, Hochtief) önállóan is indulnak a BA privatizációjára kiírt tenderen.

• A Tav Tepe-Akfen-Vie Yatirim Yapim Ve Isletme Anonim Sirketi; a TAV júniusban elnyerte az isztambuli reptér üzemeltetési koncesszióját 15,5 évre, amiért 3 milliárd dollárt fizetett a török államnak. A TAV üzemelteti az ankarai és izmiri repülőtereket, és most építi a kairói repülőtér harmadik terminálját.

Privatizációs menetrend

2005. június 6. Pályázati felhívás a Budapest Airport Rt. részvényeinek értékesítésére

2005. június 28. Írásbeli szándéknyilatkozatot nyújtanak be az érdeklődők

2005. augusztus 9. A résztvevők benyújtják indikatív ajánlataikat. Ezek elbírálása után az ÁPV Rt. értesíti azokat, akik a második szakaszban is részt vehetnek.

2005. november 2. A résztvevők benyújtják az ÁPV Rt.-nek kötelező érvényű ajánlataikat

'

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.